kan dom göra så?
hej, jag går i en klass som kallas musik och drama i 7:an. när man går i den klassen måste man vara med på lucia. dagen före lucia ska vi repetera ända till kl. 17.00 och på lucia ska v vara i skolan 07.15
denna tid får vi inte tillbaka! och skoltiden är bara 8-16 sedan ska man få tillbaka den tid man 'jobbar' över.
sedan är dom sexistiska i lucia! ofc, lucia är ju en tjej, så det fattar jag, men tomte! jag vill vara tomte men det får jag inte för jag är tjej. det är bara killar som får vara tomte. tomte-tjejer(tomtemor) finns ju liksom, lucia var ju ingen kille. det är så dåligt!!
och lucia kläder får man fixa själv. men om man inte har då?? skolan får ju inte kosta något. och de har inga kläder att låna ut så man MÅSTE köpa om man inte har. det kan ju vara jättedyrt!
får dom värkligen ha det så? den tiden kräver jag tillbaka! och jag vill att man ska få vara tomte! sedan om JAG är det eller inte, det bryr jag mig inte om. men man ska få vara tomte om man är tjej!
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Detdär med övertid har du ju på ett sätt valt själv. Du valde att gå i en sådan sorts klass så då får du ta det. Jag går också i en musikklass och vi har fyra luciatåg iår varav tre är utanför skoltid, förstår att det kan va jobbigt ibland men det är sådant man får ta nr man valt att gå i sådan klass.
Förstår inte vad det är att klaga på.
Vi är i skolan för att lära oss, även fast det är Lucia och man får stanna kvar en liten stund så får man bita ihop och ta det liksom, ingen idé att gnälla över det. Vänta bara tills gymnasiet.
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
Övertid ingår lite i din linje, om man sätter upp en musikal eller liknanade kanske. Dock kan skolan "Ta ut en liten utgift" (enligt lag får de ta ut en liten, typ 20kr för bad och liknande). Har du en familjesits där du inte kan betala kläder till denna show så får du ta upp det med skolan. Angående könsrollerna är det tråkigt att dom är sådana, prata med läraren är första saken man kan göra. Funkar inte det kan du gå in på skolverkets hemsida läsa dig till om du kan anmäla dom eller inte för en sådan sak.
Informerade dom om detta innan du valde musik-klassen? Gjorde dom det, så tycker jag faktiskt att det är något du får ta. Två timmar hit eller dit borde inte störa så mycket, det är ju trots allt inte jättemycket som du får "jobba över". Och om du valde den klassen, så borde du väl tycka att föreställningar och musik är roligt, eller? (Har hela klassen musik så, eller är det en grupp/extra lektion på något vis?)
Att du inte får vara tomte tycker jag dock är dåligt. På skolorna jag har gått har det aldrig funnits några såna regler. Vi har till och med haft killar som var med i röstningen om lucia (ingen har blivit vald dock, men ändå). Vem är det som sagt att du inte får? En viss lärare, eller tycker alla att det ska vara så?
Vi fick också fixa kläder själv. Ska man vara tomte (exempelvis) så är ju budget varianten en röd t-shirt (grå kan också funka, finns gråa tomtar) och en tomteluva. Behöver inte vara så dyrt eller avancerat. Själv har jag äldre syskon, så jag har alltid fått låna. Vi brukade även låna av andra i klassen (ibland äldre/yngre också). Är det någon som har två tomtekostymer, så behöver ju han/hon förmodligen inte båda.
//Jessie
jag valde inte den klassen. jag valde natura där nästan hela klassen består av killar. och istället för att sätta in en till tjej där satte dom in ännu en kille. jag har sagt det när lärare sagt det du sa, men de säger samma sak igen när jag frågar om detta.
men dom har även sagt också att skoltid är bara mellan 8-16 och att vi ska få tillbaka tid som vi jobbar över. men det får vi inte!
våran svenska lärare drog in oss hela 8 timmar 'över-jobbande' för att spela dataspel. och vi var tvungna att gå dit för att han satte betyg på det. det var 4 timmar sen eftermiddag till sen kväll i två dagar. inte en enda minut har vi fått tillbaka av den tiden! och det hörde ju inte till musik-klass. plus att det var för svenskan, men istället för att lära oss svenska spelade vi ett krigsspel på engelska!
sedan dess har jag även mått dåligt av det spelet. det var hemskt! lärare klagar på att jag är stökig och 'hotar'('vad fan vill du?? va? va? osv t.ex.) andra i klassen när dom är 'konstiga' och säger saker till mig som dom 1. inte har med att göra 2. att de säger falska saker om mig till mig, eller om en elev säger att hen sagt det om mig. och detta började jag med efter vi spelade detta spelet. skolan har förstört mitt liv! jag känner mig själv 'psykiskt sjuk' för att jag ibland gör saker som jag inte kan 'kontrollera'.
