Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 813 ggr
pinocchio96
0

Magkramper

Hejsan!
Det är så att jag under hela hösten haft ett problem med magen.
Från början var det bara lite men nu är det mycket.

I början när det bara var lite var det så att om jag satt vid ett bord, sådär ihopsäckad/framåtböjd en längre tid (säkert två timmar) så känner jag hur det plötsligt hugger tag i höger sidan av magen. Precis vid det sista revbenet. Om jag ska beskriva det känns det som om jag fastnar. Att något hakar sig fast i revbenet och jag får otroligt ont. Känns som en kniv vrids runt. 
FÅr kura ihop mig ännu mer för att någon minut senare räta upp mig och då är det bord. Känns ingenting!

Detta har blivit värre under hösten..
Men nu i förra veckan blev det riktigt illa. Jag kunde inte sitta böjd över bord mer än 20 minuter innan jag känner hur det börjar "fastna" i magen och jag måste med en gång räta upp mig och sitta överdrivet upprätt för att det inte ska "fastna". Jag känner ju när det liksom är på väg att göra sådär ont och då brukar jag bara sträcka ut det en stund så försvinner det sakta. Men det värsta är att har det väl börjat komma så slutar det inte! Kan under en timme känna att det är på gång 7-8 gånger!

Så länge jag rör mig känns det inte (om det inte redan då fastnat) men blir ju ganska förhindrad på tex lektioner i skolan. Vi har 4 timmars lektioner och då känns det sådär att ligga vikt över bordet av smärta..

Gör otroligt ont men var rejält en gång förra veckan då jag bara hade suttit ner 5 minuter och det högg till så jag blev tårögd!

Snälla är det någon som känner igen sig i detta?
Mina kompisar kallar det kramper men känns inte som den kramp jag känner till!

decembercelsius
1

Magkatarr.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Afturelding
1

Skulle också säga magkatarr. Jag hade det i flera omgångar när jag gick i gymnasiet, och det låter precis som hur jag skulle beskriva det.

Är du stressad ofta så bör du försöka ta det lugnare, men eftersom att det stör ditt skolarbete så bör du besöka din vårdcentral så att du kan få det ordentligt utrett och få en medicin utskriven :) Man brukar få en 2-veckors kur, och sen ska det vara bra igen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

pinocchio96
0

Oj det låter allvarligt! Måste nog googla det.

#2 Har varit sjukt stressad under hösten och sovit 2-3 timmar/natt nästan varje vecka. vissa nätter upp till 7 timmar men aldrig mer.
 Har sån sjuk läkarskräck så vill helst inte gå dit :/

Men antar att jag snart kommer få göra det ändå!

decembercelsius
0

Det är inte speciellt allvarligt, men gör väldigt ont! Man brukar få det när man stressar :) Hade det själv ett tag och fick ta brustabletter mot det och då försvann det rätt snabbt. :)

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

pinocchio96
0

#4 haha jag förstod det nu när jag läste om det!
Då kan jag vara lugn :)

Aha! Låter ju enkelt :)
Tack för hjälpen!