Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 4966 ggr
Gerro
0

Byta namn

Jag har alltid hatat mitt namn (förlåt alla Ronjor därute) och jag har blivit retad för det sedan jag var liten.
Jag börjar gymnasiet efter sommaren och jag vill då byta förnamn.

Men jag har lite frågor och funderingar:
- Hur gör jag?
- Kostar det något? Hur mycket kostar det då?

Är det någon här inne som har bytt namn?
Hur var det för er? Var det svårt att få vänner och familj att kalla er för det nya namnet?

Jag är inte säker på vad jag skulle vilja heta, men har har ett namn som jag har tänkt på länge.

Väldigt tacksam för svar!
( Ni får gärna ge lite tips på fina namn! :))

Thildalulu
0

Är ganska säker på att det inte går att byta namn när du är under 18.. Du får väl vänta helt enkelt, btw så kan jag ju säga att jag tycker att ditt namn är fint, det kanske inte ändrar din åsikt men iaf^^

BRP
0

Jag har bytt namn och det kostade.

BRP
0

Och jag är under 18 år!

[Lupse]
0

Min vän som är 16 bytte namn i somras, dock bytte hon till sitt mellannamn, så jag tror inte det var svårt för henne :)

Kan säga att jag hatar mitt namn, men jag är så van vid det att det skulle kännas konstigt om jag nu bytte till ett annat :)

Gerro
0

Går det inte ens om typ föräldrarna säger okej?
Gud va synd annars.. :( Och tack haha, neej jag har aldrig gillat mitt namn och jag kommer troligen aldrig att göra det :/

[Kakanbieber]
2

Ronja är mycket finare än mitt namn, jag har ett av de fulaste namnen i sverige…

Gerro
0

#2 & #3
Hur mycket kostar det? :)

Okej tack!
Jaha, jag har dock vant mig vid tanken av att byta namn sålänge att det inte skulle spela någon större roll :)

Nejdå! Ditt namn är säkert inte fult (vet inte vad du heter ;))
Asså det är inte det att jag hatar just Ronja, men jag ogillar det pga att jag tycker att jag inte passar som en Ronja (även om jag hör det ofta att jag göra det, så känner jag mig inte som en) och för att jag har blivit retad pga det.

Gerro
0

Tack så mycket! 😃

BRP
0

Varsågod

Gerro
0

Men en sak som jag inte förstår.
Jag heter Ronja Vanessa Natalie. Och om jag vill ta bort Ronja och lägga till t.ex Maja, kostar det?
För så som jag förstår så är det att man bara kan stryka och istället använda ett mellannamn, om det inte ska kosta.

[Kakanbieber]
0

OMG VAD FINA NAMN DU HAR 😭

Jag vill heta Natalie och Ronja och Vasenna är ju så himla fiiint!

BRP
0

#11 1000kr

Gerro
0

haha tack ^^

Kostar det så mycket om jag skulle vilja byta till ett helt nytt namn?

[Lupse]
0

#12 jag tycker nästan alla namn är fina, undantaget är mitt namn, Kunegunda (ja, mina föräldrar övervägde att ge mig det namnet.. haha) och Desirée. Men alla tycker olika, fick tyvärr enligt mig ett typiskt "tant namn", men det funkar i nästan alla länder så det är iaf ett plus :)

Gerro
0

Du har ju ett jätte häftigt namn!
Det är unikt och udda (på ett bra sätt ;)) 😃

[Kakanbieber]
0

#15 Kunegunda är ett coolt och annorlunda namn :)

[Lupse]
0

#16, jag fick inte Kunegunda i förnamn men tror jag har det i ett av mellannamnen (noll koll.. haha)

#17, haha, jag lite annorlunda men jag skulle bli sjuukt mobbad av alla mina vänner i Polen (och i Sverige) då det där uppfattas som lika töntigt som typ Bengt-Göran.. haha :)

Gerro
0

Jaha haha, men det är coolt om du frågar mig! :)

[Tilde]
0

#18 Det står nog på ditt pass :P

Jag tycker att Ronja är jättefint! Det är så nordiskt och vikingaaktigt! 😃 Jag älskar nordiska namn, hihi. 