#4 nej, de sa inget om det. till andra i klassen sa dom det, men inte till mig. jag fick veta att vi skulle sjunga en låt(vi fick välja mellan 3 olika) till intagnings provet en dag före provet var! men det var det enda jag fick veta, att övertid uppstod sa de ingenting om! jag ville inte ens ha denna klass. jag gillar inte musik. jag får ont i huvudet och ont vid käften när jag bara sjunger en minut. och jag kan inte ens sjunga! jag kan inte sjunga 'seriöst' utan gör alltid rösten mörkare eller ljusare eller ännu konstigare. jag försöker sjunga normalt men kan inte.
alla lärare säger att tjejer inte får vara tomte. och det är alla i klassen som är med i kören.
Vi kanske kommer ha en kille som Lucia i år på min skola :). Han var med i omröstningen iaf, tycker att det skulle vara nice att han blev.
Så du har inte valt att gå i en musik och drama klass?
Inte för att på något sätt vara könsdiskriminerande eller så, men en manlig Lucia? Det "förstör" ju hela poängen med Luciafirande. Lucia är ett helgon, vi firar liksom de goda sakerna hon gjorde genom att ha Luciatågen. Hon var en kvinna, inte en man. Visst kan en kille representera henne, men hon ska ju inte bli en "manlig Lucia" bara för att man inte vill "diskriminera"… Det tycker jag i alla fall. 😛 Tomtar är inget som fanns i originaltågen, så det förstår jag inte varför inte både tjejer och killar kan vara. *väntar på arga kommentarer*
Fick förresten kommentaren av Annika att förr i tiden fick endast män spela teater, så de tog kvinnornas roller också. På det sättet tycker jag även att det är synd att ta bort den kvinnliga huvudrollen och ersätta med en man, nu när kvinnan äntligen ÄR huvudrollen. :/
Jag tycker att du har helt rätt!!! Du får väl vara tomte om du vill! säg åt dina vänner om vad du tycker om detta så att ni kan gå till lärarna och säga att om inte ni får som ni vill så är inte ni med i tåget!
vilken skola går du på om man får fråga? :)
Förra året blev en skola hårt kritiserad pga att en tjej inte fick vara stjärngosse. Att ni får vara i skolan på lite övertid får du nog bara acceptera, likaså att fixa kläder… men det är inte okej att neka en tjej att vara tomte/stjärngosse eller en kille att vara tärna/lucia. Vi har kommit lite längre än så i samhället, hoppas jag.
http://www.ajour.se/flicka-vagras-vara-stjarngosse-rektor-vill-ha-vackert-luciatag/
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
vi har haft en manlig lucia, vilket bra tåg det blev!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#11 Stjärngosse och tärna är ju samma sak bara att stjärngossar är killar och tärnor är tjejer? Fattar inte varför man måste vara det motsatta när de har samma roll.. :S
Haha. Jag gick estet på gymnasiet och sista året jobbade vi som djur med slutshowen på kvällar och helger. En kväll var det ingen som lämnade lokalerna före midnatt, och andra dagar var vi där klockan 8 en lördagmorgon för att jobba och slita och öva till långt efter klockan 10-11 på kvällen. Det är sånt man får ta när man går i sådana klasser.
Sen när det gäller typ lucialinnen kan man köpa ett för en spottstyver på en billig affär eller låna av någon om man inte har några pengar alls.
