Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1952 ggr
melissajuhlin
0

Skaffa linser

Jag fick glasögon för två år sedan men nu tänker jag på om jag ska skaffa linser, men gör de ont att sätta i och ta ut dem? Och kan man ha både linser och de glasögonen jag har nu så att om jag nt skulle kunna sätta i linserna kan jag ta glasögon istället? elr? Tacksam för svar :)

[Moa-]
0

Linser lär man sig snabbt, otäckt i början, sedan känner du dem inte och hanterar dem helt utan tveksamhet… Jag kan idag ta ur linserna helt utan spegel eller dylikt, men oftast har jag dygnet-runt-linser, sätter i dem och har dem en dryg månad i sträck tills de börjar kännas obehagliga då jag byter dem mot ett par nya. Så testa du! =)

melissajuhlin
0

Jaha vad bra :) Tack :)

Hamsterlycka
0

Jag har månadslinser och det var väl lite äckligt/läskigt de första dagarna typ, men det gick över väldigt snabbt och nu trivs jag väldigt bra med linser. Jag har den rutinen att jag tar på mig linserna på morgonen, tar av dom vid 6 på kvällen nångång (för de börjar bli så torra då så ögonen blir lite irriterade) och sen har jag glasögonen resten av kvällen om jag ska se på tv osv. :) Det är otroligt bekvämt och en väldigt häftig känsla att kunna se utan att ha något på näsan. ^^

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[MikeW]
0

Jag har linser. Först så var det lite obehagligt och det kändes som att man hade något i ögat hela tiden, det har man ju men du vet den känslan att det känna som smuts eller något xP Men efter några veckor så var det hur lätt som helst, kan ta ut och in utan problem och känner aldrig av dom längre. Tog kanske tre veckor innan mina ögon började vänja sig. Älskar linser :D

[Moa-]
0

Hamsterlycka; om linserna börjar skava/ögonen kännas torra så testa gärna ett par dygnet-runt-linser. De finns i olika "avancerade" varianter, du behöver ej sova med dem om du ej önskar, utan kan ta ur dem på kvällen, skillnaden är att de släpper igenom mer syre än andra linser och "skaver"/"torkar ur" i mindre omfattning, vilket gör att du troligen kan ha dem i även på kvällen. =)

jojjon
0

Jag har linser. Jag har glasögon också liggandes men ville ha linser för att jag inte trivdes och kände mig inte fin i mina glasögon.

Jag är sådär halvt nöjd med mina linser. Jag är fortfarande ganska ny med dom och har problem att se om dom är åt rätt håll och ibland får jag inte i eller ur dom men oftast går det bra. Jag är inte sådär jätte nöjd heller pga. att mina ögon svider OFTA, pga fel slags linser men min optiker vill inte inse att det är irriterande och gör ont för mig..😈 

Annars om jag skulle haft rätt linser (Svider för att det blir torrt) så skulle jag vara nöjd, resten kommer efterhand :)

Hamsterlycka
0

#5 Åh, tack så mycket för tipset! Är dom dyrare och har man dom alltså bara i 24 timmar i sträck eller har man dom ännu längre? 🙂

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[Moa-]
0

Hamsterlycka; ja, de kan vara dyrare, jag betalar ca 350 kr/kvartalet (tre månader), sedan har jag i mina lite längre än man skall så de håller ytterligare lite längre för mig. Dock har jag den dyrare varianten, det finns en variant anpassad för ca 7 dagar i sträck som är billigare. Jag har som sagt i mina en dryg månad i sträck, däremot kan du ta ur dem när du vill, så vill du endast ha dem dagtid så fungerar även detta, skillnaden mot andra linser blir då att ögonen andas bättre. 

Bästa pris på linser hittar du genom att söka på prisjakt.se, på så sätt brukar priserna sjunka kraftigt mot att köpa direkt på en nätsida och priset blir endast en bråkdel mot att köpa hos en fysisk optiker.

Cederin
0

Har haft linser i runt 6 år och trivs bra, mycket bättre än glasögon! Visst är det lite tråkigt ibland att behöva sätta in och ta ut dem varje dag, och det kan vara svårt i början. Men som sagt så vänjer man sig väldigt fort!

Medarbetare på Naglar och Hår

Fridaaaa
0

Jag har testat att ha linser.
Vande mig snabbt. Men det ska inte göra ont att ta in och ut dem nej.

Men har glasögon nu, lätt och smidigt 🙂 Men funderar på att skaffa och ha linser bara ibland.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

melissajuhlin
0

Tack för tipsen :)

tusstuss
0

Dt var läskigt i början, men nu har jag lärt mig, och behöverinte använda spegel längre. Det gör inte ont, bara om linsen är smutsig eller trasig.

Portal Is Love, Portal Is Life.

melissajuhlin
0

Men gör det inte ont att sätta in dem och ta ut dem? 

Det är de jag är rädd för att jag inte ska kunna ta ut dem:P

Fridaaaa
0

#13 Nej det ska inte göra ont. Då är det något som man gör fel eller något fel på linsen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

melissajuhlin
0

#14 ok då vet jag :)