Nykter?
Debatten kring unga och alkohol är ju lite extra-aktuell med nyåret precis bakom knuten, så jag tänkte slå ett slag för att ha roligt utan att vara full. Att prata om "nykterhet" låter ju lite tråkigt, men själv firade jag ett nyktert nyår, och är glad över att jag kommer ihåg hur roligt vi hade. För att inte tala om alla som skickade nyårshälsningar med ölburkar i handen, och kom till skolan på torsdagen med huvudvärk och kommentarerna "minns inte vad jag skrev åt dig på Facebook". Då var jag glad över att jag visste vad jag hade svarat i alla fall.
Alkoholdrickandet brukar anses som ett steg in i vuxenlivet, men dricker alla vuxna sig redlöst berusade med flit för att kunna skryta om det? En öl efter jobbet, en vinflaska delad med gott sällskap och ett par drinkar på baren/klubben när man firar. Men att ses hos kompisen vars föräldrar är borta, och dricka bara för att dricka, inte ens för att ha roligt? Jag förstår det inte.
Det är ju inte konstigt att unga associeras med icke-ansvarsfullt drickande när vi försöker bli fulla med flit. Och så låter vi oss bli imponerade av de som dricker. Nästan så man skäms för att kalla sig tonåring tycker jag.
Jag är absolut inte den som säger att "ingen annan alkohol än nattvardsvinet före du fyllt 18", men det är synd att alkoholen används så fel bland unga och att vi inte tycks kunna ha roligt utan den mera. Därför vill jag visa när jag och mina närmaste skålade i mjölk igår kväll, och hade en av de bästa kvällarna på länge. Minns inte när jag skrattat så senast.
Kom dock gärna med synpunkter, håller ni med, eller ska ungdomen vara en tid då inget spelar roll och man kan dricka så mycket man bara får tag på? För att inte tala om hur dyrt det är att skaffa från nån äldre.
//Bicca
Jag själv drack ingenting på nyår. Eller jag hade inte köpt med mig något även fast jag får dricka lagligt. fick dock en öl vid 12 slaget som jag delade på med min pojkvän. Och det var ju bara för att smaka på ölen som vi aldrig hade smakat förut och inte för att bli påverkade. Kul att smaka en ny ölsort, men inte mer än så. Vi fick sen vandra hem vilket tog 30 min, vi var helt förstörda när vi kom hem vid 4. Jag är så glad att jag inte hade druckit mer, då hade det varit ännu jobbigare, och när jag vaknade sen. Nästan så jag tackade gud, för huaaa vad sliten jag var och drickandet hade nog bara gjort allt värre.
Sjuk kul hade vi och jag anser verkligen inte att alkohol behövs för att det ska bli roligt. Det är ju människorna man umgås med som gör det roligt! :)
Medarbetare på bildredigering! :)
Okej, jag har väldigt svårt att formulera mig för tillfället så det här lär bli långt och ni lär säkert inte förstå vad jag ens pratar om och vad det har med texten att göra men snacket om alkohol gör mig rätt trött och sur.
Jag brukar inte ha roligt och skratta - ja, jag har ett otroligt tråkigt liv. Att sitta bland folk gör mig inte speciellt glad, men whatever. Det är inte direkt så att jag sitter och dricker alkohol i min ensamhet för att ha roligt? Nu dricker jag i och för sig ingenting, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.
Jag kan antagligen ingenting om det här med alkohol och tonåren, men jag tycker det är så otroligt synd att man hela tiden ska behöva slänga upp en bild på facebook när man hänger med sina kompisar som alla har en varsin dryck i handen. Vet inte om det är för att skryta, eller om det är för att .. skryta? Eller kanske för att helt enkelt informera sina vänner, som sedan kommenterar "fyllekärring" "tönt" "vart är ni?!" ?
Håller med dig, tror jag. Alltså, tycker allt är så fucked up idag att jag varken vet upp eller ner.
Men samtidigt så tycker jag att alla får ha sin tid, alla är man olika mogna och tänker helt olika. Tror att tonåren får vara den tid då man växer upp, hur man tar sig genom det är upp till var och en. Vill man ha roligt med alkohol så får man det, inser man inte vad det faktiskt kan göra och blabla så gör man inte det. Då kanske man istället gör det senare i livet, eller kanske aldrig ens orkar bry sig.
Anledningen till varför jag är så trött på allt som handlar om alkohol är för allt tjat som folk har utsatt mig för, går sönder snart. Tycker att alla ska få ta sina egna val, vare sig det är att dricka eller inte dricka. Vissa kanske inte ens gör val, vissa tycker att alkohol är självklart.
"Vart på krogen än eller?" - första kommentaren jag fick efter att man fyllt 18, alltså. Nej? Är det verkligen så självklart att man ska till krogen bara för att man fyller 18?
"Vart på krogen än eller?" - första kommentaren jag hörde min kompis få när hon fyllt 18.
Rätt sjukt ändå hur självklart det är.
