Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1329 ggr
Moalinn
0

Jag orkar inte

Vad gör man när man verkligen inte orkar göra någonting? Det enda jag orkar göra är att åka till stallet, hålla på med kaninerna och gå på konserter. Jag orkar inte sitta och plugga, har inte gjort sen våren 2013. Detta har alltså resulterat att jag har kursvarning i alla ämnen, för jag har inte lämnat in en enda uppgift. Eller jo, men långt ifrån allt som ska in. Jag orkar bara inte.

Vad ska man göra? Att stå på studentdagen med F i alla ämnen och bah, tja - vid sidan av min klass - är väl kanske inget jag strävar efter men jag orkar verkligen inte plugga. Haft hela lovet på mig, men usch. Jag har satt mig ner, i lugn och ro, tagit fram en uppgift, läst, tagit nästa, läst och sen bara lagt undan det - för jag orkar inte ens bry mig om att försöka förstå vad det handlar om. Jag har helt enkelt gett upp.

Jag har en hel mattekurs (matte 1b, 100p) att klara av på helst någon månad, och efter det komplettera svenska 2 och sen har jag ett fotoprov att göra för fotografisk bild 1.

Hur ska jag orka? Det har lagts i en högre växel än vad jag var beredd på, hängde inte med i början av 3an och helt enkelt så sitter jag kvar där borta och väntar på att förstå vad det är som har hänt.

Jag orkar inte. Seriöst, jag vet inte vad jag ska göra längre.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Calcifer
0

Man prioriterar om. Åk inte till stallet eller håll på med kaninerna så mycket och gå inte på några konserter. Fokusera på studierna istället.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Moalinn
0

Jovisst, men då sitter jag ändå bara i sängen hela dagarna för jag orkar inte göra något.

Medarbetare på Djurfoto

Calcifer
1

Antingen finns det en anledning bakom det, som du måste ta itu med. T:ex depression eller dylikt. Då måste du söka hjälp, kanske behöver du medicin, osv. Annars får du ta dig i kragen och helt enkelt plugga. Eller så låter du bli och går inte klart gymnasiet. Det är faktiskt inte så mycket annat att göra. Finns det en anledning till att du inte orkar måste du börja med att nysta i det. Finns det ingen anledning till det, då är det bara att bita i det sura äpplet och tvinga dig att plugga.

När jag inte orkar göra någonting så beror det på min asperger och min depression. Jag måste börja där, och ta medicin, se till att sova/äta bra, och sätta upp fasta rutiner. När min yngre bror inte orkar göra någonting beror det på att han är lat och måste tvinga sig själv att göra vad han måste.

Moalinn
0

Har autism som jag vet ställer till det. Men att säga "plugga" hjälper tyvärr inte, jag vet att det bara finns två val men vad gör man när man inte orkar? Hur ska jag isåfall göra för att få mig själv till att plugga? Jag orkar liksom inte ens göra något på lektionerna, jag är i princip alltid trött och har svårt att hänga med. Läraren berättar för mig, så att en 2åring skulle förstå men det försvinner lika fort igen.

Kanske borde ta ett snack med mentorn och se om han kan försöka få ut de viktigaste uppgifterna, så jag sitter med 10 uppgifter istället för 20.

Medarbetare på Djurfoto

Calcifer
0

Men då är det anledningen bakom det du måste ta itu med, precis som jag sa. Är det din autism som spökar så måste du hitta något att hjälpa dig med att hantera det. Jag har som sagt också autism, så det spökar mycket för mig. Det som hjälper mig är medicinering och rutiner. Du måste i så fall ta kontakt med BUP eller skolkuratorn och säga att du behöver hjälp att få skolan att gå ihop.

Moalinn
0

Medicin lär jag inte få då autismen inte är tillräckligt stark, behöver alltså inte medicin .. tydligen.

I vilket fall som helst, tack!
Får se om jag tar mig mod till att säga till kuratorn när jag träffar henne nästa gång.

Medarbetare på Djurfoto

Calcifer
0

Autism kan orsaka många andra problem som man behöver hjälp med. Jag har en depression som jag förmodligen kommer få dras med resten av livet pga min autism. Jag kan överleva utan medicin men mår självklart bäst när jag får äta den. Den hjälper mig egentligen mest med min otroliga trötthet, och hjälper mig att sova ordentligt. Du ska definitivt säga till, man ska inte behöva ha grov autism för att få hjälp med vardagen.