Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: familjen
Läst 2378 ggr
katten1234
0

Hur får jag mina föreldrar att förstå?

Min kompis fyller 18 år snart, och ni förstår säkert vad som innebär då för dem flesta. Jag är 16 snart 17 och tycker såklart att sånt är onödigt. Men mina föräldrar kommer inte låta mig gå, har inte frågat än men vet att svaret kommer bli nej. Hade velat fara dit på hennes firande och kanske bara ta en cider, och vara med och ha kul med inte dricka mig full alls.

Hur kan jag få mina föreldrar att lita på mig och tro på mig?

[Tilde]
0

Finns nog inget direkt du kan göra. Prata med föräldrarna, kom överens om att du exempelvis ska hålla kontakt under kvällen via sms eller liknande. Gå med på att de hämtar dig eller möter dig på vägen hem, etc. :)

Scorpio97
1

Prata med dina föräldrar. Säger dom nej, så fråga varför och försök hitta en lösning. (Exempelvis kontakt genom hela kvällen, inget drickande eller liknande)

Säger dom ändå nej, så tycker jag faktiskt att du ska acceptera det. Även om det såklart är tråkigt att missa när en kompis fyller arton, så finns det ju förmodligen någon form av anledning till att dina föräldrar säger nej. Och det finns ju gott om tid att gå på fester och sånt senare.

//Jessie

katten1234
0

1# Jag bor bara jätte nära så det är inte långt alls kanske 300 m att gå så och det är lungt område jag bor i bara massa barnfamiljer och så :)

Hade tänkt att om jag skickar sms varje timme iallafall men problemet är att jag glömmer saker hela tiden :/ så om jag glömmer att skicka sms så blir mamma tokig ju.

Hon är min bästa kompis och vill inte missa hennes firande skulle vara jätte tråkigt :/

Scorpio97
0

Sätt alarm på mobilen, och skicka sms när alarmet går. Då kan du inte glömma att sms:a/ringa.

//Jessie

lizzplace
0

ett tips om du funderar på o smsa varje timma är att sätta larm på mobilen så du inte ska glömma :)

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

[Tilde]
0

#3 Vad om hon själv smsar och du svarar? Har du på vibration och ljud borde du inte missa sms:en i alla fall (såvida det inte spelas jättehög musik). Eller om du sätter ett alarm till kanske tre gånger under kvällen då du ska smsa hem? :)

elinkw
0

Säg att de är jättemånga i din ålder som super sig snorpackade på fester och att du bara vill dit för att vara med när din bästavänn fyller år.  Jag fick gå på fester i din ålder och mina föräldrar såg inget problem med det så länge ja svarade på sms eller när de ringde och kom hem nykter och i tid.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Nwmo
0

Har du aldrig druckit? wat.

- Emil

siaames
12

#8 De är väl inte så konstigt? Alla dricker inte, dessutom är hon "bara" 16 ;)

Scorpio97
10

#8 Jag är sexton, och har aldrig druckit heller, så. Det kan knappast vara ovanligt.

//Jessie

katten1234
7

#8 nej tycker det är onödigt, bara druckit cider ibland :)

Denna kommentar har tagits bort.
siaames
5

#12 Ehm, du är bara 14 år?

katten1234
0

13# nej 16 snart 17

smellcaramell
0

säg som det är, du vill på din bästakompis födelsedags fest, du ska inte supa dig full, max dricka en cider och du kan ringa ett par gånger under kvällen om dom vill höra att du mår bra

många föräldrar ser hellre att man är ärlig med att man kanske ska dricka, på nåt sätt brukar de tro på en mer då än om man säger att man inte ska dricka alls. Om man sedan bevisar att man inte drack med hamnar man på plus sidan till senare tillfälle (Y) många tror dock att föräldrarna går i taket om man säger att man ska dricka cider men så är det inte i 9 av tio fall.  Som sagt, hellre ärlig än att säga att man inte ska dricka alls :) annars kan du bjuda in de så de kan göra ett "oväntat" besök så de kan kolla till dig, då bör de släppa iväg dig :)

siaames
0

#14 Kommentaren var inte menad åt dig, den var menad åt Nwmo, men hans kommentar gick bort!

Nwmo
0

Ja, jag är 14.

- Emil