Ni som pendlar till skolan!
Ni som pendlar till skolan/jobbet får jättegärna skriva nackdelar med att pendla, problem ni stöter på från det att ni ska ta er till första bussen/tåget till det att ni är framme vid er destination.
Detta är för ett designarbete så all hjälp uppskattas! :)
Tack på förhand!
Jag pendlar ca 1 h var väg till och från skolan och tar två olika tåg.
Problem nummer 1 är att det första tåget oftast bara stannar på stationen i ca 10 sek innan det åker vidare. Idag t.ex. var jag precis nedanför trappan som leder upp till perrongen när tåget stannade. Jag sprang upp för trappan och var precis vid en tågdörr när tåget körde iväg, utan mig. Blev ganska så sur och fick vänta 10 min på nästa tåg….
Problem #2 är att det är svårt att time:a tåg ett och tåg två.
Problem #3 är Öresundståget, vilket är det andra tåget jag tar. Det är nästan alltid något problem, tågen krånglar, fel på rälsen, tågen är försenade eller får ingen signal att köra. Idag var mitt tåg en timme försenat! Vilket betydde att jag missade min föreläsning nu på morgonen… 😡
Mitt största problem är nog på vintern, då Södertäljetågen alltid är sena typ, jag åker 1 timma enkel väg precis som Tirin. Ibland kan pendeltågen vara väldigt sena, samma sak med bussar som går in mot stan. Förra vintern kunde det ta mig 2,5 timmar att ta mig till skolan i värsta fall!
Mitt andra problem är att det ofta är dålig täckning vissa sträckor, så att det bryter hela tiden om man pratar i telefon.
Ett annat problem är väl att det kan bli fruktansvärt tråkigt. Man börjar känna sig rastlös efter 30-45 minuter och har då tröttnat på att lyssna på musik vid det laget.
Jag reser 1h enkelväg varje dag, precis som ovan. Dock endast 30m med pendel.
Problem som uppstår för mig handlar ofta om förseningar, dessutom bor jag runtomkring de stationer som det alltid händer grejer vid. Fel sida av stan helt enkelt. Plötsligt spårar ett tåg ur här o var. Nej lite överdrivet.. men det är typ så.
Att lyckas tajma med bussar och liknande är svårt. Varför kan inte nästa tåg vänta in de tåget som nyss kom in på perrongen liksom? Ska det vara så svårt att lägga tiderna så att systemet hänger ihop? :0 Samma sak gäller bussar som går samma tid som tåget kommer in på perrongen. Varför inte lägga om busstidtabellen så att den matchar tåget?
JUSTE! Som Cederin skriver så är det riktigt dålig teckning på vissa sträckor. Nu när jag tänker efter så försvinner faktiskt teckningen i början av sträckan jag pendlar, och den kommer tillbaks när jag kliver av. Värdelöst :0
Jag stör mig på gamlingar som inte vet hur man åker buss .__. Inget illa ment, men det är så fruktansvärt drygt när dom håller fram kortet för tidigt och man måste sitta och vänta till dom är klara.
Alla gamlingar borde gå en ''Hurmananvänderettbusskort-kurs''
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
Jag pendlar 14 min dit och 14 min hem varje skoldag. Jag tycker det är super skönt att få en liten lugn stund innan skolan börjar och samma sak när jag åker hem. Nackdelen är väll långa förseningar och inställda tåg på vintern
Jag håller med er andra. Pendlar 25 min till skolan men måste ta både buss och tåg. Bussen är alltid två minuter för sent och det kliver alltid på någon som inte vet hur ett busskort fungerar eller folk som tror att de kan smuggla in två vuxna med en barnvagn. Jag kan inte time:a en bättra buss eftersom att den går en gång i timmen. Sedan är alltid tågen försenade så fort det bli lite kallt, snö eller regn. Åker en station med tåg men bli ändå försenad alldeles för ofta.
Tycker att man bör se över problemen med tågen, men det tror jag ändå inte att det kommer att hända så mycket på den fronten :)
Jag pendlar 40-60min till skolan, mitt största problem med det är för det första att min buss inte alltid dyker upp… Jag står där i god tid (den går bara var 20e min) och väntar bara för att inse att den inte kommer, får ibland stå en halvtimme innan det kommer nån -.- OCh då är jag redan sen…
För det andra så får jag sen vänta ca 10 min på nästa buss (som inte heller den alltid dyker upp) fast än den skulle gått tre minuter efter att jag gått av den först bussen, men den första bussen blir alltid sen…
Och för det tredje så ska vi inte ens prata om hur kul det är att inte få gå på bussen på väg hem för den är överfull VARJE DAG SAMMA TID -.- Man tycker ju att de kunde sätta in extrabussar under rusningstrafik?
1h till skolan 1h hem = 10h resväg per vecka.
Sämsta - Måste upp en timme tidigare pga restiden, bussar och tåg som inte tajmar (speciellt på vintern), kan var tråkigt, tröttsamt och jag somnar ofta vilket jag hatar haha, massa folk
Bästa - extra pluggtid om jag har glömt att plugga
Sedan har jag samma problem som #7 med bussar… speciellt under sommarhalvåret när alla ska ut till sommarstugor
Pendlar inte nu. Men pendla hela högstadiet. Egentligen 30 min enkelväg men bussen åker igenom ett annat område så det tog 50 min ändå på vägen till skolan. På vägen från skolan hem var en annan väg, där INGEN någonsin hoppa av eller på så vi åkte alltid 10 min extra i onödan. 40 min total. På vintern fick vi alltid åka ytterligare 10 min på hemvägen för vändplanen plogades så dåligt att chauffören vägrade vända vid oss eller släppa av oss "på fel sida av vägen" så bussen vände i första korsningen vilket var några km bort. Sämst var att det bara fanns buss 2 gånger om dagen. Plus 2 km grusväg i skogen mellan hus och busshållplats. Mamma körde oss varje morgon kl 07.00 till bussen. På vintern var det ibland så mkt snö att vi inte kunde komma fram (snö som lagt sig under natten som vi inte hunnit ploga) och på hösten och våren kunde det vara BLANK IS så bilen inte kunde driva. Ibland fick vi lämna bilen mitt på vägen och gå sista biten hem för att hämta traktor och dra bilen. Det var en PINA. Bussen var dock alltid i tid eftersom vi var de första stoppet. Sen pendla jag två månader till högskolan 1.5 timme enkelväg. Först gick jag (eller tog bilen berodde på vart jag sov, 3 min gå, 5 min bil) till busshållplatsen, ofta i tid. Bytte efter 40 min till tåg 50 min. Sedan buss från station till skolan som ofta var smockfull. 10 min. Buss och tåg alltid i tid och tima varandra. Förutom hem ibland då kunde man vänta 30 min. Samma procedur omvänt hem :) sämsta är att buss och tåg bara gick en gång i timmen. Idag jobbar jag 5 min från jobbet.