Körläraren pratar i mobil?
Vet någon om det är tillåtet för en körlärare att prata i mobil under körlektioner? Det händer med en av körlärarna jag har, håller på att ta B-körkort. Kändes osäkert idag vid stadskörningen när det var en elev som körde på motorvägen och låg i 110 km/h och läraren sitter med ett privat samtal i mobilen och försöker ha uppmärksamhet på både eleven och den hon pratar med. Undrar om det verkligen är ok?🤔 Hittade inget annat passande forum att ställa frågan till, och här är väl en del tonåringar som kanske tar körkort? 🙂
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Alltså jag försöker se det som att dom är de som har huvudansvaret eftersom de är körlärare, dom räknas som förare och känner du dig osäker när du kör så är mobil förbjudet. Man ska ju inte använda telefon om det påverkar körningen.
Jag går utbildning för att bli yrkesförare och mina körlärare har också pratat i telefon i tid och otid, har sagt åt dom att jag gärna vill att dom frågar innan om det är okej för mig, känner man sig osäker så ska man säga ifrån. Sen vill dom ju alltid hitta sätt att distrahera dig lite så dom ser att du kan köra bil trots distraktion.
~mikkan