Vågar inte gå till skolan
Jag vågar inte gå till skolan, har inte varit där på 3 veckor nu. Har förlorat studiebidraget och kan inte betala hyran denna månad, har heller inte råd med mat. Har varit så mycket från skolan för jag har varit sjuk en del och nu vågar jag inte gå tillbaka för jag är rädd att lärarna ska skälla på mig och alla ska fråga var jag varit(säger jag att jag har varit sjuk tror ingen på mig). Alla kommer också glo på mig när jag kommer dit. Har sjuk ångest över att behöva gå dit på måndag….
Skaffa läkarintyg?
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Kontakta socialen nu på måndag. Även diakonen i din församling kan vara bra att ta kontakt med.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 vågar inte gå till läkare :s är rädd att dom inte ska hitta något fel..
#2 vad skulle det hjälpa mig?
#3 Så du får till mat och hyra. Diakonen kan även hjälpa till att skaffa dig hjälp så du mår bra igen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Är du sjuk så är det såklart något som en läkare skulle kunna diagnostisera? Såklart förlorar du studiemedel om du är sjukskriven utan att ha intyg på att du faktiskt är sjuk en längre tid.
Jag tycker du ska bita ihop och gå dit, så du får studiebidrag till nästa månad i alla fall. :) Har du ingen vuxen att kontakta angående mat och hyra? Familjemedlem som kan hjälpa?
#4 är under 18 så det kommer gå genom mina föräldrar då och det orkar jag inte.
#5 Vet inte om jag vågar… Nej min familj är så snål. Frågade om jag kunde få pengar idag men fick inget.
#6 Är du under 18 så SKA dina föräldrar hjälpa dig ekonomiskt! Tror det är lag på att hjälpa sina barn om de är upp till 21 år och studerar, men minns inte den exakta åldern.
Jag vet känslan, men tyvärr finns det inget annat att göra än att ta tag i saken och gå dit. :/ Jag lovar att det löser sig om du har närvaro i skolan och gör det du ska göra!
Men alltså, hur hade du tänkt lösa det då? Sitta i soffan och tro att det löser sig själv?! Det fungerar inte så. Betalar du inte hyran blir du utsparkad på gatan med alla dina grejer och då är det bara att åka hem till föräldrarna igen. Betalar man inte sina räkningar och grejer hamnar man för övrigt hos kronofogden och det kan följa dig för resten av ditt liv! Vilket kan göra det svårt att t:ex ta CSN, ta banklån om du ska köpa hus, hyra lägenhet, osv.
Så även om du är under 18 får du faktiskt ta ansvar för ditt handlande. Kontakta soc på måndag och kontakta även läkare och be om ett intyg för sjukdom, därefter kan du kontakta de som är ansvariga för att betala ut dina pengar och förklara läget. Och du måste berätta för dina föräldrar för de kommer behöva hjälpa dig.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Det kommer gå bra! Lärarna har ingenting med att göra varför du var hemma såvida det inte var för att du mådde dåligt psykiskt. Då kan de faktiskt hjälpa dig. Gå till skolan! Det kommer gå bra :) På tisdagen kommer det inte vara några problem alls! Och det som är positivt när man går till skolan är ju även att man får ju skolmat där! Så det blir ju en måltid mindre att betala :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Sluta vara rädd för allting. Du vet att du har ett problem och du vet vad du ska göra. Väljer du att avstå så får du skylla dig själv…
#9 Fast det har de ju eftersom man måste ha GILTIG frånvaro såvida man inte vill få problem med bland annat CSN. Dock behöver de ju inte ha detaljer på sjukdom om det inte är över en veckas frånvaro - då behövs läkarintyg (tror jag, vet inte exakt tid, kanske är mer på gymnasiet).