Vill du byta så kostar det nog som sagt. Och jag tycker att du egentligen bör vänta tills du blir 18, för ibland ändrar man sig ju. Du kanske "hatar" namnet Maja om några år? Jag brukade ogilla mitt namn, för ingen annan hette Tilde när jag var liten, men nu älskar jag namnet! 🙂

Frosstis
0

Ronja tycker jag är fint men förstår att du vill ändra :) En tjej jag gick i samma klass i typ trean hade bytt sitt namn.

Jag vill ta bort a:et i mitt namn och sätta ett e istället, så det blir Pauline! De tycker jag är finare än Paulina. Men det är nog rätt svårt att få folk att ändra..

Gerro
0

Tack haha! ^^

Jag får disskutera mer med mamma, då vi inte direkt har snackat så mycket om det, mer än att jag vill byta namn. Ja men eftersom att jag har blivit retad av både barn och vuxna sedan jag var liten så verkligen ogillar jag mitt namn och jag vill inte ha det kvar :/ Jag vill bli av med det så snabbt som möjligt. Och nu när jag börjar gymnasiet så ser jag att det vore en bra möjlighet.

Jag har funderat på namnet "Jaycee" sedan i våras om jag minns rätt. Och det känns liksom mer som "mig" :)

Jag och min mamma + min syster satte oss ned och gjorde en lista på namn från A-Z som vi tyckte var fina.
Och Jaycee vad det som jag kom fram till att jag gillade bäst, och det var det namn som jag kände att jag ville heta.

Gerro
0

Tack! ^^
Jag tycker att du har ett jätte fint namn! Och Pauline är också väldigt fint :)

Frosstis
3

Men jag fattar inte hur man kan mobba ett namn!! Ronja är väl ändå ett rätt vanligt namn?!

[Kakanbieber]
0

Jag heter Karin :(  Det är bara gamlingar och vuxna som heter det:(

(Förlåt alla Karinor om det nu finns nån)

Gerro
0

Njaa.. Ingen aning, här jag bor så finns det typ 3 st (vad jag vet).
Många kallade mig för "Ronja Rövardotter" eller "Ronja Rövdotter" vilket kanske inte låter så hemskt "farligt".. Men det gör ändå ont när folk kallar mig det gång på gång.. Mina vänner har lärt sig att jag blir riktigt sårad och arg när dom kallar mig det, även om det bara är på skoj.

Karin är inte ett fult namn! :)
Har alltid gillat det namnet, dvs för att en av mina gamla bästisar hette det!

Frida B
0

#25 en i min klass heter Karin, 17 år..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
0

Du kan absolut byta namn om du är under 18, men dina föräldrar måste godkänna. Min bästa vän bytte namn som 16-åring :)

Arinya
26

#22 Inte för att låta sån, men tror du kommer ångra "Jaycee" om några år.

Roonja
2

Jag älskar namnet Ronja, och heter själv det haha! :) Och jag älskar även ditt namn Ronja. ;) Har själv blivit retad för mitt namn. Många killar retade mig och sa Ronja rövardotter vilket jag tyckte var kul ibland och ibland inte. Men andra kan ju ta illa upp! Så förstår om du vill byta namn ändå, för alla har ju inte samma namnsmak och alla kan inte gilla sitt eget namn! :)

Gerro
0

Tack! :)

Haha jag hoppas inte att du tar illa upp Ronja!
Jag tycker bara inte om namnet för att jag har blivit retad & för att ajg inte tycker att det passar på just mig :)

CaptainBunchie
1

Åh, byta namn! (Petar in mig själv lite i tråden här, host :$)

Jag heter Pernilla Anita Elisabeth *efternamn*, Gillar inte alls mitt namn, känns som en gammal tant.

Skulle själv aldrig våga byta tror jag, även om jag vill. Har liksom suttit med mitt namn i 15 år och skulle vara skitkonstigt att plötsligt finns inte Pernilla mer liksom…

Vet inte heller riktigt vad jag skulle heta istället.

