Scumbag till hyresvärd
Våran hyresvärd är också min pojkväns kompis. Vi har inget kontrakt och vi vågar inte be om ett då han blir arg på oss hela tiden. Just nu försöker vi bara stå ut tills vi kan flytta till en annan lägenhet(har dock inte hittat någon än) för vi får inte flytta förens ett visst datum(som han ändrar hela tiden). Först skulle vi flytta ut i maj sen i januari och nu har han sagt i mars. Han ändrar också hyran hela tiden, först var hyran 2,5 sen 3,4 och nu 4,3. Ibland kan han vara snäll och skriva att han ska komma till lägenheten(för att hämta lite av sina saker han har i en garderob osv) t ex 2 dagar innan, han vägrar dock skriva vilken tid han kommer på dagen. Blir då att sitta och vänta på att han ska komma hela dagen, ibland kommer han inte ens. Går något sönder får vi även skulden för det. Nu har t ex lampan i badrummet gått sönder och den går inte att laga(vi har försökt allt) och vi vågar inte fråga han om råd då han kommer säga att vi har gjort sönder den och får betala för det(vilket vi absolut inte har råd med pga hyran han ändrar hela tiden). Nu när han senast var här skrev han innan att han skulle vara här en timme och när han kommer hit så är det första han ber om är att få något att dricka(vi har nu inga pengar och knappt råd med mat) och vi säger att det finns vatten och då kallar han oss snåla(även fast när han bodde här drack han 90% av gångerna vatten) sen så ber han min pojkvän köpa en tågbiljett till han för runt 180kr, alltså våra sista pengar, då han glömt bankdosan hemma. Han säger att han ska betala tillbaka pengarna och drar sen härifrån. Detta tyckte vi var konstigt eftersom han får ca 9k i månaden. Vi kan ju inte säga emot det för då blir han arg på oss och riskerar att kasta ut oss. Senare får vi också reda på att han bett en annan kompis köpa biljett till han och använt samma ursäkt en dag tidigare. Vi har försökt kontakta han men han svarar inte någonstans. Vill bara dra härifrån just nu för jag är så trött på denna eviga plåga med han. Vi kan dock inte dra härifrån då vi inte har någon annanstans att ta vägen. Vet inte vad jag ska göra….
Men om ni inte har något kontrakt så borde ni inte vara bundna till lägenheten? Kolla upp vilka regler som gäller.
Sen om han ändrar hyran så mycket borde ni ju få chans att flytta? Jag är inte så insatt i detta men borde gå att fixa. Dock är det inte så troligt att ni kommer hitta något så billigt som den där kostade från början.
Beror givetvis på vart ni bor. I min stad kostar en 1a typ 3-4.000 och en 2a 4.500 - 6.000.
Men lycka till!
Aut viam inveniam aut faciam

finns inga papper skrivna kan ni dra utan uppsägningstid. hittar ni en lägenhet kan ni alltså i princip vara ute ur lägenheten imorgon utan att er hyresvärd/"kompis" kan säga ett skvatt om det. att hyra utan kontrakt är skitsvårt, och jättedumt. nu förstår jag er situation eftersom den här killen verkar ha problem, men hittar ni en lägenhet med kort inflyttningstid är det bara att köra på.
Finns inga lägenheter runt här som är tillräckligt billiga för oss och jag kan inte flytta längre bort pga skolan. Vi har bett om kontrakt men han vill inte fixa det.