Dock är det tråkigt att tjejer inte får vara tomtar eller stjärngossar, etc. Det är tyvärr en tradition som är rätt trist i dagens samhälle men som många fortfarande håller stenhårt på.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#2 när jag börjar på gymnasiet kommer jag gå på internat vilket leder till att jag måste sluta med scouterna, men det måste jag inte nu, och scouterna är på samma dag vi har luciarepetitionen och scouterna börjar 18.00 . visst, en timme, lång tid, men inte för mig! jag måste ta bussen som tar mer än en timme, först att vänta på den och sedan tar den massa omvägar så det tar ca 1 timme + några minuter att gå hem sista biten från busshållplatsen. och sedan ska jag gå till scoutstugan med som tar minst 20 minuter att gå. och då har jag missat mer en halva mötet. och min värsta mardröm är att missa scouterna för det är där jag trivs. där har jag mina vänner och snälla vuxna.
nej, jag skulle aldrig välja musikklass. usch. värsta som finns är att sjunga och dansa. teater är kul om man har en lärare man kan komma igång med, vi har hållit på med att skriva manuset till en teater sedan början av vårterminen i 6:an utan att kommit någon vart bara för läraren är så dryg.
#10 jag går på gröndalskolan i Värnamo. ni som ska börja där, börja inte där! ett gott råd. hemsk skola. ljuger om allt. hittar på lögner sedan när man frågar så svarar dom inte.
#8 Det kan väl lika gärna vara en kille? Jag ser verkligen inte problemet med att en kille är lucia. Jag säger inte att vi ska förstöra traditionen; jag säger bara att det kanske är dags att modernisera den lite. Jag skulle aldrig få vara stjärngosse på vår skola, utan jag måste ha en krans i håret. Men tänk ifall jag känner mig som en kille..? Eller ifall en kille känner sig som tjej, och vill vara lucia?
#16 Ja men då är han ju inte Lucia, då representerar han henne. :P Det är ju aldrig en tjej som spelar Jesus i en julteater liksom.
Ja då är det en annan sak tycker jag, om man är transsexuell. Alltså då borde man kunna spela det motsatta könet eftersom man själv betraktar sig som det. En "vanlig" tjej som vill vara stjärngosse ser jag dock inte meningen med - en tärna är ju exakt samma sak fast en kvinnlig motsvarighet?
Min skola sätter upp en föreställning varje år, och för det får vi två veckors påsklov… och nu i januari ska vi va i skolan på en söndag (Öppet hus). Och bara för det så får vi en dag ledigt veckan därpå :)
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
#17 För mig skulle gärna en tjej få spela Jesus. Men hallå.. Lucia är rätt död, så ingen som går i ett luciatåg ÄR ju Lucia, så varför kan inte lika gärna en kille "vara" det? Det handlar ju inte om att Lucian i ett luciatåg ÄR Lucia, utan det handlar faktiskt om att någon spelar henne. Då kan lika gärna en kille spela Lucia.
Meningen med att vara stjärngosse istället för tärna är väl helt enkelt för att jag hellre skulle vilja vara en.
#19 Får de väl om de vill, jag tycker bara det är konstigt. Tycker Sverige är så mesigt och man är liksom RÄDD för att det finns två olika kön. Det är ju inte direkt diskriminerande, så jag fattar inte grejen. 😛
Vill du ha hatt på dig, eller varför vill du vara just stjärngosse?
#19 Nej, men jag anser att båda könen ska få samma förutsättningar.
Jag vill ha hatt. Bam. Och nej, jag tycker verkligen inte att luciatåget blir fulare ifall de som vill ha hatt, får ha hatt.
#17 Fast om en kille klär ut sig till Lucia är väl han lika mycket Lucia som om en tjej gör det? Det är inte ovanligt att skådisar bland annat gestaltar det motsatta könet i teatrar och på film. Vad sjutton spelar det för roll om Lucia har en penis under lakanet eller inte?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#22 Det spelar väl ingen roll, jag tycker bara det är töntigt att bli avundsjuk för en sådan grej.. Det är ju inte precis så att någon hindrar ett helt kön för att delta i ett Luciatåg, man har bara olika roller vilket jag inte tycker är konstigt eftersom ingen är "mer värd" eller liknande än någon annan.
#23 Du kanske tycker det är töntigt, men någonstans finns säkert en liten pojke som helst i hela välden vill vara Lucia, ska han inte få det då?
Sedan; ska inte barn få spela äldre personer? Tänker typ: Barnen ska sätta upp en teater, i denna uppsättning finns en roll som är en gammal gubbe, med skägg. Vi kan väl inte låta barnen bära lösskägg?
Eller låta barn spela ett djur i en teater? Hur skulle det se ut? Barnen är ju inga djur, de är barn och ska därför agera barn. Teater är lite mer komplext än så.
Sedan kan du omöjligt veta vilka barn som anser sig vara födda i fel kropp eller inte innan dessa faktiskt kommit ut med det.
