Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: sex-och-samlevnad
Läst 2700 ggr
[Siffran2]
0

(X)Kan man göra om det?

Jag och min kille hade sex första gången när vi varit ihop i ett halvår. Tre månader senare, för några dagar sedan duschade vi tillsammans. Jag stoppade in hans snopp i mig utan kondom och drog den fram och tillbaka några gånger. Varken jag eller han har någon könssjukdom, så det är jag inte rädd för. Men går det att göra igen? Eller var det kanske dumt gjort? Jag äter cerette och har gjort det i snart 3 månader. Det borde väl fungera mot graviditet om han glider ut innan han kommer?

Min andra fråga: Jag började äta cerette första dagen då jag fick min mens. Efter det så har jag haft ständig mens och mensvärk(hoppas det går över någon gång, känns som en evighet) så jag borde väl inte ha ägglossning då?

Tack på förhand! 🙂

Fizzy
0

Du får ändå ägglossning trots du äter P piller. Men P piller gör så att du trots det inte kan bli gravid. Jag är ingen expert på cerette. Men vet att risken är väldigt liten att bli gravid med P piller. Inte råkat ut för det under mina tonår eller nu heller.

May the Gerbils be with you :3

[Siffran2]
0

Jo fast jag borde väll inte få ägglossning om jag ständigt har mens? Eller har jag förstått fel? :) Jo det står på cerette"instruktionslappen" att cerette är ett bra skydd mot graviditet för det är tillräckligt hög dos av hormoner. :) Men ville bara vara säker, kanske lite erfarenhet av de som äter cerette också? :)

[Glitterregn]
0

Jag vet inte hur det är med dom men med vanliga p-piller är du alltid 99% skyddad mot graviditet så det borde inte vara någon fara bara du har tagit dom som du ska varje dag :)

Fizzy
0

Tycker du det är jobbigt kan du nog få pröva dig fram till vilka du gillar bäst. Bara att prata med ungdomsmottagningen. Men ja det är säkert. Och du får ägglossning en gång i månaden i genomsnitt men är normalt att blöda oregelbundet. Men tror du ska testa lite olika P piller tills du hittar ett piller som gör att du undviker så mycket blödningar och känner att det känns bra.

May the Gerbils be with you :3

[Siffran2]
0

#3 Tack! :)

#4 Japp! :) Okej, så jag får alltså ägglossning trots min konstanta mens, då vet jag! :)

[Gladamarsvin]
0

När jag åt dom p-pillerna så fick jag konstant mens

[rumelle]
3

Vet du om att ingen av er har någon könssjukdom så kan ni ju ha sex utan kondom. Du har ju p-piller så du är ju ganska bra skyddad mot graviditet. Däremot tycker jag det låter mindre kul att du har ständig mens sedan du började med piller. Kontakta ungdomsmottagningen och be om råd, kanske att du ska prova ngt annat piller.

Afturelding
1

Man får oftast inte ägglossning när man äter cerazette, hormonet i dem lurar kroppen till att inte låta några ägg mogna eller släppa ifrån sig ägg. Slarvar man med att inte ta dem samma tid varje dag kan dock ett ägg lossna ändå. Detta är varför cerazette numera är ett p-piller och inte ett minipiller. Tillskillnad från minipiller som bara hindrar spermier från att komma in i livmodern alltså. Det är åtminstone vad barnmorskorna sa till mig när jag åt dem, och vad som står i bipacksedeln.

Däremot kan man ha blödningar ändå, och det är inte normalt att ha det så pass länge som du haft. Det står också i bipacksedeln (som man alltid ska läsa med jämna mellanrum).

"Om blödningarna däremot är kraftiga och långdragna ska du kontakta din läkare/barnmorska.". Tre månader är att betrakta som långvarigt.

Men angående att ha sex utan kondom så är det som andra sagt, du är skyddad mot graviditet och det är därför ingen fara 🙂 Han kan till och med komma i dig utan att det ska vara något problem (men gravtesta dig regelbundet för att vara helt säker).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Siffran2]
0

#7 Tack för det bra svaret! 🙂

#8 Jo precis! :) Jag ringde till ungdomsmottagningen när jag hade haft mens i 2 månader och de sa att jag skulle stå ut. Vilket jag gjort. Men jag är den typen som spyr på grund av värk och "läcker igenom" för att jag blöder så mycket, så det börjar bli lite jobbigt. 🙂

Afturelding
0

Jag tycker du ska ringa igen, blöder du mycket också så kan du tillslut få järnbrist. Tre månader bör man prova varje sort, och det har det ju gått nu 🙂 Och det är ju inte meningen att du ska blöda så länge heller. Av egen erfarenhet så tycker jag att sexlivet blir lidande av att man har blödningar hela tiden, och vad är det då för mening med att ha p-piller?