På internet använder jag mig dock alltid av mitt internetnamn, Bunchie.
Men det går ju inte att döpa sig till Bunchie liksom. ;)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Josefinaaa
0

Jag heter Tindra och andra namn Elsa och Josefina.. Gillar verkligen inte mitt namn! Förlåt om det är någon som heter Tindra, men jag gillar det inte.

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

[Tilde]
13

Jag tror som #29. Amerikanska namn tröttnar man ofta på (om man är helsvensk)… Jag tror dessutom att många kommer ha svårt att uttala "Jaycee". Jejse, jajsi, eller som jag som direkt tänker på rapparen Jay Z. 😛

[Tilde]
11

Förresten, om du vill byta namn för att du har blivit mobbad för det, då "vinner" ju mobbarna liksom…

Hamsterlycka
11

Jaycee? Förlåt men låter väldigt… spexat… tror att när du blir vuxen kommer du att ångra det mer än Ronja iaf. Ronja är superfint ju.

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

dyoxide
0

Mitt ex har bytt namn, både för och mellannamn, dock pga pågående könsbyte 😛

Själv har jag tre förnamn 🤪

[134643]
3

#35 Fast ifall hon mår dåligt så är det ju dags att strunta i ifall mobbarna vinner eller inte. 

TS. Awesome! I värsta fall så får du byta igen när du blir äldre haha, ifall du tröttnar på det liksom.. c:

conadrie
0

Jag är lite som dig, jag heter Victoria i förnamn och i mellannamn Louise och Sofia.. jag tycker inte mina namn passar mig heller, känner mig inte som en Victoria, men eftersom att jag är så van vid att folk säger Victoria till mig, så skulle det bara kännas konstigt att byta helt :/

Calcifer
1

Har inte orkat läsa alla kommentarer, sorry om jag upprepar nåt.

1. Det går att byta namn om du är under 18 men då behöver dina föräldrar skriva under papperna också.

2. Nej det kostar ingenting första gången.

3. Tänk på att inte välja ett allt för "tokigt" namn, får du avslag måste du göra en ny ansökan och då är det krångligare och det kostar pengar.

Källa: Jag bytte namn tidigare i år. ;)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
1

#34 Nä, inte nödvändigtvis. Man måste hitta ett namn som känns "rätt". Hur svenskt är "Bellatrix" tror du? ;) Det är än så länge mest bara folk som reagerat på hur fint och ovanligt det är. Fast roligast är här i Japan, då jag får heta "Beratorikusu". Eller "Berra", for short. 😃

Känns ett namn rätt så är det nog rätt struntsamma om man måste rätta folk första gången de säger ens namn. Jag har fått upprepa mitt namn en miljon gånger här i Japan snart tror jag, men det är mest kul. Jag skrattar för att de säger fel, de skrattar för att det är så svårt och säga, och det slutar alltid med att vi skrattar ikapp tills de får det rätt.

Gerro
0

#34 & #35

Dom har alltid vunnit så varför sluta nu?
Jag har dessutom aldrig gillat mitt namn, och jag "lider" bara av att heta det. Även om alla skulle sluta att reta mig så finns ju fortfarande ärren där.

#40 & #41

Tack så mycket! :)

Tack för din kommentar! Och jag måste bara säga att Bellatrix är hur häftigt som helst! 😃

Ljusa
0

#41 Älskar namnet Bellatrix :) beror kanske på att jag är Harry potter nörd… Men endå :D

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Calcifer
1

#42 Alltså, ja risken finns att du ångrar dig, men om dina föräldrar går med på att låta dig byta så kör på. Det är ändå bara ett namn. Visst, det är krångligt för man måste förnya alla kort och konton man har - men det GÅR att ändra tillbaka eller byta igen om man vill. Det är inte så att man måste vara nöjd med nya namnet för resten av livet eller typ gråta sig till sömns pga det. ^^

#43 Tack! Jag med, haha! ;D

Gerro
0

Tack så mycket för din kommentar igen haha! :)