#24 Jo det kan han väl om det vill. Har inte sagt att killar inte bör få spela Lucia, jag tycker bara personligen att det blir konstigt med en manlig Lucia. På min tid röstade man på den man tyckte passade bäst som Lucia - tror du det var så mycket bättre för tjejerna som inte var söta och hade långt hår? Det är alltid någon som inte "passar" som allt.
#25 Självklart tycker jag inte att det ska fungera så. Jag tycker alla får välja vem de vill vara. Om hälften vill vara lucia, så låt hälften vara lucia.
Måste du ha lucialinne då? Jag och min kompis ska ha tyllkjolar och vita kläder eftersom vi inte har några linnen. Det måste faktiskt inte vara tipptopp.
/ Ellen Bajsnåmi
#26 Det håller jag inte med om, det är ju inte ett klassiskt luciatåg. Fungerar såklart när det handlar om barn, men folk i övre tonåren borde kunna acceptera att endast en är Lucia. :P
#28 Vad spelar det för roll att det är "klassiskt" med en lucia? Tycker det är dags att revolutionera hela lucia grejen faktiskt.
#29 För det är en gammal tradition som jag uppskattar och tycker är mysig :) Det är min åsikt bara.
#29 #30 Håller dock lite med Tilde. Jag kan tycka att om fler än ett barn vill vara lucia i en dagisklass så varför inte, det är onödigt att göra barnen ledsna bara för att följa en tradition.
Dock så tycker jag att ju äldre man blir, desto mer får man acceptera att man inte alltid får "glänsa". Dock tycker jag inte om omröstningar, eftersom då kan någon utstött bli utesluten helt. Lottdragningar tycker jag är bra!
Det är inte heller så viktigt om man ska vara Lucia eller inte, bara för att man står längst fram med ljus i håret? Ska man vara extra jävlig så kan man ju ta med sig en egen luciakrona. 😉
/ Ellen Bajsnåmi
Den där mysiga traditionen är inte så mysig.
Jag har inte fått vara lucia, så fort jag nämnt det vid valen har det kommit ''Hon har ju längre hår'' ''Hon passar bättre''
Hade alla som velat vara lucia fått vara hade alla tjejer och killar fått vara lyckliga, istället för att gråta på kvällen för att man inte passar tillräckligt bra.
En del killar blir ju kränkta också.
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Det är därför jag tycket att man borde lotta om det och så blir det den det blir, hur opassande hon än är.
/ Ellen Bajsnåmi
#31 Bra sagt! :) Det var lite det jag ville få fram också, man måste lära sig att man inte alltid får sin vilja igenom liksom.
#32 Röstning tycker jag inte är det bästa alternativet, utan lottning är bättre. Ingen gråter väl ändå över en sådan liten sak? Hur ska man då klara de sakerna som är tuffa på riktigt i livet? o.O
#33 #34
Vi har alltid lottat, men jag gick i en så kontrollerande klass att en viss tjej fick alla att ''avgå'' så hon fick vara.
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
#35 Då tycker jag att det är lärarens fel att hen inte har agerat. Är man lottad så är man, punkt slut.
/ Ellen Bajsnåmi
#32 Jag håller med dig!
#34 Det kanske inte är en liten sak att få vara lucia eller inte? Om du är ung så kanske det är årets höjdpunkt att få gå i luciatåget i den utstyrsel du vill?
Kan det göras rättvist (dvs alla barn får välja själva) så tycker jag att det ska göras rättvist också.
#37 Men hur gamla barn pratar vi? Alla barn bör uppfostras så att de accepterar ett nej och vet att de inte kan få (göra) alla saker i världen som de vill. Som sagt, på dagis eller lekis är det ju helt ok, men i övre tonåren borde man vara vuxen nog att kunna acceptera ett nej, tycker jag.
Okej, det är nog dags och reda ut lite saker här. För det första vårt Luciatåg är egentligen en gammal hednisk tradition som kristnades i samband med att Asatron byttes ut mot kristendom. Så den egentligen traditionen är faktiskt stjärngossarna snarare än tärnorna och Lucia. Man gick runt och skrämde bort onda andar.
För det andra så är Lucia ett italienskt helgon. Legenden säger att under det tid när romarna fortfarande styrde och kristna förföljdes så smög Lucia ut på natten för att dela ut mat till behövande. För att se vart hon gick satte hon en krona med ljus i håret för att lysa vägen. Hon upptäcktes dock av romerska soldater och högs ihjäl. Det röda bandet representerar blodet som spilldes från hennes mage. Visst är det en mysig tradition?
