(X) Panodil/andra tabletter
Tog X i rubriken då de kan vara väldigt känsligt för vissa. Om man tar 10 st 500mg panodil är det farligt då? Måste man in till sjukhuset då och vad gör dom där? Hamnar man på psyke eller något sen? Spelar det någon roll om det är panodil, Alvedon eller Ipren man tar? Jag är bara allmänt nyfiken, folk skriver så konstigt på Google. Tro inte att jag ska ta de nu bara, även om de typ låter så! Haha jag lovar är bara nyfiken! :)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Det skadar levern när man tar det i överdos, eller om man tar det långvarigt, men det lär knappast ge mycket akuta symptom. Ipren är inte samma sak, men Alvedon är samma som Panodil. Om man kommer in till sjukhus så kan man få kräkmedel eller bli magpumpad, och förmodligen remitteras till psykavdelningen.
Det är inte någon bra idé att ta någonting i överdos, men paracetamol är inte heller bra att ta ens i ganska måttlig dos, då det kan ge leverskador.
#1 läste nånstans att de va nån som skrev "vet inte hur farligt det är men runt 10 tabletter är nog lugnt" tycker att 10 tabletter låter som en överdos men kanske inte någon man dör av precis. Men lugnt kan det väl enda inte vara? Om jag kände någon som satt hon skulle trycka i sig 10 panodil så vet jag inte vad jag hade gjort… De låter väldigt mycket iallafall..
Men om man inte vill dö, vad är meningen med att göra det om jag får fråga? Är de en kul grej att få lite leverskador eller nåt hahah.. egentligen sa du ju aldrig att de var nåt du ville göra men jag tänkte ifall de kanske var någon tanke bakom frågan :p
#4 nejnej!:) jag läste lite om det då jag va med och räddade min kompis, många här vet och de är en lååååååång historia! Iallafall så jag läste lite om de och sån de upp att de va lugnt upp till 10 tabletter, men jag tycker att de låter väldigt mycket då jag Max ska ta 2.. (Och sen några timmar efter då såklart) men jag vet inte de kanske inte är så farligt..? Tycker iallafall att de låter farligt xD
#3 Aaah då förstår jag. De lät ju inge vidare det där med din kompis precis^^
#5 nej:(
Att äta för mycket av t.ex. Alvedon och liknande läkemedel kan leda till döden. På psyket hamnar du om du får psykiska problem, vilket du inte får av en överdos av Alvedon såvida du inte försökt ta livet av dig. Annars hamnar du på vanligt sjukhus pga. leverskador.
Man ska helst inte ta fler än 8 tabletter/dag enligt FASS.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#8 kan man verkligen dö eller få leverskador av bara 10 tabletter? Min kompis tog 20 och hon klarade sig, men jag och mina två kompisar ringde dock ambulansen när hon bara hade tagit 4.. Hon fick dricka kol och hon va på psyket i ca 3-4 dagar
Jag sa inte hur många man dör av men enligt FASS ska man inte ta mer än 8 st/dag, vilket inte nödvändigtsvis betyder att man dör eller får leverskador men att man inte bör gå över den gränsen, gör man det ska man uppsöka vård. Skador på att levern har skadats kommer inte direkt utan kan dröja dagar. Min lärare i sjukvård nämnde något med att man max ska ta 2 st 4-5ggr/dag men minns inte exakta siffror. Man bör helt enkelt inte överdosera.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Vill man dö ska man definitivt inte använda alvedon eller liknande. Det är ganska säkert att man inte dör av överdos. Däremot kan levern som sagt skadas. Vet dock inte om en engångsdos på 10st räckrr. Ts jag finner det ganska genomskinligt med tanke på vad du skrivit inne på min sajt.
40-50 så skadas levern, men man dör antagligen inte. Man får ont i magen som tusan dock.
10 är ingen fara, men onödigt.
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#10 jag ska verkligen inte ta livet av mig, men jag skulle allt vilja ibland. De kan jag lova att jag inte kommer!:)
12 det är bra att du inte ska det. Livet har mycket att erbjuda och jag hoppas du får hjälp så du också ser det.
Just de jag kom å tänka på en sak.. Om det skulle vara så att min kompis hade fått en leverskada, vad skulle hänt då? Vad gör dom? Måste man operera bort och få en ny då? Vad händer efter? Oj vad mycket frågor det blev…
#14 Går en lever helt sönder så måste den bytas ut då det inte går att leva utan en :) Men eftersom din kompis fick hjälp direkt så borde skadan på levern stoppats innan det gick för långt, och det ända borde väl vara att hon inte får dricka alkohol senare osv..
Är levern förstörd får hon aldrig dricka alkihol, äta verkmediciner, sömnmediciner eller ja kort sagt är det mycket man inte kan äta. Specialkost blir det också. Skulle levern vara så förstörd att den måste bytas ut finns det inga garantier för att detkkommer fram en donator. Många dör under väntan på nya organ.
Jag är gammal tablettmissbrukare så jag har ganska mycke erfarenhet efter mitt missbruk, det som kan hända om man tar 10 st alvedon är att om du är känslig mot ämnen (paracetamol) så kan du få väldigt ont i magen, men om du tar 10 st ipren så kan du börja spy och få svårare smärtor i magen, men en dos runt 20 st alvedon du dö av om du har otur ( beror också på hur din lever fungerar i nuläget, om du har haft ett tidigare missbruk så som alkohol, tabletter osv så är det större risk att din lever reagerar starkare på olika mediciner vilket innebär att du ska vara väldigt försiktig med att ta mediciner (om du inte måste ) . Jag åt dock 21 olika mediciner i alla möjliga former fast jag blev ju dock indragen i ett missbruk extremt tidigt . Ni kan läsa min historia i ett inlägg som heter "min väg till mitt drogfria liv. Hoppas du fick lite svar nu :)
En gång är det lugnt att ta, dock överdos symptom, borde uppsöka sjukhus. Om man gör det många gånger kommer ju självklart leverns skadas, speciellt i samband med andra preparat eller alkohol som skadar levern.
#17 synd det du har vart med om :( Men 20 alvedon händer det inget med faktiikst. Men onödigt att testa
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#19 Det beror på hur mycket kroppsmassa man har. Det kan absolut "hända något".
#19 man kan få riktigt allvarliga lever skador, och väntar man för länge så kan man dö.