Tamponger
Jag har länge använt en ganska stor tampingstorlek (rosa o.b.) och jag känner att jag kanske borde trappa ner på den, så jag köpte blå paket (dels för att dom rosa var slut).
Kan jag använda dom blå helt normalt då? Det läcker inte bara för att jag använt större storlekar förut?
Anledningen till varför jag har så pass "stor" är att jag fick tvinga i mig en sån första gången jag använde tampong. Vi var i Italien och jag fick mens just innan vi var på väg till några kompisar och bada. Det var nästan 40 c ute och ursäkten "jag har inte lust" lät så otroligt larvigt. Min mamma hade några i väskan så jag använde den utan att säga till. Det gick jättebra, det kändes inget alls. Dock vart mina klasskompisar jätteförvånade över det eftersom dom tydligen knappt kunde gå efter att dom använt den minsta. (vad beror det på?)
TACKSAM FÖR SVAR!
/ Ellen Bajsnåmi
Nej, det är ingen fara om du använt en större storlek av tampong. Man använder storlekarna efter hur mycket man blöder. Så om du inte blöder så mycket, kan du lugnt gå ner till en mindre storlek.
Du bör kunna använda storleken mindre, om du inte blöder så mycket att du behöver ha den stora.
Anledningen till att dina klasskompisar knappt kunde gå efter beror nog på att de hade satt den fel. Den ska nämligen inte göra ont, så då får man trycka in den ännu längre. :)
Nja folk säger att man använder olika storlekar pga hur mkt/lite man blöder men jag kan inte hålla med om att det är den enda faktorn. Jag blöder ifo inte så mkt. Men jag kunde knapp använda gul (mini) innan jag förlora oskulden. Därefter kan jag använda blå (normal) helt utan problem och ett tag prova jag rosa, visst gick fint att trycka in men inte kul att dra ut. Usch! Större än så har jag aldrig testat. Men sedan jag använt blå kan jag inte ha gul, då glider den tillslut ner eller läcker eftersom den inte kan ta så mkt. Så det skulle vara att du får byta oftare eller att den glider ner eller så passar blå bättre än rosa till dig :)
#3 Det kan ju vara så att du blöder mera. Man kan inte töja ut slidan med en tampong. Däremot, så beror det på blödningen, vissa gånger kan man blöda mer, och vissa gånger blöder man mindre.
#3 Nej haha, menar inte att man töjs pga en tampong! :P (Men sedan jag använde blå var efter att jag förlorat oskulden, gul hade jag innan, det är väl därför gul inte funkar längre… för jag blöder mindr enu än förr p.g.a. p-piller)
#5😃. Det var ju en annan sak😉
Så länge du inte blöder överdrivet mycket kan du definitivt använda en mindre storlek på tampong. Jag kan också använda små tamponger trots att jag blöder som en idiot, men jag måste i så fall byta så otroligt ofta att det inte är värt det alls. Mycket med att använda tamponger är en vanesak, och man måste ibland få in rätta "knycket" innan allt känns bra. Tog mig nog ett halvår/år innan jag tyckte tampongerna satt helt rätt. Sedan är alla skapta olika så andra i din ålder kanske är trängre bara.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Det gjorde faktiskt ondare att stoppa in + ta ut den lilla tampongen än den stora. :o Haha, hur kan det vara så?
/ Ellen Bajsnåmi
#8 Det kan bero på olika saker. Antingen satte du in den lite annorlunda för att den är mindre = du inte tänkte på att sätta in den på samma sätt, eller så spände du dig lite med tanke på att det var en ny sorts tampong du skulle prova. Eller en hel del annat.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#8: Antagligen för att du satt den fel eller för att tampongen inte var tillräckligt full. Om tampongen är lite torr gör det ont att ta ut (eller att stoppa in), oavsett storlek.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]