För det tredje så är Lucia av tradition tyst. Det är inte traditionellt att hon sjunger. Så rösten spelar egentligen ingen roll. Inte utseendet heller. Egentligen borde Lucia vara av tradition mörkhårig, eftersom hennes ursprung är italienskt men vi här i norden är lite FÖR förtjusta i vårt blonda hår.
Slutligen, vad sjutton spelar för roll om en kille vill vara Lucia eller inte? När jag gick i högstadiet hade vi en manlig Lucia, jag var mer irriterad på att det absolut skulle vara ploj istället för seriöst. Att det var en kille var mindre viktigt. Lucia är en gång om året, det är inte världens undergång om inte allt blir perfekt. Jag har haft oturen att vara Lucia ett par gånger, ja, oturen. Har ni en aningen om hur tungt det är med den där ljuskronan. Varmt och tungt samt att man har ett dussin brinnande ljus i närheten av sitt hår. Det är få av de som faktiskt deltar i ett Luciatåg som tycker att det är särskilt roligt. Så kanske vore det bättre att de som vill vara med är med och resten slipper. Och att de som vill ha en specifik roll får den rollen? Fler Lucior, varför inte! Det skulle kunna vara riktigt snyggt. Jag vet att i Uppsala så har inte tärnorna glitter i håret de här lingonkransar. Så varför inte lite enklare ljuskronor? Eller vad som helst.
För övrigt. Jag diskuterar gärna huruvida det finns mer än ett kön eller inte. Det finns ett och annat att säga på den punkten. Men inte här och nu. Det spelare ingen roll för den här diskussionen. Låt folk göra som de vill. Det är inget som du eller någon annan lider av, inte en sådan här grej. Traditioner förändras och Lucia traditionen är faktiskt inte så gammal som vi tror att den är. De flesta sångerna är ju knappt hundra år gamla…men tanke på att skolan ska vara fri från religion…det finns viktigare saker…
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#38 Ålder på barnen spelar mig ingen större roll. Tror att barn får lära sig ett nej ändå.
Grejen är inte huruvida de kan mottaga ett nej eller ej. Utan huruvida det är rättvist eller inte. Det är INTE rättvist att killar inte får vara lucia eller tjejer inte får vara tomtar, så enkelt är det.
Och orättvisor ska aldrig accepteras.
håller med dig tirin🙂
nu har luciat varit. tomtar blev det inga som fick vara för det var bara 4 av 11 killar som ville vara stjärngosse, resten ville vara tomtar.
men nu kommer jag klaga på en sak till. det var FYRA stycken som svimmade i tåget!! en av dom fick stearin i ansiktet. hur mycket vet jag inte, men inte någon liten droppe var det.
dom hade inte informerat om ljus-säkerheten. 2 av de som svimmade var 6:or, och båda dom(plus några till) höll ljusen max 20 cm från ansiktet. och inte efter att tre svimmat hade dom fått dit skolsystern, som sa att vi skulle skicka vidare att de skulle röra sig lite, och inte hålla ljusen så nära. så vi viskade vidare, tills sjätte personen säger 'varför det?'… så hopplöst var det… jag skällde ut våran körledare sedan efter tåget var slut 'nästa gång varnar ni om ljusen och att man ska röra på sig, om inte så gör jag det, och jag vägrar vara med nästa gång om ni inte säger det. jag har inte lust att svimma(nu vet jag ju säkerhetssakerna sedan flera år innan, men skit i) med ett ljus i handen! och tror inte nån annan har det häller, tänk om det varit lucian som svimmat? vad skulle ni gjort då när ni inte ens vet hur man gör när någon svimmar'
och sant att de inte vet hur man gör. jag har lärt mig att man ska lyfta upp benen(eller lägga huvudet mellan benen beror på hur avsvimmad man är) och hälla vatten i ansiktet(man kan ta blött papper, man behöver inte hälla en stor hink som i filmer), och ge den avsvimmade vatten som den får dricka.
det ända dom gjorde var att springa runt och leta efter någon som visste vart skolsköterskan var, och försökte väcka de avsvimmade.
inte heller hade dom någon hink med vatten/brandfilt ifall det börjar brinna. vilket är väldigt lätt om lucian skulle svimma.
skolan är ju farlig!!!
vi fick bara ha lucialinne, inget annat.