Tycker dock att det är tråkigt att man ska behöva ha alkohol för att ha roligt. Man kan ha minst lika roligt utan. Vare sig det är med mjölk, vatten eller läsk. Däremot måste jag erkänna en sak, jag har aldrig så roligt som jag har när jag druckit cola tillsammans med någon trevlig kotte haha. 
Som sagt, det blev väldigt luddigt. Vet inte ens om det var det här du frågade om … hehe.
Godnatt!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Äh jag tycker att folk ska sluta bry sig om vad alla andra gör hela tiden. Vill folk dricka låt dom dricka, o tvärt om. Att folk ens orkar tjabbla om de här hela tiden… Snark!
jag firade med ett nyktert nyår, är 16 år och har aldrig varit full eller ens druckit något överhuvudtaget.
men jag tycker väl att man får dricka om man nu vill det, så är det ju, vill man dricka så dricker man antar jag.
men ändå, så tycker jag inte man ska dricka mycket när man är alltför ung, vet inte vilken ålder man kan börja, det bestämmer man väl själv.
men det som jag tycker är absolut viktigast av allt är, kör inte bil om du druckit och åk inte bil med någon som druckit.
don't drink and drive är verkligen något som alla borde ta till sig.
Jag är 25. Vill jag dricka så gör jag det. Men jag tycker man ska lägga av med att supa ner sig när man är 12-13 år. Det känns bara så himla fånigt och onödigt. Sedan är det skillnad i mina ögon på att vilja dricka och att behöva dricka. Jag behöver inte dricka för att ha kul. Däremot vill jag ibland dricka.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag festar/dricker ganska ofta, för att jag vill och tycker det är kul. Jag kan ha minst lika kul utan alkohol. Jag blir lika trött på andra som säger till mig att inte dricka, som personer som blir tvingade/tjatade till det. Jag skulle aldrig tvinga en person att dricka, och det vet alla mina vänner om. Helt ärligt så ser jag inget fel att dricka sålänge man vet vad man gör och håller koll på sitt glas typ. Kan verkligen säga att jag fått roliga minnen - med och utan alkohol - som jag kan skratta åt i framtiden haha. Och jag är väldigt mogen för min ålder, bara för att man dricker alkohol är man inte efterbliven eller omogen. Självklart finns det risker, och det finns risker med allt.. Jag gör hur jag känner för och respekterar de andra gör, så enkelt är det :) Är 15, förresten.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Jag dricker sällan, kanske dricker 1-4 cider på ett år, inte mer.
Aldrig varit full vilket jag är väldigt stolt över.
Jag har minst lika kul utan alkohol samt att man slipper bakfulla bland annat 😉 Hälsosammare för kroppen med.
Är 23 år gammal.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, det är sorgligt att dagens ungdomar inte verkar kunna umgås på helgerna utan att det ska vara alkohol med i bilden. Och då är det inte måttliga mängder heller, utan man ska absolut bli stupfull så att man kan "skryta" om hur redlös man var i skolan måndagen därpå.
Väljer man att inte vara med på festerna så missar man gemenskapen och blir utanför eftersom man inte kan delta i det enda samtalsämnet som verkar finnas; festande. Så var det i alla fall när jag gick på högstadiet/gymnasiet.
Jag valde själv att avstå festerna och alkoholen, vilket jag aldrig har ångrat trots att jag inte fick några vänner. De få fester jag var med på var inte alls så fantastiska som alla fick det att låta i skolan. Det var mest tragiskt hur man kan glorifiera krälandet på golvet och kräkandet i buskarna. Nej tack.
På den tiden tyckte jag inte ens att alkohol var gott men i samband att jag har lärt mig att dricka kaffe verkar jag har lärt mig att kunna dricka alkohol. Dricker inte mer än en enstaka cider vid enstaka tillfällen. Jag tycker mest att jag blir sömnig och bajsnödig av alkohol och det avstår jag gärna. ;P
Jag började inte dricka "på riktigt" (alltså så man blir ganska så påverkad eller lite full) förrän jag var 18. Men inte ens sedan dess har jag någonsin druckit mig redlös. Jag är fullt medveten om vad som händer runt om mig när jag dricker mycket, jag bara är lite vingligare, gladare och kanske inte ser lika bra. 😛 Sen så är jag endast på fest ett fåtal gånger om året, sådär en 2-3 kanske, om ens det.
Alkohol är verkligen inte en del av min vardag och jag tycker det är väldigt töntigt att dricka jätteäckliga saker bara för man vill bli extremt full. Men att ta lite vin eller en cider/öl då och då ser jag inget fel med.
Det tråkigaste är att jag går på högskola, men många i min klass kommer direkt från gymnasiet och har samma inställning som nämns här i tråden. Att man ska dricka för att lära känna varandra eller ha kul.
Är 15 och de händer ibland att jag dricker, kan ju dock ha hur kul som helst och är nog skevare än dom flesta fullt nykter så de är inte de att jag inte har kul annars^^