TAMPONG
Hej, just nu har jag satt in en tampong för första gången i livet. Enligt UMOS guide hade jag lite vaseline på den efter tidigare misslyckade försök. Dock gör det ganska ont och hela underlivet känns väldigt torrt. Är inte heller säker på om den sitter tillräckligt långt in men jag kommer absolut inte få in den längre nu med tanke på hur ont det gör. Var det dumt att använda vaseline? Kan man ens det? Hur kommer jag få ut den senare om allt är torrt? Kommer jag ens få ut den? Är ganska rädd så jag hoppas att någon har svar!
Det är inte dumt att använda vasselin, men det är dumt att föra in något som gör ont.
/Christine
Har du ens mens nu när du förde in den? För om du inte har det så kanske det var lite dumt! Eller så tog du kanske en för stor storlek på tampongen?
Som #1 säger är de inge problem med själva vaselinet men det är ju rätt dumt att föra in den om det gör ont, och det är ju inte heller så bra att låta den sitta kvar om det inte känns bra! 😮
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Det är meningen att tampongen ska vara full av vätska och diverse gegg när man tar ut den, så det brukar gå lätt.
#2 Jo mens har jag och jag köpte de minsta. Tampongen stack ut litegrann så det kanske ha med saken att göra?
Du har förmodligen tagit en för stor storlek på tampongen. Testa med en mindre storlek, när du inte känner tampongen sitter den tillräckligt lång in :)
#3 Okej, tack :)
Tampongen ska INTE synas!!
Nu har jag tagit ut den igen, och det gick lätt!:) Ska jag försöka med en ny redan idag eller är det bra att vänta?
#8 Du blöder kanske inte tillräckligt mycket? Jag brukar inte heller få in en tampong när jag inte blöder så mycket.
#9 själv tycker jag att jag blöder mycket. Vet inte vad som gör ont i så fall…
Använd den minsta storleken i början, brukar va lättast! Tampongen ska inte kännas när du satt i den. Om du känner den har du satt den fel :)
//Linnea
Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus
den ska absolut inte synas då är del alldeles för långt ut. du ska få in den så långt så de bara går tills du inte känner den mer. den kan inte heller gå för långt in så den försvinner så de behöver du inte oroa dig över det är bara att testa dig fram, tillslut kommer du nog att känna att det känns rätt efter några försök 🙂
jag kan inte ha tampong, provade innan jag började med p-piller. Då blödde jag hur mycket som helst,(fick järnbrist bland annat). Provade alltid de dagar jag blödde mest med den minsta tampongen, men det gick inte så fick ge upp hoppet om att använda tampong helt enkelt, det finns ju bindor! och nu när jag äter p-piller så blöder jag bara i ca 3 dagar och lika lite som jag gjorde sista dagarna förut så jag är väldigt nöjd 😃
jag tror faktiskt inte alla kan ha tampong, för mig blev det helt enkelt för torrt trots att jag blödde mycket