Skoluppgift - vad tycker ni?
Vad tycker ni om min skoluppgift? Uppgiften går ut på att fotografera en byggnad, välja ut bilden med jämnast ljus och retuschera den så platsen och huset blir mer "attraktivt" . Sedan ska man förklara vad man gjorde och varför - samt koppla det med föreläsningarna vi har haft om färg och bild.
Jag är inte 100 på att min dator har den ultimata färginställningen, så jag vill gärna ha lite åsikter. :)
Detta är före-bilden (blev ganska mörk på kameran dock).
Detta är efter-bilden.
Jag har gjort följande:
Beskurit bilden
Ändrat färg till en varmare ton
Ändra skuggor och högdagrar (jämnat ut ljuset)
La dit träd och ändrade deras färg och kontrast
Ändrade skuggans mörker på husets grund, samt marken
Tog bort byggnader bakom bron för intrycket att huset ligger på en ”ö”.
Nu är jag noob på photoshop, men gjorde vad jag kunde :) Huvudsaken är inte att det blir helt perfekt, utan vi ska bara öva oss i att manipulera bilder.
Tanken var att bilden skulle bli varmare, fokusera mer på byggnaden och göra så det ser ut som om folk är där just för byggnaden (typ om de bor i den eller liknande)… ett trevligt område, helt enkelt. 😛
Som sagt, första gången jag arbetar i PS, så klaga inte för mycket! xD
jättefint :D!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#1 Tack 😂 Jag tycker i alla fall att den uppfyller kraven på uppgiften. Sen kunde den nog varit snyggare gjort om jag hade haft mer erfarenhet, men det kommer så småningom. 😛
jag tycker att det är super verkligen :D
// Claudia Bertheau
#4 Tack så mycket, vad glad jag blir (speciellt när det var mitt första försök)! 😃
Jag tycker det blev jättebra! Träden ser lite inklippta ut, men sånt är jättesvårt när man inte jobbat så mycket med sånt. Ska inte säga att jag kan bättre själv, för det kan jag inte 😃 Tycker det är bra jobbat, speciellt eftersom du inte jobbat så mycket i photoshop innan? Det tar lite tid innan man förstår sig på programmet och utnyttja det fullt ut.
Tycker huset blev mycket mer attraktivt, och bron i bilden gör att det blir ett djup och den leder blicken mot huset som är i fokus :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#6 Haha jag vet, hade svårt med träden :/ Tog aslång tid att ens komma på hur jag skulle förminska dem och placera var jag ville, osv. 😂 Något tips på hur jag kan få träden att se mer ut som bakgrunden (utan att göra så de får tråkig färg eller liknande)?
Tack för kritiken! :)
oh nu såg jag även att molnen på högersidan ser lite dubblade ut x) du kanske ska försöka göra så att det inte syns så ^^
// Claudia Bertheau
#8 Det vet jag att de gör, men å andra sidan brukar himlen ofta se ut så, så jag tänkte att det inte gjorde så mycket. xD Kan testa att ändra och se om det blir bättre.
ja men inte helt perfekt ^^ det som er ut som en blå fyrkant borde ha samma ljuskälla som resten av himlen där x) om du förstår!
// Claudia Bertheau
#11 Det ser jag alltså inte på min skärm :S Var är fyrkanten? Himlen är ju naturligt ljusare där ner vid molnen. >.<
#7 Jaa Photoshop är svårt att förstå sig på tycker jag! Tyvärr har jag inget tips på hur de ska se mindre inklippta ut. Håller själv på att lära mej PH, men det går trögt! Tur att fotokursen startar upp nu igen om en vecka, har ingen inspiration till att fota alls.
Tycker du har lyckats ganska bra, ser man bilden i litet format ser man inte att träden är inklippta. Så länge du inte tänker göra en megaförstoring av bilden och hänga upp den så är det ingen fara 😉
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#13 Haha tack ändå! :) Ja vi har inte ens haft riktiga lektioner om hur photoshop fungerar, så det är lite klurigt allt.
Nej den ska skickas in på datorn, så visst kan man förstora lite mer, men jag tror inte det gör så mycket med träden. Läraren visade exempelbilder på hur andra (eller de själva) hade gjort uppgiften och det såg ju inte alltid så verkligt ut. 😛
JÄTTEFINT!!! Trodde att den första bilden var efter-bilden, då tänkte jag lite "mmm, ja det var väl snyggt redigerat" men när jag såg resultatet blev jag riktigt imponerad! 😃
/ Ellen Bajsnåmi
Snyggt! Tror verkligen att den uppfyller kraven för uppgiften! 👍
#15 #16 Tack båda! :) Ska bara skriva till en text och skickar sedan in imorgon (såvida ingen vet hur jag kan fixa till träden bättre xD ).