Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 6171 ggr
fsigge
0

hur mycket ska jag väga?

jag är en tjej på ca 12 år och är runt 140-150 cm ( såå kort!) och vad ska jag väga på ett ungefär? Jag är ganska smal också men jag har väldigt  stora vadmuskler 😉

Frida

Hanna
2

Du är så pass ung, så det finns ingen som kan säga vad du SKA väga.
Självklart kan man väga för mycket (om han exempelvis har stor övervikt) eller för lite, men när man är i din ålder så växer man fortfarande, och det kan växla mycket mellan vad man "ska" väga. :)
Lättare är nog om du säger vad du väger så vi kan bekräfta att det är precis som det ska vara. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

fsigge
0

jag väger 39 kg

Frida

[MinIda]
0

Jag själv är också 12 år och är då lite längre än du. Är 168 cm och väger 44-48 kg. Varierar emellan. 🙂

RobinEH
2

Här kan du räkna ut dittBMI. Så får du ett hum om "normalvikt".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[MinIda]
0

Fick normalt, men var dock på gränsen till undervikt 🙂😇

Arinya
15

Vore bättre om alla slutade stirra sig blinda på vikten och börja fokusera på hur man mår. Och om man då vill va smal så spelar de ingen roll om man väger LITE. Man har ändå muskler. Man kan ju lyfta tröjan och kolla i spegeln om man är smal om man nu vill va de.

Alla är olika och därför kan ingen säga vad du ska väga.

Hanna
0

#5 Tänk på att du fortfarande växer. Inget konstigt alls med att det kan svaja upp eller ner. Dessutom är BMI inte ett säkert mätsätt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
0

Väldigt svårt att säga. Kan skilja ibland 10 kg t.ex, mellan 2 personer med samma längd men kan ändå ha ungefär samma kroppsform.
Fokusera inte på vikten. Du växer dessutom, din kropp utvecklas osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
0

Jag är 12 och är 164 cm och vägder 37. Vilket är lite, jag tror du väger "normalt" :)

Cazzos
5

Du "ska" inte väga en specifik vikt.

Du får väga hur mycket eller hur lite du vill, så länge du mår bra.

Du är också väldigt ung fortfarande så jag tycker inte att du ska tänka på din vikt eller längd. Börja fundera på din vikt och längd när du är närmre 17 år och börjat få din "färdiga" kroppsform, och kan anpassa träning och mat till den kroppsformen du har då 🙂

fsigge
0

tack så mycket för alla svar! 🙂

Frida

panini
1

Jag själv är 13 år och ca 150 cm lång och väger 36. Men ja jag har liksom alltid varit liten och har aldrig gillat att äta osv. Men jag går hos en dietist (?) så om du är osäker så kan du be dina föräldrar att få gå till en, vet inte om det kostar, eller så kan du ju gå till din skolsköterska och fråga :)

(haha, kom på nu att det är sommarlov ;P)

fsigge
0

förra året så vägde jag bara 29 kg och jag gillade inte heller så mycket att äta för att jag var rädd att bli för fet. Men när man fortfarande växer så blir man ju inte tjock för att äta (om man äter rätt) så nu när jag äter lite mer och nyttigt så har jag gått upp 10 kg på ett år (!) och har växt 17 cm

Frida

Flöffo
0

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att vikt ska betyda så mycket. Min kompis är 168 cm lång och väger 46 kg om jag inte minns fel, okej, jag minns inte alls… Men iallafall. När vi var och vägde oss i skolan sa sjuksystern att hon var överviktig. Hon blev självklart jätte ledsen och skämdes jätte mycket. Det tog väldigt lång tid för mig att övertala henne om att hon inte alls är överviktig och att hon varken ser tjock ut eller är tjock. Hon är riktigt stark och att det är muskler och inte fett.

Jag tycker bara inte ni ska bry er så mycket om vikten, det viktigaste är att ni själva mår bra!

//Flöffo

Fridaaaa
5

#14 46 kg till 168 cm längd, är absolut inte övervikt, den skolsköterskan borde inte få jobba som det mer. Så uttalar man sig inte. Usch!

Millian.se
0

Jag är 13 kille och är 150 cm. Väger dock 34 och är VÄLDIGT underviktig. Men du väger nog normalt för en tonårig tjej. Jag är kille och ska väga mer men du väger nog bra. För du vet killars uppbyggnad kropp… Jag tror att normal vikten ligger runt 38-47 kg?

[Tilde]
0

#14 Säker på att hon inte sa underviktig och att din kompis missuppfattade?

Fridaaaa
3

#16 Det finns inget "ska" att killar "ska" väga mer än tjejer.
Beror helt på längd, kroppstyp osv.

Fizzy
2

Så sant #18. Annars hade jag fått bli riktigt överviktig för att tävla med min gamla tjej kompisar som var 195cm  och jag var 173cm med samma kroppstyp.

May the Gerbils be with you :3