Har dom rätt till katten?
Hej! För några år sedan hittade min kompis mormor en katt i ett dike. Hon tog hem katten som snart fick 5 kattungar. Min kompis fick en som hon hade i typ 4-5 år. Men sen blev hon allergisk mot katten så hennes mormor fick ta tillbaka katten mot hennes vilja. Det var för hennes eget bästa som hennes föräldrar och mormor kom överens om det. Några år går och dom har testat många olika djur tex kanin. Men hon tål dom inte. Sen en morgon börjar en katt stryka om kring i kvarteret som dom lämnar mat till. Hon har ingen öron märkning och hatar att bli lyft hon var oxå bara hälften så stor som en vanlig honkatt. Dom drar slutsatsen att det är en "vildkatt". Min. Kompis är fortfarande allergisk. Dom tar in katten och hon är som gott som innekatt. Dom tar t o m med henne till sitt land osv. Min kompis äter medicin för att lindra sin allergi mot nya katten som dom kallar för "deras katt". Men dom äger inte katten. Hennes ägare kanske letar efter henne hela dagar bara att dom bor något kvarter bort. Hon ser ut som en europé eller bengal typ. Men kan lika gärna vara bondkatt. Får dom ta katten? Dom har inte hängt upp lappar om att dom hittat henne eller något sånt.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Jag personligen tycker ju att det är fel att börja mata någon katt som bor i kvarteret. Jag letade tre månader efter min Svinto för några år sedan, och det visade sig att en person i området bredvid hade börjat mata henne och ta in henne.
Man får inte börja mata katt hur som helst, som att katten kan ju ha chip, i regel vanligare idag än öronmärkning.
De har itne rätt att göra så, om de inte vet 100% att katten är en förvildad katt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så vitt jag vet räknas det inte som att katten har någon ägare alls om den inte är märkt eller på något vis registrerad. Men rent etiskt är det väl fel.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#3 Som jag förstått det har de bara kollat öronmärkning men inte chipning, alltså vet de ju inte i så fall till 100%.
#4 nej dom har inte kollat chipmärkning
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#5 Då kan de inte veta om katten är hemlös eller ej, alltså har de inte rätt att ta katten och så, förrän de kollat det och vet det.
Samt kollat då runt om ifall någon saknar katten.
Hur har det gått?
#7 enligt dom ska dom kolla chipmärkning men jag vet inte längre…
Tycker det låter helt fel! Den kanske är chipmärkt och saknad av sin familj! :/ De borde i alla fall anmäla till polisen att de har hittat en katt, så kan polisen hjälpa till att spåra upp eventuell familj.