Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettalkohol-och-droger
Läst 3076 ggr
Moalinn
21

(x) Vill inte dricka alkohol

Börjar med att säga Gott Nytt År så får vi det överstökat.

Hur får man folk i ens närhet att förstå att man inte vill dricka alkohol?

"Du får dricka" - klart att jag får, men jag vill inte.
"Du kan väl iallafall smaka" - nej, jag vill inte.
"Får dra med dig till krogen" - nej tack.
"Vill du hänga med mig och några kompisar till krogen när jag fyller år?" - ja, men nej.

De flesta tror att jag är rädd, att jag inte vågar men sanningen är att jag helt enkelt inte vill. Varför är det så svårt att förstå, egentligen? Jag må inte vara som alla andra tonåringar och har aldrig varit. Förstår inte meningen med att gå runt i senaste modet, klä på sig en klänning när man ska på ett kalas för systern eller gå ut och festa. Varför ska jag behöva göra något som jag inte ser någon mening med? Jo, för att jag inte ska verka så otroligt konstig. Är jag konstig? Nja, jag ser inte mig själv som konstig utan jag har bara gjort val i livet. Bryr jag mig om vad andra gör? Nej, de som vill dricka alkohol får göra det - vare sig det är för att bli full eller för att det är gott. De som vill följa modet får självklart göra det, de som vill gå i klackskor och vara "the typical teenage girl" får vara det, jag bryr mig faktiskt inte. Det är inte direkt så att bara för att man gör ett val så betyder det inte att man ser ner på allt som har med det att göra.
Men det känns precis som att alla tycker det.
"Jaha, du vill inte dricka? Tycker du att jag är äcklig bara för att jag dricker?"
"Gå du och klä dig som en kille, men va inte så sur för att jag har klänning"
Det är två av kommentarerna jag har fått, varför får jag såna kommentarer? Har jag sagt att jag tycker folk som dricker är äckliga? Tror faktiskt inte det.

Jag tappar vänner för att jag inte gör saker som de gör, det vill säga festa. Jag vill inte vara bland folk som dricker sig fulla.

Mina val får konsekvenser, så är det med allt egentligen. Tycker bara det är så otroligt svårt att få folk att förstå att ett nej är ett nej. Även om jag säger nej, så betyder det inte att jag inte vill för att jag är tråkig utan för att jag helt enkelt inte vill.

Så, säg mig. Hur får jag folk i min omgivning att förstå att ett nej är ett nej och att jag inte vill dricka alkohol?

Jag vill sitta och dricka min cola, hellre än ett glas vin som ändå bara är totalt onödigt att hälla i sig vare sig det är gott eller inte. Jag ser verkligen inget bra i alkohol och ni ska veta att jag är inte så jätte mån om min hälsa, men alkohol är inget jag kommer slänga i mig. Folk får kalla mig freak och efterbliven, I don't care. De som säger att det är bra att jag avstår är folk som lyser upp min vardag, för det händer inte ofta kan jag säga. Det är alltid motkommentarer och konstiga ord som kommer ur folks munnar (och genom text) när jag säger nej.

Frågan är väl bara om jag isolerar mig ännu mer när jag säger nej? Antagligen, men det finns inte så mycket jag kan göra. Eller har ni något bra tips på hur man kan undvika att isolera sig?

Det blev lite längre än vad jag trodde, men jag är rätt så trött på det här nu. Har funderat på att dra något på min facebook, men det känns som att jag kommer behöva skriva en novell för att de ska förstå vad jag faktiskt menar, ungefär som den här. Hehe, sorry. Visste inte om jag skulle sätta ett x i rubriken, så gjorde det ändå, ta bort det om det inte behövs.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tlover
5

Obs jag är inte tonåring men det var inte sååå länge sen men om modsen tycker det är opassande får ni ta bort mitt inlägg.

gott nytt år.

Jag drack inte heller som tonåring, jag dricker inte nuförtiden heller och känner igen mig (så du är inte ensam) jag har märkt att det är lite enklare med åren då vissa (mognare personer) börjar se upp till en för att man inte dricker alkohol (även om man fortfarande kan få pikar och liknande).

Jag "härdade" helt enkelt ut och som jag skrev ovan så ändrar sig folk efter ett tag (även om det i alla åldrar finns idioter).

tyvärr vet jag däremot inte vad du ska säga till dom som hör till den lite mer omogna kategorin (dom som inte kan respektera andras val) annat än ignorera, vissa saker kan du ha kul åt är du blir äldre ("tänk att dom sa det") tex så var det en kille som hotade att tvinga i mig alkohol och jag svarade ungefär "ja det är väl enda sättet du får i mig det, men jag kommer att slåss för att försvara mig" lite komiskt i efterhand, han förstod i alla fall att jag inte ville dricka alls, och han försökte inte tvinga i mig alkohol.

