Hjälpa andra med inlämningar/prov
Brukar ni hjälpa era klasskamrater med inlämningar och sånt? Just nu har vi en ganska stor inlämning som är viktigt för betyget, jag är klar och mina klasskompisar frågar om svaret på vissa av frågorna. Det är frågor man måste tänka på, inte E-frågor. Skulle ni sagt svaren till dem och skickat det du kämpat och tänkt själv och ba ge dem? Jag gjorde inte det utan ljög att jag inte gjort det och får dåligt samvete. Såklart jag vill hjälpa dem men jag vill inte ge dem mina svar som jag tänkt ut själv och jag vill sticka ut för läraren om ni förstår.
Hur som helst, vad tycker ni om det här med att ge svaren till andra? Är jag självisk och snål för att jag inte gör det?
Jag ser det som fusk faktiskt… Det är inte meningen att det ska vara en person som kan och sen berätta för alla andra. Ett prov ska visa vad just DU kan, inte andra. Så nej, jag tycker verkligen inte att du ska säga svaren. Lycka till med provet!:)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
Jag tycker inte att man ska göra det egentligen, men jag är alltid så snäll att jag gör det ändå och sen irriterar jag mig på att dom fick samma betyg som mig utan att dom egentligen tänkte själva! 🙂
Så tycker man kan säga nej om man nu kan det!
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#1 Tack! :)
Sen när vi får tillbaka proven brukar dem be att få kolla vad jag skrev osv och då märka.. svårt det där. I min förra klass hjälpte alla varandra att fuska, det var en tjej som inte gjordet det (sa svaren, la handen för så ingen skulle se vad hon skrev på provet osv) och alla tyckte hon var snål och självisk och alla pickade på henne väldigt mycket :/
Jag brukar inte ge någon det rätta svaret rakt ut, är jag klar så försöker jag att förklara för dem hur de ska tänka, och i värsta fall kan jag ge en "hint" om det rätta svaret. 🙂
Jag tycker att det är fel att ge svaret till andra. Det är inte att få alla rätt som är det viktiga utan att man faktiskt lär sig något. Om man hela tiden ber andra om svaret är chanserna inte så stora att man lär sig. Så att ge andra rätt svar är snarare motsatsen till att hjälpa dem.
Jag räknar det som fusk, men brukar ändå svara om någon frågar. Jag bryr mig inte om dom får samma betyg dom mig för "mitt" arbete. Dom har förmodligen inte lärt sig något på det, så förr eller senare kommer dom ångra sig. Sen låter jag dom inte skriva av ordagrant, utan jag förklarar på ett annat sätt än vad jag skrivit.
Sen händer det inte så ofta att någon frågar mig, på min förra skola var folk för stolta för att be om hjälp om dom inte absolut måste, och på min nuvarande skola så har ingen frågat, förmodligen för att dom antar att jag inte skulle svara.
En gång när jag gjorde omprov (hade varit sjuk), och två killar från klassen satt i samma rum som mig och gjorde samma prov, så lät jag dom kika på mitt papper (låtsades inte se). Vi hade ingen lärare i rummet, eftersom dom ironiskt nog litade på att jag inte skulle fuska. Sen blev läraren lite fundersam när killarna fick ett C på sina prov, när dom vanligtvis brukade få E eller F. Så läraren förstod nog vad jag hade gjort, men valde att inte göra något.
Lärarna jag har haft vet ungefär vart alla elever ligger i betygsskalan, och märker därför om någon har fuskat eller skrivit av. Så jag har aldrig brytt mig. Däremot skulle jag själv aldrig ta någon annans svar, men jag diskuterar gärna uppgifter med andra. Men skriver gör jag själv, så att det blir mina svar.
Sen tycker jag inte att du är själviskt för att du inte vill ge dina svar. Det är logiskt att du inte vill att andra ska åka snålskjuts på ditt arbete. Så du behöver inte ha dåligt samvete för det.
//Jessie