Att alltid finns där
Jag har alltid vart den där kompisen som alltid funnits för allt och alla, och alltid vart glad och öppen. Om någon kompis mår dåligt eller vill prata om något så är det alltid mig de kommer till. Jag vill och försöker alltid finnas där men ibland blir det för mycket och på sista tiden har jag fått veta mer än va ja själv orkar bära. Allt från killproblem, kompis som inte mår bra psykiskt och en är rädd att hon är allvarligt sjuk. Försöker alltid finnas där och hjälpa, ge tips och råd men det är inte alltid så lätt.. Känner någon här igen sig? Vad gör man när man inte orkar finnas där hela tiden, fast man ändå vill och inte vill svika sina kompisar? Allt vart lite luddigt men vill bara skriva av mig lite..
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
Känner igen mig i det, har funderat på det jag också men jag vet inte riktigt :p
Vad gör man om man inte har någon att gå till?
Jag förstår precis. Ibland får man veta för mycket och får för mycket ansvar så man helt enkelt inte orkar mer. Såklart beror lösningen på problemet… Är någon rädd för att vara allvarligt sjuk, varför inte gå till doktorn och få veta? Så länge man inte har en diagnos ska man inte ta ut något hemskt i förskott. De som mår psykiskt dåligt bör söka professionell hjälp.
Du finns fortfarande där för dem, även om du inte kan hjälpa med ALLT. Du är människa och du har förmodligen dina egna problem att ta itu med också. Du kan tyvärr inte hjälpa alla med allt de har problem med :/
Du måste kunna balansera ditt övriga liv tillsammans med ditt kompisliv.
Se till att du också får prata ut med någon så får du plats med "andras problem" eller vad man ska säga. Viktigt med balans!
Ät bra och må bra ❤️
Jag vet precis hur det är, jag är likadan.
Men ibland får man faktiskt ta en dag för sig själv och bara tänka på sig själv!
VÅGA säga ifrån, många kan bli sura, men de flesta förstår.
Alla har egna problem, och man kan inte bära 100 andra problem till.
🌺
Jag är likadan och jag gick nästan under. Tro mig, de förstår om du säger "Förlåt, jag orkar inte idag, mår inte bra själv. Kan vi prata om nåt annat?"
Man behöver andpaus ibland. Se det som att du har en hög med energi, föreställ dig högen som en hög jord. Du ger lite jord till andra gång på gång på gång tills du börjat gräva en grop i dig själv. Till sist har du grävt din egna grav och kan inte ta dig upp själv.
Mitt råd är, ge inte bort mer än du har i överflöd. 🌺 De måste lära sig stå på egna ben litegrann och kommer inte dö för att du säger "Tyvärr jag kan inte hjälpa dig idag."
Mina vänner har lärt sig att jag har dåliga dagar jag med och ibland pratar vi annat, ibland hjälper dom mig tillbaka. Det är okej att säga nej, riktiga vänner stannar kvar ändå. Om dom inte stannar så slipper du ödsla energi på falska vänner. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.