Cazzos
0

En kompis till mig bytte namn när vi gick i sjuan.
Det tog ett tag att vänja sig men är du konsekvent med att du har bytt namn och lyssnar bara på ditt nya namn så kommer folk att anpassa sig 😃

Min kompis har hennes gamla namn som hennes mellannamn nu, du kanske kan göra detsamma? 😃

Gerro
0

Njaa, kommer troligen att ta bort Ronja och istället lägga till något annat ;)

Calcifer
0

#47 Du måste ha kvar minst ett av dina nuvarande namn dock. Bara så du vet. :)

Gerro
0

Okej tack, tänkte ändå inte ta bort mina mellannamn :)

Underbarn
0

Jag har bara bytt efternamn och det är gratis, jag väntade tills jag var över 18. Att byta förnamn kanske kostar, oftast ska man väl ha en vettig anledning också. Men du får inte ta bort hela ditt namn och förnya. Jag heter ****-**** sen *mellannamn* sen *efternamn* och ville ta bort mellannamnet och heta **** (första förnamnet jag har utan bindestreck) och *efternamn* men jag fick alltså inte ta bort mitt mellannamn OCH en del av förnamnet. Fick enbart ta bort mellannamnet och behålla förnamnet original med efternamn. OBSERVERA att detta gällde enbart svensk lag. Jag fick byta till det namn jag ville (men en anledning) i det land jag är medborgare i (Spanien) :) så bara jag skriver på ett papper så kommer jag byta namn och heta halva mitt förnamn samt mitt nuvarande efternamn utan mellannamn för i Spanien har man inte mellannamn. Svenskt påhitt…

Sara1214
10

#33 jag heter tindra..Ledsen jag älskar namnet för det passar mig bra. Det är udda men ändå väldigt fint enligt mig. Jag har väldigt blåa och lysande ögon. När jag kom ut tyckte därför mamma att Tindra passade. Jag tycket att det är väldigt fint. Tycket dock att vi ska sluta skriva vilka namn man inte tycker om då MÅNGA kan ta illa upp så håll det gärna lite diskret. Ditt namn är väldigt fint Ronja! Och jag tycker själv inte att du ska byta. Om du tänkt att byta så byt till något namn du tror du kommer gilla HELA livet ut. Och låt din mamma vara med och tycka då det är hon som gått och burit på dig i 9 månader och längtat efter att döpa och ge ett namn till sin lilla dotter. ( dig alltså) många föräldrar tycker att det roligaste är att döpa sitt barn så låt din mamma vara med och tycka och tänka. kram!Kär

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Calcifer
0

#50 När du byter efternamn måste du ha en anledning till varför annars nekar de. Förnamn behöver du inte en endaste anledning till att byta. Jag skrev ingenstans varför jag ville byta, och det var gratis som tidigare nämnt.

Josefinaaa
4

#51 jag skrev bara att jag inte gillade mitt namn, de är jättefint men jag är en av dom allra första i Sverige som heter Tindra och när jag föddes sö har det ingen som hette det nästan, men mamma och pappa råkade lägga in mig i tidningen och poff! Så kom de fler och fler, fler och fler annonser på barn som hette Tindra. Och nu är det ett ganska vanligt namn. Jag skulle vilja heta Vanessa eller Millimina:) Men jag skulle aldrig byta namn, enligt mig elakt mot mamma och pappa. Tänk er själva om ni hade ett barn som ville byta sitt namn, jag personligt skulle inte tycka att de skulle va så roligt:)

Calcifer
2

#53 Fast varför är det elakt? Ett namn är något man fått bestämt åt sig av sina föräldrar, för att de tyckte namnet var rätt. Om man själv inte tycker det är rätt då? Ska man ha dåligt samvete för att man för sig själv väljer ett namn som är rätt? Ett namn är ändå ett namn man måste ha resten av livet. Jag har själv mått jättedåligt över att behöva presentera mig med ett namn som inte känns rätt. Jag respekterar att min mamma valde det, men hon och jag är olika människor och JAG gillar inte det.

