Månadspeng?
Vad för ni i månadspeng?(ålder med då de kan ha betydelse) Själv är jag 14 och får 1000:) Intressant att höra vad ni får!:)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
Jag är 14 och får 800, mamma och pappa betalar mobilräkningen, fick dessutom en ny mobil, Samsung galaxy S3, för typ 2 månader sen (och för typ 3 veckor sen tappade jag den och spräckte skärmen 😇 men den får jag nog betala själv 😉)
Nu jobbar jag ju så får ju lön, och den varierar lite från månad till månad. Men fram till jag var 13 fick jag i princip inget alls, men fick pengar till bio, kläder eller liknande av mina föräldrar när jag behövde det. Fick lite pengar som jag kunde spara till leksaker eller liknande men inte mycket. 13-16 fick jag 300 kr och när jag började gymnasiet fick jag hela studiebidraget, alltså ca 1000 kr/månaden.
Johanna - Instagram
#1 mamma och pappa betalar också att med mobilen för mig, har spräckt den två gånger… :| har en iphone 5;)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
Vad gör man med 1000 kr i månaden när man är 14? Jag fick 200 kr/månad från att jag var 12-13 tills att jag blev 16 och fick studiebidrag. Innan dess hade jag 20 kr/vecka. Det räckte bra.
#4 de kan man ha mycket till;)
Jag är 18, får väl inte precis månadspeng, men jag får mitt studiebidrag 🙂 mamma betalar mobilräkning, mat, hygienartiklar, (ibland, ca 50/50) frisör, ja det mesta egentligen. Själv betalar jag nöjen och sånt, om jag har pengar, ibland betalar mamma det också x) bensin betalar jag själv för det mesta, till min moppe. Så, ja… Mamma betalar väl det mesta, kläder och sånt brukar jag köpa själv dock! 😃 ibland betalar hon dock det också… xD typ vinterjacka och sånt.
15, får ingen men istället köper de allt kaninerna behöver+vet kostnader om det skulle behövas :)…
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
15 år, får mitt barnbidrag. Betalar allt förutom mat själv, även vinterjacka,skor, vetkostnader och biljetter :) Utöver det får jag lön :)
När jag var 13-14 började jag få hela mitt barnbidrag (1050 kr), innan dess fick jag kanske 500 kr i månaden. Men när jag fick barnbidrag/studiebidrag fick jag köpa allt själv förutom hygienprylar. Alla kläder, alla intressen, smink, bio, mobil, osv.
Tycker det är bra att lära barnen hantera pengar och vara ekonomiska. När de blir äldre och studerar på högskola/universitet kommer de med största säkerhet knappast ha massa pengar att slösa. 😛
Får barnbidraget :p
Jag får hälften av barnbidraget alltså 500 kr Och den andra 500 har mamma till djurens kostnad just nu hö:)
15 år och får 350 kronor, betalar det mesta själv, mobil, kläder och sådant jag vill ha. För mig funkar det och pengarna räcker bara man prioriterar rätt. :)
12, får 100 kr i månaden. Ska fråga om högre.
Men mina föräldrar betalar ALLT, men ibland kan jag köpa en glass eller nått litet.
Jag får mitt studiebidrag, är 17 år. Betalar allting själv förutom mobilräkning, skor och ytterkläder. Annars så fick jag mitt barnbidrag från det att jag var 14 år. Innan dess ett par hundralappar i månaden.
500kr/månad, är 15. betalar bio, djursaker och så kläder om jag är och shoppar själv. frågar aldrig om pengar så de betalar bara när jag shoppar med dom.
13år får inte månadspeng men jag säljer tidningar på helgerna, jag betalar allt som har med mobilen att göra själv samt det mästa av mina inne kläder
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Har haft barnbidraget (1125 kr) sedan jag var 12 och är nu 15. Meningen är att jag ska betala kläder och sådant själv men ärligt talat håller mina föräldrar inte det, jag slipper betala vinterjackor, skor och andra frilufftsgrejer om jag behöver det, och om jag köper ekologiska kläder (vilket jag försöker göra så ofta som möjligt) så bidrar de med 50 %. Sedan köper jag i princip aldrig kläder om jag inte verkligen behöver det, hatar att shoppa, haha. ;) Så det blir en hel del pengar över. Dock betalar jag för mina kaniner med, men de kostar inte så mycket. Mamma och pappa glömmer dessutom bort det ibland. Och jag påminner dem inte… Kan ju fundera på varför egentligen, jag använder ju knappt pengarna jag får ändå.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Får 300 kr. och är 13 år. Pengarna går till småkrafs, godis och presenter. Kläder och andra viktiga saker betalar min föräldrar. Tycker det är ganska mycket pengar och är nöjd. Började få det för några månader sen, innan fick jag inget.
