Argumenterande tal
Hej!
Ska hålla ett argumenterande tal nästa vecka och har valt att argumentera för ett minskad köttkonsumtion. Har skrivit klart i princip hela talet, bara det att jag inte har något bra motargument. Ska ju inte argumentera för att man ska bli vegetarian, utan bara för ett minskat köttätande, och det är det som är problemet - alla argument jag kommit på gäller egentligen bara om man äter helt och hållet vegetariskt (t.ex. att man måste ha bättre koll så att man får i sig tillräckligt med järn och andra näringsämnen, än någon som äter kött). Kan dock inte komma på några argument för att välja bort kött någon gång i veckan.
Någon som kan hjälpa mig? Jättetacksam för alla svar!! Dum som jag är har jag skjutit upp detta ett bra tag och nu börjar det bli lite bråttom…
"Vad med oss som inte gillar annat än kött?"
"Vi som är allergiska mot motsvarande proteinkällor då?"
hmm… Jag vet inte. xD
"Kött är gott"
"Man behöver kött för protein"
"Jag dödar ändå inte djuren jag äter" blabla 😂

Tack för förslagen!! :)
"Vad med oss som inte gillar annat än kött?"
Äter ni bara kött? Ingen potatis, ris, pasta, grönsaker över huvud taget?
"Vi som är allergiska mot motsvarande proteinkällor då?"
Det är självklart ett speciellt fall och då måste man få äta kött. Men skulle det göra så stor skillnad att en gång i veckan hoppa över köttet och i stället kanske äta extra protein dagen före och efter?
Förstår du vad jag menar? xD Känns som om dessa argument bara är bra ifall jag hade argumenterat för att helt bli vegetarian. Nu är det iofs meningen att jag ska argumentera mot motargumentet också, men känns som det blir lite krystat med de argumenten som egentligen är mot vegetarianism, om du förstår. haha
Ett tips är att du kollar upp proteinmängden på vegetabiliska proteinkällor per 100 g respektive 100 g av övrigt kött, så har du något att jämföra med om någon kommer med att "kött är den bästa proteinkällan" 😃

#1 Strunta i det där sista jag skrev. Självklart gör det ingen skillnad om man hoppar över köttet en dag men äter extra mycket dagen före :P Är nog lite trött.
#4 Tack! Tar nog antingen det, eller att "alla har rätt att få välja vad de vill äta".

#2 Såg inte inlägget förrän nu, haha. Tack ^^
För att vara helt ärlig är jag en person som inte kan hoppa över kött/kyckling/fisk vid måltiderna (förutom frukost, men då äter jag exempelvis ägg eller ost). Jag blir bara inte mätt på annat - och då har jag testat flera olika vegetariska rätter.. o.O
Men nu äter jag heller inte såna tillbehör så som ris, pasta eller potatis. Kör på en liten variant av LCHF, men eftersom sambon inte vill äta för mycket fett så blir det lite mer köttprodukter i vårt hushåll.
Vet inte om det var till hjälp, men det är i alla fall ett "riktigt" argument då det är sant. 😛