Generalisering
Tycker det behövs en liten förklaring av begreppet "generalisering", eftersom många inte verkar förstå vad det innebär. 🙂
Ordet generalisera är synonym till exempelvis "förenkla" och "abstrahera". Det betyder att man pratar om folk/saker i allmänhet, inte om varje specifik individ eller varje specifik partikel.
Exempel: Svenskar är långa.
Visst, det stämmer ju generellt. Svenskar är i medellängd längre än många andra nationaliteter, men det betyder ju inte att varenda svensk är lång. Det betyder snarare att svenskar i allmänhet är långa.
Exempel 2: Enligt min erfarenhet kan alla svenskar engelska.
Åter igen, alla svenskar som finns kan förmodligen inte engelska, men majoriteten, eller möjligtvis alla människor som personen har träffat kan engelska - detta kan man inte säga är fel eftersom det är en uppfattning. Uppfattningen kanske är inkorrekt, eller låter konstig utifrån ens egna erfarenheter, men det betyder inte att personen har fel.
På learning4sharing.nu står denna definition av att generalisera och deras exempel är följande:
- Att utöka ett resonemang som gäller för några typiska exempel till en allmängiltig regel. Ett viktigt tankesätt inom vetenskap, filosofi och matematik.
- Att använda ett mindre specifikt uttryck eller en mindre specifik benämning för något.
- Att bortse från undantag för att göra något överskådligt.
- "Det är varmare i Afrika än i Skandinavien."
"Är det inte varmare i Skandinavien under sommartid än i Afrika under nattetid?" "Jo, men generellt är det varmare i Afrika."
Att generalisera är alltså inte samma sak som att dra alla över en kam. Tänk på det!
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
"GENERALISERA ʃe¹neral¹ise⁴ra l. ʃen¹-, i Sveal. äv. -e³ra², v. -ade. vbalsbst. -ANDE, -ING, GENERALISATION (se avledn.).
[jfr d. generalisere, t. generalisieren; av fr. généraliser, göra allmän, till général (se GENERAL, adj.)]
[GENERALISERA 0]
(i sht i skriftspr. med ngn prägel av fackspr.) göra allmängiltig, giva allmän(nare) giltighet l. tillämpning åt (ngt), förallmänliga, uppställa allmänna regler.
LBÄ
4: 30 (1797). Man borde icke generalisera en sats, som gäller blott om en .. obetydlig del af det, hvarom fråga är.
SC
2: 166 (1821). All vetenskap åsyftar generalisering, och all generalisering är formelt bildande.
Verd.
1886, s. 97. Det är farligt att generalisera.
STRINDBERG TrOtr.
2: 64 (1890).
FAHLBECK Ad.
1: 4 (1898).
Avledn.
– GENERALISATION , r. (l. f.).
[efter fr. généralisation]
(i fackspr. l. i stil av vetenskaplig prägel) generalisering; ofta mer l. mindre konkret om ngt som erhållits gm l. framgått nr generalisering.
RIBBING Log.
10 (1879). Intuitionen .. betjänar sig i stor omfattning av lärdomar och regler, av generalisationer.
LARSSON Id.
77 (1908).
2NF
19: 514 (1913)."
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Tack för extra information! :)
Det var inte extra info, det var totalslakt av dina påstående ang vad generalisering betyder.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#0 - detta kan man inte säga är fel eftersom det är en uppfattning. Uppfattningen kanske är inkorrekt, eller låter konstig utifrån ens egna erfarenheter, men det betyder inte att personen har fel.
Va? Nu får du nog förklara lite mer vad du menar för det där var väldigt motsägelsefullt.
Pratar man om saker som t.ex att en person gillar smaken av jordgubbssaft men en annan gillar den inte kan man säga att ingen har fel eftersom alla uppfattar smaker olika, men det har att göra med kemiska reaktioner i munnen och går att bevisa.
Om man däremot säger att alla svenskar pratar engelska kan man definitivt säga att den uppfattningen är fel eftersom det finns bevis som visar att många svenskar inte kan prata engelska, bara för att man själv inte har stött på någon som inte pratar engelska betyder det inte att man har rätt och inte kan ifrågasättas.
Nu behöver man ju inte vara otrevlig och säga "Du har fel", men säger man inte "Du har uppfattat det fel" är man antingen helt borttappad eller rädd för konfrontationer.