Jag vet inte om jag hjälpt nått men jag hoppas det hjälper lite i alla fall.

l'm back

CelsiusT
7

Min sambos bror dricker inte, trots att han är laglig i ålder. Han har smakat en gång i sitt liv (och med smakat menar jag doppat tungan i). Sen kör han stenhårt med att det är äckligt och han vill inte dricka. Hans flickvän dricker inte heller alkohol, trots att hon numera också är laglig.

Det är bra tycker jag. Det är bara att stå på sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Tilde]
0

Jag dricker oftast inte mycket. Säger helt enkelt att jag inte vill, tycker inte det är gott eller att jag helt enkelt inte har lust "idag". Är folket fulla har de svårare att fatta, men de flesta brukar acceptera att jag inte vill supa mig full på varje fest.

I värsta fall kan man ju gå runt med en drink i handen och låtsas, om det blir för jobbigt med allt tjat. 😂

Moalinn
0

Tack för svaren!

Känns inte lika ensamt längre haha, men önskar att jag hade någon i min omgivning som iallafall förstår. Antar att man är i den åldern då man får lite snea blickar. Det är inte bara från ungdomar jag får kommentarer ifrån, utan även vuxna i min omgivning. Mamma sa senast att jag va konstig och knäpp, säkert inte seriöst och jag tog inte åt mig men det kändes lite konstigt att höra även om vi kallar varandra knäppa nästintill varje dag.

Medarbetare på Djurfoto

Afturelding
0

Jag slutade dricka när jag var 15. Då hade jag redan tampats med alkoholproblem i tre år, och när jag fick hjälp med min depression så slutade jag. Det är snart 6 år sen.

Nu är jag alltså 21, och de allra flesta har slutat pika nu. De förstår väl att jag är tillräckligt gammal för att inte låta mig övertygas. Någon frågar ibland, men jag svarar helt enkelt att jag inte vill, och det finns så mycket gott alkoholfritt man kan dricka! Och det gäller även ute, om du skulle vilja följa med någon ut någon gång.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

tlover
0

Gillar man att fara ut och dansa men inte vill dricka alkohol så blir det väldigt billigt också eftersom vatten ska dom ge gratis 😃

däremot finns det som #5 säger goda alkoholfria drinkar också och annat alkoholfritt. Min familj tyckte tex att min hemmagjorda alkoholfria glögg var godast och godare än all köpt alkoholfri glögg dom testat någonsin.

l'm back

Galenidjur
4

å vad jag känner igen mig i det här! Jag förstår inte att det är så svårt för folk att fatta att man inte dricker. 

Som när jag tog studenten i somras t.ex. 

Man får ju sånna där små flaskor hängda runt halsen, och när jag kom hem till släktingarna efter att ha åkt runt på flaket och fortfarande hade de oöppnade flaskorna runt halsen sa de direkt: "Men vadå? Har du inte druckit upp de där?" och så gav de mig en konstig blick. 

Jamen ursäkta om jag inte vill bli aspackad och bete mig som en idiot bara för att alla andra studenter gör det..Blir så trött. 

Andra får supa skallen av sig om de vill, det är deras val, men jag själv förstår inte poängen. Det smakar förjävligt, är dyrt och skadligt  och dessutom kan en fylla få jättedåliga konsekvenser då man faktiskt tappar kontrollen över sig själv. 

Varför vill man utsätta sig för något sånt?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Frida B
3

Kan dom inte acceptera dig för den du är, är dom inte riktiga vänner. Jag har turen att ha vänner som accepterar att jag inte dricker (även fast det inte är lagligt, men är 18 om 8 månader så de flesta jag känner dricker) och några tycker till och med att det är bra. Speciellt min familj, som säger att dom är stolta över att jag säger nej.

Men fortsätt att stå på dig, kämpa! Låt inte grupptrycket tvinga dig till någonting du inte vill. Ditt liv, ditt val. Vet tyvärr inte hur du ska få dom att fatta, men lycka till och gör ingenting du inte vill bara för att andra vill!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[00emi07]
6

Jag känner som dig TS. Fats jag är bara 13 år, och i min klass är det ingen som dricker, eller röker. Men jag är rädd för hur det ska bli i framtiden. Min mamma stöttar mig visserligen. Och jag som person är självstark och vet vad jag gör. Och jag VILL INTE DRICKA! Men jag är rädd för att jag ska ändra den åsikten… Eller att det blir för hårt grupptryck.. Men jag vill inte dricka, aldrig! Jag vill bli en sån person som aldrig dricker (vad det nu heter) men hur ska jag göra? Om folk är taskiga mot en?

Moalinn
3

Tack alla!

Har inga planer på att ut och dansa då jag är så otroligt tråkig av mig och står hellre och hoppar i en publik full av galna folk.
Helt enkelt vill jag göra det som får mig att må bra, konserter får mig att må otroligt bra medan bara tanken av en fest får mig att vilja .. jag vet inte men det är inte bra iallafall. Slutar alltid med att jag sitter ensam i ett hörn och lyssnar på musik.

Det där lär nog vara jag på studenten, dessutom kommer klassen tycka att jag är allmänt störd haha.