//Flöffo
Jag började få pengar då jag var 12, 150 kr i månaden. Hände ibland att jag inte alls använde pengarna. När jag började gymnasiet så fick jag 550. Nu sparar jag istället pengar från min lön. Så min månadspeng till mig själv är minst 2000. Men den får jag inte röra alls för den ska jag spara till något kul, vet inte ens vad ännu. 😂
Kul att se hur månadspeng blir till månadssparande när man blir äldre. :)

Memento mori

Medarbetare för Julen
Denna tråd inspirerar mig att lägga undan 500 av 1000 kr (eller liknande) till barnen varje månad i framtiden, så när de tar studenten kan de tacka mig att de slipper leva på snabbnudlar och bröd. 😃
#20 så gör min mamma åt mig och mina syskon ^^
#21 Så gjorde mina föräldrar också fram till en viss ålder. Superhärligt att ha lite extrapengar sen ju! 🙂
Oj min mamma och pappa*
Haha jag fick 20kr i veckopeng fram tills jag var 14 och har inte fått nåt sen dess xD Dock har jag djur ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag får 400 kr i månaden. Betalar inte så jättemycket själv, kläder, ifall jag fikar o.sv brukar jag betala själv. Vissa kläder som vinterjackor, skor, ridkläder och andra välbehövliga klädesplagg brukar mina föräldrar betala. Dem betalar också spån och halm till mina kaniner, ibland maten och även ibland startavgifter till tävlingarna i och med att det betalas på PG. Småsaker till djuren betalar jag själv :)
Och jag är verkligen en spara haha, shoppa gillar jag bara att göra ibland (när det är till djuren typ), så jag brukar oftast ha runt 1000 kr på mitt konto ;) Kan tillägga att jag är 15 år, och har fått 400 kr i månaden sen förra julen när jag fick mitt kort.
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
Är 16 år om 2 månader och jag får hela barnbidraget 1050:-, och sen månadspeng(har skilda föräldrar) på 400:-, sammanlagt 145:- i månaden men jag sparar 500:-. Jag betalar för mina egna kläder, ridkläder och smink. Mobil, kaninen betalar pappa och min mamma betalar för hamstrarna :)
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden
300:- per mån. betalar för vad jag vill ha:)
Jag är vuxen men snubblade av en slump in på denna tråd och blir lite häpen över vad vissa får. Ni som inte betalar något hemma, får mat, kläder, hygienartiklar mobil betald mm vad använder ni era pengar till?
Tycker ofta ungdomar "gnäller" över att de inte har råd.. men om ni får 1000 kr i månaden vad är det då ni inte har råd med?
Nyfiken 25 årig tant som inte fick ett öre som barn/ungdom ;)
#29 Haha, typ ingenting för min del. Jag bara sparar till något men jag vet inte vad. :P
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#27 "1450:-" ska det stå :)
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden
#29 Jag använder mina pengar till att betala för hästen (300 kr/mån), bussbiljetter (vilket är galet dyrt), kläder, hygiensaker och nöjen.
Jag har mitt barnbidrag, men mina föräldrar betalar min mobil och mat som jag äter hemma då. Så jo, jag behöver faktiskt mina pengar. Däremot så räcker 1050 absolut ifall man prioriterar rätt, så jag håller helt med att man inte behöver 'gnälla' c:
Jag får 500kr/mån. Allt går åt till hunden dock :)
-
Är sexton år. Har ingen månadspeng. Syrran delar reklam, och det står på mig vilket gör att jag får lönen på mitt konto. Oftast hjälper jag till och får då behålla en del av pengarna. Behöver jag något så kan jag be mamma.
Har dock funderat på att be mamma om att få halva bidraget istället, eftersom reklam-jobbet snart ska skrivas över på syrran igen, då hon behöver pengar för tillfället.
Jag har två hamstrar som mamma oftast betalar åt (Runt 100-200 kr. Extra leksaker och "godis" åt dom betalar jag själv), och hon betalar även min mobilräkning (200 kr).