Personligen tycker jag att man ska undvika att generalisera så länge man inte har något bevis, vill man prata om en grupp kan man lika gärna säga "Majoriteten/minoriteten av…" eller "Jag uppfattar det som…" istället. Generaliserar du är det väldigt lätt att sprida inkorrekta uppfattningar eller förolämpa någon.
#1 Det hade nog varit lättare att få fram din mening om du skrev ut texten för hand, ordböcker kan vara väldigt förvirrande att förstå om man inte har lärt sig alla förkortningar, särskilt med tanke på hur rörigt allting hamnar när man klistrar in texten på iFokus.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
#4 Jag menade att man kanske uppfattar något på fel sätt. Exempelvis om någon säger till mig "vad konstig den tjejen var", så kanske jag tar det på ett negativt sätt fast det egentligen inte var negativt. Eller kanske "det känns som 50 grader här", fast det egentligen bara är 30. Faktamässigt är det ju fel, men själva uppfattningen eller åsikten är inte fel. Var det lättare att förstå? :)
Ja det stämmer som sagt inte att alla svenskar kan engelska, men majoriteten kan det och frågar någon utlänning om de kan ta sig fram med engelska i Sverige så svarar man ju att "ja, de flesta pratar engelska", istället för "kanske, det finns ett fåtal människor som inte är duktiga på engelska medan andra är helt ok och några är riktigt bra", etc. 😛
Här på forumet är det i alla fall helt fritt fram att generalisera bara man inte överdriver! Säger man t.ex. "alla mina kompisar älskar Justin Bieber" så är det ju en generalisering men ingen stor sådan. Däremot "alla svenskar är så tråkiga" är en väldigt bred och lite taskig generalisering. Säger man istället "de svenskar jag känner är inte så roliga" är det inget vi andra kan säga emot.
#5 Jag tror att jag förstår vad det är du vill säga. Jag antar att du menar att den personen kanske uppfattar det som t.ex 50 grader ute och man har all rätt att uppfatta saker olika, vilket jag håller med om.
Men att säga att en uppfattning eller åsikt inte kan vara fel, det är fel, alla har rätt till sina egna uppfattningar och åsikter men de kan fortfarande vara fel. Åsikter och uppfattningar är oftast inte faktabaserade så man kan inte heller säga "Min åsikt är rätt" förutom om man har något som bevisar det man säger, har man någonting som bevisar det man säger är det fakta men då är det din åsikt om du tror på faktan eller inte.
Det har du rätt i, men det är ingen generalisering.
Alla mina kompisar älskar Justin Bieber = Generalisering eller Fakta beronde på om man faktiskt vet att alla ens kompisar älskar Justin Bieber eller inte.
Alla svenskar är så tråkiga= Generalisering.
Alla svenskar pratar engelska = Generalisering.
De svenskar jag känner är inte så roliga = Observation/Åsikt.
Ja, de flesta svenskar pratar engelska = Observation.
Generellt sett är det varmare i Afrika än i Sverige = Faktabaserad generalisering.
Låt oss säga att det bara finns 10 människor i hela världen, 6 av dessa människor gillar lasagne men 4 gillar det inte.
Säger du "Alla människor gillar lasagne" generaliserar du baserat på att majoriteten faktiskt gillar lasagne, men du räknar med de människor som inte gillar lasagne också.
Säger du istället "Majoriteten av alla människor gillar lasagne" eller "Alla människor jag känner gillar lasagne" räknar du bort de människor som inte gillar lasagne och generaliserar därför inte.
#6 Jo precis! Ja det kan man väl säga, att de kan vara felaktiga, men jag tycker inte man kan säga att någons åsikt är fel i alla fall. För alla tycker ju på sitt sätt och i dennes värld har ju personen rätt.
Jag förstår din poäng. Dock kanske inte 100% av folket man känner tycker eller tänker på ett sätt, men man generaliserar bland dem genom att säga "alla", fast det kanske handlar om 95%. Det tycker jag är helt ok. 😛 Att säga att alla är på ett visst sätt fast endast hälften faktiskt är det, det är däremot ett felaktigt sätt att generalisera på.
I vilket fall som helst ser jag inget fel i att generalisera lite såvida det inte handlar om något elakt eller om man faktiskt knappt vet någon som är på det sättet man vill få dem att låta (oj, jag förvirrar t.om. mig själv nu med alla dessa meningar 😂).
#7 Haha nej då! Jag tror att jag förstår vad du menar nu, jag håller inte med dig, men det är ju det åsikter är till för 😃