Jag har inga tips till dig, mer än att bara ta det som det kommer och säg nej till det du inte vill. Man lär sig ta kommentarer efter ett tag och det blir lättare att säga emot även om man tröttnar på att behöva säga något överhuvudtaget.

Medarbetare på Djurfoto

Cahira
1

Jag testade dricka då jag var 17. Varje gång mådde jag skit och sa efteråt att det inte var nåt för mig. "Det är för att du inte festat med MIG! Det kommer vara annorlunda med mig!" så jag gav det nya försök fram tills jag fyllde 20. Dagen jag fyllde 20 satte jag tvärstopp och har inte druckit sen dess. Är 27 nu. Jag liksom du får säga många gånger "Nej jag vill inte ha" "Jag dricker inte" "För jag inte vill" "Ni kan inte ändra min åsikt." och till sist ger de sig. Ibland får jag berätta lite mer personliga anledningar men de tänker jag inte gå in på på offentligt forum. 

Stå på dig, du visar stor mognad som följer din egna väg. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CatchFatch
3

Aldrig druckigt med vilja ( tog dock "saft" i en tillbringare förut.. Det var vitt vin :( ) och jag har ingen lust att dricka heller.
Jag var sten hård på denna punkt i gymnasiet och alla accepterade detta efter ett tag. :)
På studenten var jag så där super tråkig och bara stod i ett hörn eftersom de andra drack och sprutade skumpa. :P
Men jag slapp bli blöt och dricka och dagen efter kunde jag iaf vakna upp och må BRA istället för att vara bakis och spy. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

mikkan01
3

Jag själv skulle aldrig dricka så pass så att jag blev påverkad och när jag säger nej så är det nej… har aldrig tyckt att fulla människor är så trevliga att vara runt, även om dom blir "roliga" eller elaka så håller jag mig borta och går tidigt hem från födelsedagspartaj osv, att gå ut och festa med anledningen till att bli full skulle jag aldrig följa med på.

Tycker att det är jättebra att alla som inte vill dricka alkohol faktiskt står på sig, det är ett jäkla tjat om att man ska dricka det här och det där och en massa förvånade blickar om man säger nej, det skulle det aldrig bli om man tackade nej till saft haha 🤪

~mikkan

[Annet]
0

Bra att du står i mot !

Jag skulle aldrig ha mod att göra de 

Jag dricker men bara cider som köps typ på ica och vidare inget med högre alkohol halt 🙂

Amalia.wahlström
1

Jag är 15 (snart 16) och har redan sagt nej till alkohol flera gånger helt enkelt för att jag inte vill, förstår inte varför folk vill bli fulla, jag menar om det är som vissa säger för att kunna ha roligare, vad är det som är så kul om du inte ens kommer ihåg det dagen efter eller mår skit dagen efter? 

Jag tänker inte dricka!

Josse5233
1

TS Jag har inte fått några taskiga kommentarer men jag fyller 18 år till sommaren och jag har aldrig någonsin druckit och har inga planer på att göra det heller. :) Kände igen mig mycket i det du skrev, skulle ha kunnat varit jag som skrev det. :)

Ha en trevlig dag! 

Cahira
1

Känner nu en kille som ligger på sjukhus för att bukspottkörteln håller på att lägga av pga hans drickande. Hans flickvän fick en stroke pga alkohol och hans mamma drack sig till döds. 

Han är i 30årsåldern.

Att säga "Jag vill inte förstöra mina organ" borde vara anledning nog om de frågar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

drika
0

fortsätt vara dig själv, har också fått många tråkiga kommentarer som att "du ser så sur ut" varje gång jag inte dricker och alla vill hälla i mig dricka (då är jag ändå 21). Synd att ens vänner inte kan acceptera att man inte vill och att dem inte behöver såra en för sina val. Bara vara stark och säger dem någon sådan kommentar får du fråga varför dem säger så. Jag slutade gå till krogen dock fick jag ännu fler kommentarer då som att jag var svår att få ut, dem förstår ofta inte va de har o göra med:) Du är INTE konstig!

Hälsningar

Fredrika

Moalinn
3

Tack alla!

Jag har nu dragit till med en text på facebook, kunde inte hålla mig längre när en kompis skickar ett sms
"Att dricka och sen åka buss en timme… Fyfan"
dagen efter att jag faktiskt tog mig mod till att berätta för henne. Blev lite sur då hon antagligen inte tog det på allvar, eller så kanske hon tror att jag bryr mig om hur det känns att dricka och sen åka buss … vet inte.

Trött är jag iallafall. Nu hoppas jag på att någon förstår utan att tycka att jag är extremt konstig.

Medarbetare på Djurfoto

ponnyfotot
2

Ser heller inget bra med alkohol och tänker därför inte dricka. Är visserligen 16 år men finns ju många i den åldern som dricker…

VT4ever
0

"Take care of your body. It's the only place you have to live in"

No alcohol👋

Zevzi
0

OM dom tjatar att du ska dricka så fråga varför man gör de?
Dom kommer intee på en enda vettig mening med det å där har dom svaret själv👍