Sen vill jag spara pengar tills jag får ta körkort och köpa bil, så egna pengar jag kan ha hand om själv vore bra.
//Jessie
Jag får just nu 100 kr i veckan, alltså 400 i månaden. Men när jag fyller 13 ska jag troligen få mitt barnbidrag. Då kommer jag köpa allt själv, utom hygienartiklar. Om ni undrar så måste jag just nu betala själv om jag ska äta med kompisar, eller om jag vill ha ett nytt TV-spel osv. (Förutom vid jul och födelsedagar då jag får prestenter)
Jag fick nada! Ett tag hade min syster och jag att vi fick pengar för att vi städade ( vi är riktiga skitgrisar hah ) så vi fick tex 5kr för att bädda sängen, 10kr för dammsugning, 10kr för våttorkning osv..
När jag blev 18 fick jag mitt studiebidrag.
Mamma betalade dock det vi behövde och vi fick små pengar till tex godis och sen fick vi födelsedags pengar av farmor och farfar :) ( och får än idag ;) )
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
15år, hela mitt barnbidrag 1350kr
Jag får 300 kr i månaden men det blir avdrag som jag inte städar mitt rum, min toalett osv.. sen betalar mamma o pappa typ kläder, buss, mobil och så. Fast självklart, här jag redan en massa tröjor som passar och jag inte har ett behov av en ny så får jag betala den själv. Är 13 år.
XOXO
Liten Gris ♥
Har 700, och jag är väldigt nöjd med den summan med tanke på att jag har 6 andra syskon också. :)
we're always chasing that paradise
Fick förut 120 kr i månaden, vilket var ganska tight och ibland glömde mina föräldrar att ge mig den.
Nu får jag pengar när jag behöver, dock tar dom inget från barnbidraget eftersom det kommer till en fond som jag senare får i framtiden. 🙂
/ Ellen Bajsnåmi
1500 får studiebidraget plus att jag jobbar extra på helgerna får ca 500 då :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#29 Vadå "Ni som inte betalar något hemma"? Man ska väl ändå inte behöva "betala något hemma" när man är 15 år (tar mig som exempel) man har fortfarande inte gått ut grundskolan och chansen att man har ett jobb är extremt liten.
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
Jag tycker inte att mobilräkning, dyra onödiga kläder eller bio, cigaretter, godis mm skall ingå. Självklart skall ungdomar få mat, kläder som behövs och tandkräm, toapapper mm därför tycker jag 1000 är mycket.
#42 Det är många som betalar hemma :)
De flesta börjar betala när de är 18 eller när de gått ut gymnasiet ( antingen från sin lön eller från pengarna som de får av tex Arbetsförmedlingen ) men de finns även de som är 15 som får betala med sitt studiebidrag.
En del ( om jag ) får inte studiebidraget innan man är 18 för förädrarna måste ha det för att tex klara av hyran - dvs man "hjälper till" att betala hemma :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
jag är 15 o har aldrig fått månadspeng 😟 och jag är en sån som inte vill ha kläder heller. jag hade en femma i 5 månader o då hade jag inte fått nå mer pengar eller nått sånt. nu fyllde jag år (4 dec) o fick pengar från farmor och farfar o farfars syster. så nu har jag 1393 kronor som jag sparar till en samsung galaxy note 2 😊 o frå troligen pengar på jul så 😍 men jag är en sån som inte behöver ha så mycket bara mat :3
älska dit liv! det kan ta slut imorgon!
Är 16 år, får mitt studiebidrag och betalar de flesta grejer jag behöver/vill ha, allt från kläder, smink, badrumsartiklar till biobiljetter och kafébesök :-)
#29 Jag håller med. Är skrämmande hur mycket dagens barn och ungdomar får. / fredrikalidman.blogg.se
#47 Vad är det för skrämmande med det? Jag fick studiebidraget. Det skulle räcka till det mesta utom vinterkläder för det är för dyrt. Men betala mobil, nöjen, hygienartiklar, kläder och en del mat. Sen skiftade det att jag fick pensionsbidrag för att min mor gick bort. Då gav jag mina 1050 frivilligt till pappa för att täcka matkostnader för mig och använde pensionsbidraget på 1100 själv. Tycker inte 1000kr är mycket om man betalar allt utom mat själv.
May the Gerbils be with you :3