Be om att få testa en annan sort, antingen kombinerade eller minipiller. (Eller, om du vill, något helt annat som t.ex p-plåster eller p-ring). Om du inte är avrådd från att äta kombinerade såklart.

/Rebecca

[Siffran2]
0

#10 Jag har gärnbrist redan. Mått fruktansvärt dåligt och varit trött, har inte haft någon kraft till någonting. Vilket jag brukar ha. :( De på ungdomsmottagningen sa att blödningarna skulle gå över! Men jag ska definitivt prata med dem igen, tack! 🙂

Tack allihopa! 👍

[Tilde]
0

Vad jag har fått lära mig om Cerazette är att det skyddande "sekretet" (som hindrar spermier för att simma in) blir tjockare av Cerazette och i princip omöjligt för spermierna att ta sig igenom. Det är alltså ett väldigt säkert skydd! :) På samma gång jobbar hormonerna i pillerna ofta så att många tjejer slipper mens och får därför heller inte ägglossning(?).

För mig tog det 2-3 månader innan jag slapp mensen helt. Blödde i princip som vanligt innan dess, förutom lite mer oregelbundet. Så det finns nog fortfarande hopp! :)

Arinya
1

#11 Så sa dom till mig också. Men den tog aldrig slut, så jag sa att jag ville byta och använder nu Zooely istället och fullkomligt älskar dom.

[Siffran2]
0

#12 Okej var bra, då hoppas jag på att den försvinner! :)
#13 Åh vad jobbigt! Jag ska nog ta sista kartan och har mensen inte försvinnit då så får jag testa något annat! :)

KaiPon
0

Kom ihåg att p-piller är aldrig 100% säkert, så grav-testa dig regelbundet som någon sa.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Siffran2]
0

#15 Jo det vet jag absolut, men killen skulle dock inte få komma i mig i så fall, även om det finns en liten chans att jag blir gravid. Dock är detta inget jag vill ta med min mamma, och ungdomsmottagningen skriver ner mitt personnummer om jag tar graviditetstest så det är inte något jag vill göra där något mer. Sen vill jag inte beställa hem och så kanske mina föräldrar ser. Så det där med graviditets-test blir nog svårt. Hur gör ni andra här? :)

Afturelding
0

Du kan ju köpa direkt på apotek också utan att det syns 🙂 Du behöver inte visa leg eller någonting, och när du har testat så kan du gå direkt till soptunnan med det i någon diskret påse eller någonting.

Jag tycker för övrigt att det är jättebra att du är så försiktig om dig, jag var inte fullt så noga (även om jag inte var dumdristig heller).

/Rebecca

[Tilde]
0

Enligt 1177.se

"Gestagenet i Cerazette har en kraftig verkan som gör att ägglossningen förhindras. Andra minipiller är inte lika effektiva när det gäller att förhindra ägglossningen. Dessutom gör Cerazette sekretet i livmoderhalsen tjockare, så att spermierna får svårt att ta sig upp genom livmoderhalsen till livmodern. Slemhinnan i livmodern blir också tunnare så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas där. Äggledarnas förmåga att transportera ägg blir också sämre."

Från Healthexpress.se

"Cerazette är en typ av p-piller som även brukar kallas för minipiller. Det skiljer sig från de flesta typer av p-piller eftersom att det bara innehåller en aktiv ingrediens, syntetiskt progestagen. Som de flesta lågdoserade p-piller är Cerazette en i kliniska tester bevisad över 99% säker metod för att skydda sig mot oönskad graviditet."

[Siffran2]
0

#17 Tack! :) Jo jag är väldigt försiktig av mig när det gäller detta! :)

Jo jag kan ju göra så i o för sig! :)

#18 Tack! :)

amandabashiri
0

Jag har ätit cerazette i ungefär ett halvår och de har fungerat jättebra för mig. Är varken gravid eller lider av ständig mens 😃

Det jag fick höra när jag fick tabletterna utskrivna var att antingen så försvinner mensen helt eller så blöder man oregelbundet. Det kan vara mycket någon gång i månaden eller litegrann hela tiden. I början blödde jag hela tiden, men nu blöder jag inte alls 😍

Eftersom du vet att din kille inte har några könssjukdomar och så länge du käkar cerazette är det bara att köra på! 😉
Men det skadar inte att gå och ta ett test någon gång i månaden för att vara på den säkra sidan!

[Siffran2]
0

#20 Tack för det fina svaret och dina erfarenheter! :)