Synd för skolan då att eleverna kommer med annat än linnen, dom kan ju inte utesluta elever.
Om skolan är så hemsk, varför inte byta? Du sa själv att du absolut inte ville gå musikklass, varför går du där då?
/ Ellen Bajsnåmi
jag ville gå natura, men hamnade i musik. jag kan inte byta klass nu. det kan man bara göra i 6:an. jag får inte byta skola för min mamma, men skulle vilja gå i skolan som mina två bff gör. men den är egentligen inte mycket bättre. man får en apple dator(laptop) men lärarna är dryga och konstiga enligt mina bff. syslöjdsläraren fick bara för sig att lägga sig ner på golvet en gång… och hon sa 'nu orkar jag inte mer. så jag lägger mig här på golvet' . en lärare stinker rök och är dryg och tror att man är dagisbarn. hon pratar som om man var bebisar.. jag typ känner rektorn där, då hon var rektor på våran gamla skola, och hon är bra, men jag vet inte vad som hänt nu när skolan är såhär…
vi har bara två högstadieskolor i våran stad. båda lika dåliga… så finns inte så mycket att välja på.
Du kunde inte ha bytt precis när du började i sexan?
/ Ellen Bajsnåmi
visste inte att man var tvungen att vara med i kören förrns i sjuan… och klassen jag ville gå i tar inte emot fler elever.
#48 Jag ska vara helt ärlig med dig. Antingen kan du gnälla dig igenom högstadiet och tycka att allt är orättvist. ELLER så kan du acceptera din situation och göra det bästa av den. Det är de två alternativ du har. Livet är inte alltid kul, man får inte alltid som man vill MEN man kan alltid göra det bästa av den situation man är i.
Du kanske inte tycker allting är toppen men så är livet. Du lever trots allt ett väldigt enkelt liv, du har väldigt få saker att bekymra dig för. Den biten kommer och när den gör det kan du inte göra så mycket annat än att hantera de situationer du till sist hamnar i. Det kommer komma en dag där hela ditt liv hänger på dig själv men än så länge så behöver du knappt fundera på det. Du behöver inte ens ha ett färdigt mål med ditt liv och det är okej.
Så slappna av mera. Njut av ditt liv och gör det bästa av ditt liv som det ser ut nu. För nog vore det roligare att acceptera din situation och göra vad du kan än att känna sig missnöjd och gnälla tre år igenom?
Jag kan ärligt talat inte tycka synd om dig. Jag var mobbad från tvåan till nian. Idag är jag vuxen och lever på egen hand och får därför hantera allt det ansvar det innebär. Så om två år börjar du på gymnasiet, om tio år kanske du läser på vid ett Universitet, om tjugo år kanske du har familj. Så hur vill du se tillbaka på ditt liv? Som åren du hatade eller åren du gjorde det bästa av? Det är enbart upp till dig.
få saker att bekymra mig för vet jag inte om jag håller med om… har rätt mycket att bekymra mig för… inte bara skolan jag inte gillar/trivs i. mitt hem hos pappa är rena soptippen(möglig mat som står framme, skräp överallt osv.) och han berättar skit om mina vänner och min mamma, och säger det till mig. och hos mamma bor jag med en f*cked up plast pappa som gjort att jag inte känner mig lika trygg i min familj som andra barn gör. vågar t.ex. inte gå upp och ta kvällsmat när jag egentligen ska sova, men kan inte för jag är hungrig/törstig.
har läst lite olika inlägg här nu o det känns lite som att du TS klagar på en hel del självklara saker. Övertid som många andra skrivit får man räkna med och det är bara att ta. Klagar du nu kommer du inte klara dig genom gymnasiet vad du än väljer.
Om du har personlig problem med din pappa - vänd dig till soc och be om hjälp. Sen får dom utreda om det han gör är fel och i så fall vad han ska göra för att förbättra situationen för dig och honom.
Det med att du inte får vara tomte - sjukt fel. Jag tycker att alla ska ha rätt o välja vad dom vill vara.
Att ni får betala era luciakläder själv är enligt min mening fel med tanke på att ni måste vara med. Grundskolan är obligatorisk och SKA vara gratis. Jag vet fall där skolor bestämt att dom ska ha fruktstund en gång i veckan som föräldrar får betala, uppgifter som kräver dator osv. Det finns faktiskt dom i Sverige som inte har råd att ens betala så enkla saker som ett äpple en gång i veckan. Om dom nu ska tvinga dig till att vara med i luciatåget borde dom skaffa fram kläder som ni elever får låna mot att ni kanske tvättar upp dom efteråt.