Josefinaaa
6

#54 du får tycka så om du vill. Men JAG tycker att de inte är så snällt mot sina föräldrar och jag skrev bara MIN åsikt.

Calcifer
1

#55 Och jag ifrågasätter varför det skulle vara elakt.

Josefinaaa
0

#56 de skrev jag.

Sara1214
10

#53 samma här. Det var inprincip bara jag i Sverige. Jag är 13 år nu. Och du då? Men jag tror knappast att bara för att din mamma la ut en annons på dig blev det fler och fler.. Haha.. Men mamma gjorde detsamma med mig. Och det var ju inte direkt därför det blev fler i svergie.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

bonowme
0

Jag har alltid velat haft ett mellannamn eftersom man inte har det i Italien. Skulle dock vilja lägga till Rosanna som mellannamn, eftersom min farmor heter så 😃

Ellen Rosanna, låter det skumt? 😛

/ Ellen Bajsnåmi

VilmaKristina
8

#53 Tror inte du startade att tindra blev ett vanligt namn. ;)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[Tilde]
1

Mina föräldrar blev ledsna när jag var liten och ogillade mitt namn. De hade ju valt ut det bland alla namn i världen för de tyckte det var fint och passade på lilla mig. I deras ögon är jag ju Tilde, oavsett om jag i någon gång skulle byta namn.. 

Jag känner ingen i min ålder som heter Tilde, men spela roll för mig… Folk får tycka vad de vill om namnet - jag älskar det nu! Det betyder strid/styrka och det tycker jag passar perfekt. 😃

Jag har dock en fråga till TS. Är anledningen till att du ogillar ditt namn just för att du har blivit retad för det?

Saiipz
0

Min ena syster bytte också namn från Mia till Isa, men hon hade väldigt stora personliga anledningar! De flesta av oss lärda oss hennes nya namn på mindre än ett halvår (hon var 19 när hon bytte) men vissa, som min pappa tex kan fortfarande säga Mia, eller Mia-Isa när han pratar om eller till henne!

Jag heter Moa, och skulle väldigt gärna vilja byta namn med. Jag blir INTE mobbad, och mår inte psykiskt dåligt över mitt namn - men är så otroligt trött på hur extremt fult jag alltid tyckt det är. Har fått någon bild av att folk med finare namn ser man finare på enligt mig, - eftersom man får en helt annan bild på dom! :) absolut inget illa menat emot någon!

Men jag funderar på att enbart byta tilltalsnamnet, (därför behöver man inte ens skriva om det om man inte vill - dock så kanske inte familjen tar en lika seriöst..) 

Och med tilltalsnamnet menar jag att antingen byta det till ett av mina mellannamn Alice, eller bara byta ut första bokstaven så de blir Noa :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

[Tilde]
0

#62 När jag var liten kände jag en jättesöt blond tjej som hette Moa, så får mig är det ett sött namn eftersom jag förknippar det med en söt person :) Så för mig blir namnet fult eller fint beroende på personen som har namnet och inte tvärtom.

Noa är väl ett pojknamn btw? :o

Underbarn
0

#52 jag fick iaf inte byta förnamn eftersom jag ÄVEN ville ta bort mellannamnet :/ inte i Sverige. Skulle jag behållt mellannamnet då fick jag byta förnamnet :) men jag vill göra båda eller bara ta bort mellannamnet så jag vände mig till den spanska ambassaden. #63 samma här. Jag kopplar ofta namn till personen, kände en jätte dryg kille som hette Albin och på grund av han tycker jag inte om Albin så jätte mkt. Samma med namnet Hampus…

Gerro
0

Nej största anledningen till att jag vill byta är pga att jag inte känner mig som en Ronja

bonowme
0

#64 och Pontus… usch.

