Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 628 ggr
KesoMonstret
0

Hjälp mig nuuu

Behöver hjälp med en svenska uppgift för jag vet inte vad jag ska välja. Vi har liksom i uppgift att hålla ett tal i 5minuter om valfritt ämne eller övrigt. 
Vi ska fokusera oss på att liksom prata inför alla med hjälp av en tankekarta. Har jättemycket idéer själv men det är inget man direkt kan dra ut på och det kommer låta mer som en fakta text då det liksom inte är mycket av ett tal-ämne

Tregly
0

Den uppgiften hade vi för 2 veckor sedan. Har inte gjort den eftersom jag råkat vara borta 2 lektionstillfällen i rad 😇 Men vet vad de andra pratade om. Någon pratade om relationen mellan henne och coca cola, en pratade om ridtravare, någon pratade om nycklar 🤔, så det var ganska fritt för oss. Själv tänkte jag prata om hundar, vad hundar är för något och använda mig av en upprepande fråga.

Typ: 

-Vad är en hund? Det kan vara ett sällskapsdjur

-vad är en hund? Det kan vara en livräddare (menar att de jobbar inom samhället hos t.ex. polisen)

-Vad är en hund? Det kan vara en tävlingskamrat

osv. Lite mer utförligt såklart, men det var min grundtanke :) Du kanske kan prata om ett husdjur du har eller tycker om? Genom att ställa en upprepande fråga får man folk att fundera. Man kan göra samma sak med en mobil. 

-Vad är en mobil? Det kan vara en distrahering som får en att se upptagen ut när man inte vill verka forever alone.

- Vad är en mobil? Det kan vara ett tidsfördriv.

-Vad är en mobil? Det kan vara en livräddare

osv! Självklart mer utförligt, men som sagt grunden kan se ut så. 

Hoppas det var lite till hjälp! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Ljusa
1

Har den uppgiften nu. Jag ska prata om Harry potter och min kompis ska prata om en teveserie (glee).en annan kompis ska prata om mileysaurus. (blandning mellan miley och dinosaurie)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

:holmgreen:
0

#2 HAHAHAHAHA mileysaurus! 😂

[134643]
1

Jag troooor att jag babblade på om mina råttor, men jag är inte helt säker för det var ett bra tag sedan x) Ta vad som helst, gärna något du själv har en 'relation' till, och sen prata! Det var askul för oss. Det var någon som pratade om dans, skidåkning, en penna.. :3