Lycka till.
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
pappa är alkoholist och som alla jag pratat med sagt att det är bara han som kan ändra. ingenting typ kommer hjälpa, utan det är bara han.
på gymnasiet ska jag(som jag skrev i tidigare kommentar) gå på internat, och kommer då tillbringa hela veckan(förutom helgen) i skolan, så då kvittar det liksom om det är övertid. kommer ju ändå inte hem snabbare för att vi slutar skoltiden tidigare när skolan är mitt 'vardagshem'
#52 Om din pappa har ett alkoholproblem så kan det ha genetiska orsaker och att likna vid en sjukdom. Det kan med andra ord vara väldigt svårt för honom att sluta på egen hand och en nykter alkoholist blir aldrig frisk, varje dag är en kamp.
Du bör vara uppmärksam på ditt eget beteende. Beroenden kan som sagt gå i arv och även om du inte super så finns det risk för andra beroenden men alkohol är det vanligaste. Så se upp.
Du vet att internaten kommer avskaffas som det ser ut nu?
Det är inte så att jag förnekar att det kan finnas jobbiga saker i ditt liv men i slutändan är det ändå bara du som kan bestämma hur du ska göra med ditt liv. Du kan själv bestämma din inställning och hur du hanterar saker. Det är inte alltid lätt, men det går. Du kan också välja dina strider. Är det jobbigt hemma? Lägg energi på den kampen. Är du inte 100% nöjd med din skola? Gilla läget, hantera, acceptera och gör det bästa av det. Så länge du inte är mobbad eller på andra sätt trakasserad så tycker inte jag att du ska göra så stor sak av din skolsituation. Jag lovar att tusentals barn och ungdomar skulle vilja ha endast en smula missnöje att klaga på.
Du är som sagt ung. Ditt liv har knappt börjat än. Om några år när du börjar på högskola/universitet, då kommer allt ansvar landa i ditt knä. Du måste själv införskaffa all kurslitteratur, köpa eller låna, du måste ha allt material själv, plugga på egen hand och om du väljer den sortens utbildning så kommer du sitta i 4-6 timmar för att skriva ett enda prov/tenta. Du kanske måste jobba samtidigt som du pluggar. Du kanske får en föreläsare som är kunnig i sitt ämne men inte någon vidare pedagog - och risken för det är stor, få föreläsare på högskola/universitet är kunniga i pedagogik och didaktik.
Så spara din energi till de rätta striderna och undvik de onödiga.
Jäkligt dåligt att du inte får vara tomte tycker jag.
En kompis hade en kille som lucia i sin skola iår, så det ska absolut inte spela någon roll. Ta upp det med din musiklärare eller i värsta fall med din rektor. Jag tycker absolut inte det är okej att ni inte får vara tomtar.
#54 jag har försökt ta upp ämnet med både musik läraren och kör läraren. körläraren ignorerade mig. men det struntade jag i. sedan när hon fortfarande inte brydde sig började jag säga att det är sexistiskt och att det är lågt att killar får vara lucia och tjejer inte får vara tomte. och så berättade jag om nyheten att en skola hade fått stor kritik för att en tjej inte fick vara stjärngosse. och att på många andra skolor får killar vara lucia.
när jag tog upp det med musikläraren(han är med i kören också) så blev han och eleverna arga på mig. de andra i klassen 'omeh, ge dig, det är väl inte så farligt?' och läraren röt till på mig och sa 'ska du gå ut?'
jag frågar bara varför tjejer inte får vara tomte och killar inte lucia? jag sa nej till att gå ut. sedan 10 min senare sa han 'skulle inte du gå ut?' jag sa ju nej…
Om jag var du skulle jag sagt "fine, om jag går ut nu, går jag ur hela tåget" och sedan gått ut. Det skulle vara lite badass och revolutionerande, haha.
/ Ellen Bajsnåmi
mm… bara att då blir jag uppskriven om att jag skolkar. och då kommer mamma få reda på det, och när mamma får reda på det så får gubben reda på det, och då kommer han hålla på och hacka på mig även om jag förklarat. 'här kommer skolkaren!' kommer han hålla på och säga varje gång han ser mig…
Vilken jävel till gubbe 😟
/ Ellen Bajsnåmi