/ Ellen Bajsnåmi

Halcyon
5

Min lillebror ville byta namn från Albin till Jasper efter att han sett Jasper Pingvin när han var liten. 😉 Den ni! Tänk om han hade gjort det, han hade nog ångrat det liiiite nu. Men nu är han ju nöjd med Albin, pappa sa att det var vääldigt nära att han skulle ha hetat Åke istället, och då av nån mystisk anledning så började han vara tacksam för Albin hahah. 😂

Nejmen seriöst, tänk mycket på hur ni kommer känna i framtiden om era "framtida namnbyten". Byter man till något jättespexat när man är tonåring är det nästan 100% chans att man kommer ångra det vääldigt mycket när man kommer ut i jobbvärlden och när man blir gammal och knappt kan uttala sitt eget namn..

we're always chasing that paradise

bonowme
0

#67 Exakt, när jag var yngre ville jag heta Vendela som hon som sjöng Tamagotchi i Lilla Melodifestivalen… haha!

När jag gick i femman ville jag heta Amanda eftersom min

crush

s storasyster hette det. Trodde väl att han skulle älska mig mer då.

Vi vart aldrig ihop.

Story of my life. 😜

/ Ellen Bajsnåmi

Hamsterlycka
0

#68 Precis, man är så fram-och tillbaka när man är ung och tonåring. TS, kanske om ett år så kommer du älska namnet Ronja och inte alls förstå varför du ville byta? 🙂

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Gerro
0

Jag har som sagt aldrig gillat mitt namn, och jag tvivlar väldigt starkt på att jag någonsin kommer att göra det.

Nu har jag inte bestämt att jag ska heta just Jaycee.
Men det var bara som sagt något jag funderat på.

bonowme
6

Jag ska inte komma in och försöka få dig att ändra dig men jag menar, Jaycee? Känns lite som ett "det är hippt nu men kommer inte att vara om några år" namn.
Påminner mig mycket om "Jay-Z".

/ Ellen Bajsnåmi

AdelinaH
0

Åh, känner så igen mig. Men jag själv heter jag Linnea, namnet är väl fint och så, men det finns så många ''Linnea:or'', så det känns inte som mitt, det känns absolut inte eget. Och egen, det är något jag vill vara, jag vill att folk ska tänka till när de hör mitt namn och tänka att det var unikt. 

Men mina föräldrar ville ''skona mig'' och ge mig ett relativt normalt namn, som inte stack ut ur mängden och det blev Linnea. Men de gav mig ett mellannamn, efter min pappas farmor, Adelina, det känns även som jag. Det är unikt, vackert, har en historia och jag älskar det. 

Så hur som helst, nu spinner tankarna runt, jag ska börja gymnasiet till nästa höst. Perfekt nystart, ingen vet ens mitt namn. Skulle jag kunna då presentera mig som Adelina och då byta namn..? 

Fortfarande en stor omställning och så, det är inte lätt.. Vi får ser hur allt blir.

Men lycka till TS och jag kan verkligen förstå hur du känner!

[Ragdoll123]
0

Man kan byta namn om man är under 18 år. Man måste ha en anledning till det (har jag hört ) och ha föräldrarnas tillstånd.

Gerro
0

Tack! :)
Lycka till du med! Och jag håller med dig om att Adelina är vacker och unikt!

Tack många har svarat på den frågan :)

Michaela-N
0

Det är kul och fräsigt med speciella och unika namn. Däremot är det kanske inte så kul att heta Jay-Z. Det är nog ett namn du kan bli mer mobbad för än Ronja. 

Lägger inget värde i namnet i sig, men det är inget namn som smälter in och jag tror att det kan bli jobbigt i framtiden.

Själv är jag jättenöjd med mitt namn, ett vanligt namn med lite mer spännande stavning.

Underbarn
0

Jag avskydde mitt namn ett tag när jag var ca 11-12 år men älskar det nu när jag är 20 (har väl gjort det sedan jag var 16 iaf) och när jag var liten var jag nog ganska stolt över namnet. Wera, unikt och lite ovanligt men som börjar bli populärt nu (dock med enkel V) jag får många komplimanger för mitt namn! Aldrig blivit retad för namnet heller. Vill inte byta den delen av förnamnet - som jag även blir tilltalad till