Skärsår, ärr
Hej! Jag är en som mådde dåligt under en period. Då skar jag mig med en hårnål, det var inte så farligt först. Sen klöste jag upp skorpan, det gör jag på jättemånga sår jag haft, bara för att jag inte kan låta bli^^ Men det har blivit ärr nu och jag undrar om nån vet om ärr går bort, eller syns mindre skriv gärna! Snälla! Tack på för hand! Mår dåligt av det här!:(
Jag förstår att du mår dåligt över dina ärr, jag har själv gjort det. Men kom ihåg, må inte dåligt och skäms inte över att du haft svåra tider!
Ärr bleknar ibland och syns mindre med åren. Jag har läst att krämer för bristningar kan få dem att blekas lite, men dessa krämer är väldigt dyra om man ska ta av märkena som verkligen fungerar.
Ärr gå inte bort, det är det som ärr innebär.. Annars är det bara ett sår. Ärr bleknar dock, jag har skärärr på mina lår som knappt syns längre eftersom de bleknat såpass mycket. Sedan kan man alltid sminka över, det funkar till viss del.
-
Tack så mycket! Mår bättre redan nu!
Ärr kan blekas med åren, men det beror också på hur gamla de är och hur djupt såret var.
Ärr brukar inte försvinna helt, dom kan blekas och bli mindre synliga efter hand. Beror dock på en hel del; hur djupt det är, vart det sitter, hur bra läkekött man har etc etc. Jag har många ärr på bl a handleden som jag brukade skämmas över, men jag har insett att det inte är något att bry sig om. Dessutom verkar dom flesta inte lägga märke till dom, min bästa vän som jag gått i samma klass som i mer än två år hade inte sett dom, och jag brukar ändå inte ha långärmat på mig om det inte är jättekallt 😃
#5 tack! vad hade hänt på din handled?
De beror nog på hur djupa ärren är skulle jag säga och om du hade en hårnål lär de väl inte vara alltför djupa. Har själv många ärr som jag tro har gått bort helt andra inte. Riktigt djupa ärr kan nog sitta kvar för alltid :p Men en sak jag har märkt är att de kan synas mer om man fryser.
#6 Självskada. Jag tycker själv att mina ärr är tydliga och lätta att lägga märke till, men det verkar som att ingen annan märker dom eller tänker på dom. 🙂
Jag hade väääldigt små ärr efter självskada, men det är BARA jag som ser de nu, men som sagt beror det på lite… Känner att det inte är lönt att skapa en ny tråd när det redan diskuteras ärr här, men hur vanlivvanligt det att ärr från finnar försvinner? Har några lite lilaaktiga i min panna, samt små gropar in. Kommer de försvinna?? Är jätteorolig att de inte kommer göra det, är bara 13 år och kommer antagligen få fler….
XOXO
Liten Gris ♥
Jag har tre ärr sen innan, men mör sjukt dåligt inunder en lång period nu så har 5 till som jag tror bort sårskorpan på idag (kan inte låta bli, gör alltid så..) men jag har berättat och visat för min mamma och pappa och även min storebror och lillebror och dom stöttar mig med allt dom kan så att jag ska må bättre. Dina ärr kommer tyvärr inte försvinna(antagligen). Det beror på hur hårt man skär. Men du borde inte skämmas över att du har mått dåligt:)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
tack allihopa!🙂