Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 4957 ggr
BRP
10

Dåligt med läxor

Hej!

Jag har en skolsak som jag ska kolla upp och det är vad ni tycker är dåligt med läxor.

Alltså jag vill veta allt ni tycker är dåligt med läxor:)

Så vad tycker ni?

Bra saker behövs ej:l

linn8
9

Att det blir bråk hemma, tar av sin fritid (vilket skolan säger att barn måste ha mycket av) tar massor av tid. Blir mycket som kommer bort papper, böcker mm.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

BRP
1

#1 Hur menar du med bråk hemma?

linn8
9

#2 att föräldrar tjatar och då får man inte lust med någonting osv. Lite svårt att förklara:/

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Jessicahagstrom94
4

Många elever slarvar bort materialet de får ta med sig hem, det tar bort mycket av ens fritid som är så viktigt för barn och tonåringar, det är tråkigt, det är givande för många men inte för alla, skolan ska man bara behöva bry sig om på skoltid för efteråt ska man få ha sin fritid.. Det kan bli problem om ingen hemma kan hjälpa till med t.ex ett mattetal.

[rumelle]
6

Det dåliga kan vara att de inte är anpassa de efter individers olika inlärningssätt. Vissa lär sig bäst genom att läsa en text medan andra kan behöva en skrivövning eller få leta efter fakta på egen hand. Dock förstår jag ju att det kan vara svårt att anpassa läxor efter varje individs behov. 
En nackdel är också att en del inte lämnar in i tid vilket ger en massa extraarbete för lärarna som måste kontakta föräldrar osv.

[Tilde]
0

Det enda negativa är väl att man får mindre fritid. Alla behöver ju fritid att kunna slappna av utan att stressa över skolan och olika uppgifter. Å andra sidan lär man sig bättre då man över och man lär sig att planera, vilket är nödvändigt inför framtiden.

Jessicahagstrom94
7

Har aldrig hittat något positivt med läxor egentligen, haha.😴

Tina-A
8

En del barn får stöttning och hjälp av sina föräldrar hemma medan andra barn kanske inte får någon hjälp över huvud taget med läxorna. En del barn får därför lättare att göra sina läxor, de får den hjälp de behöver när det är svårt och föräldrarna stöttar upp. Dessa elever hinner ikapp, får gjort det dom ska göra osv.

Eleverna som inte får någon hjälp hemma när det är svårt halkar efter, får inte sina arbeten gjorda, hinner inte ikapp de andra i klassen.

Om det är mycket om ska göras hemma för att alla ska hinna med tempot kommer de eleverna som inte får någon hjälp hemma när de behöver hamna väldigt mycket efter. De kommer antagligen faila hårt i ämnet om de tycker ämnet är svårt. Läraren gör det otroligt svårt för dessa elever att lyckas.

Om allt skolarbete var lagt på skoltid, inga hemarbeten alls, så skulle alla elever ha samma möjligheter att hinna med eftersom alla har samma möjlighet till hjälp i skolan utav sin lärare. Alla har chans att lyckas!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Josefinaaa
3

Fattar inte varför man ska ha de, man lör ju sig de i skolan?!

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️