Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2824 ggr
Frosstis
0

att välja yrke

det är så jäkla svårt att välja vad jag vill jobba med, jag var helt inställd på att bli journalist men nu har jag tvekat och valt att inte bli det för det e så stressigt och man måste jobba övertid om man inte hinner osv. det gillar inte jag.. så nu har jag kommit in på veterinär igen, de tjänar bra och det är någonting jag verkligen, verkligen gillar (att jobba m djur) så jag kan jobba övertid och handla med stress om det behövs. men det är ju utbildningen, måste man verkligen gå natur? det är för svårt för mig och jag känner att jag inte vill gå natur, utan jag kommer börja på samhäll media. kan man ens bli veterinär om man går den utbildningen? jag vet att det är väldigt svårt på högskolan och de e en lång utbildning och så men det ska jag nog kunna ta, även om jag inte vill göra de på gymnasiet .. skulle väldigt gärna vilja jobba utomlands typ London Australien eller USA. har ni något annat förslag ifall jag inte har chans att bli veterinär ? jag vill tjäna bra jag är kreativ och gillar djur ..

[MiniPim]
0

Det kanske går om man pluggar vidare sen typ. Men tror man bör läsa naturvetenskap.

[rumelle]
0

Ja, du bör nog läsa natur om du vill bli veterinär. Har du inget intresse för de naturvetenskapliga ämnena bör du kanske satsa på något annat yrke.

[Lupse]
0

det är extremt svårt att komma in på veterinärutbildningen, så du måste vara riktigt bra i skolan för att komma in. Tyvärr är det så att du måste välja naturvetenskapliga programmet för annars blir det alldeles för många ämnen att läsa upp, du kommer att i princip läsa om hela gymnasieskolan.. Har en vän som satsar stenhårt på att bli veterinär och en släkting som pluggar till att bli veterinär på högskolan någonstans i Paris :)

Moalinn
0

Antar att vi pratar om gymnasiet?
Jag skulle säga välj ett program du tycker är roligt, något du tycker om att jobba med för du ska ändå gå i tre år. Sen om du ändrar dig är det bara att söka vidare till högskola (vilket du antagligen måste göra ändå). Tror inte du kan bli veterinär oavsett vilken linje du går utan att söka vidare.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inaarah
0

Du kan inte bli veterinär oavsett vilken linje du går på gymnasiet. Jag TROR att du måste gå natur för att kunna plugga till veterinär på universitet sedan. På natur får du mycket matte och naturämnen i bagaget och det är nog de kurser som krävs för behörighet att söka in på högskola. Visserligen kan du välja till mer matte och en naturkunskapskurs när du går samhäll, men det ger ändå inte rätt (tillräcklig) behörighet. Nu för tiden tror jag inte man kan "plugga upp" vissa ämnen på t.ex Komvux som man kunde förut (här är jag dock lite osäker, men tror det är såhär). Men, alltså: du borde INTE gå natur på gymnasiet om du inte gillar/har lätt för matte och no-ämnen, med tanke på tempot och alla självstudier. Hellre att du går dina tre gymnasieår på ett program som du intresserar dig för. :) Om du fortfarande vill bli veterinär (eller något som kräver mycket matte och naturkurser) efter gymnasiet, kan du välja att läsa ett naturvetenskapligt basår på universitetet efteråt. Då pluggar du ett år och läser upp de naturämnen och matten du behöver. Det känner jag många som gjort, så det alternativet skulle jag ha satsat på!

Moalinn
0

Två tips
1. Googla, hittade själv massor av information.
2. Studievägledare. Tror nog att de kan hjälpa dig!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Frosstis
0

ajdå. jag är dålig på matte och har inget intresse för att bli bättre, har bara ett D men har dock fysikinjengör till pappa så han lär mig det jag behöver lära mig så jag klarar mig. får väl välja bort veterinär då, sorgligt nog.

IdaT
0

Har du funderat på djursjukvårdare? Mer kontakt med djuren än vad en veterinär har. Kan jämföras med läkare och sjuksköterska.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[134643]
0

För att bli veterinär behöver du (förutom grundläggande behörighet såklart :3) 

• Biologi 2 
• Fysik 2 
• Kemi 2 
• Matematik 4 

Med andra ord så bör du gå natur då ingen samhällslinje har de här kurserna, så vill du läsa till det senare så får du praktiskt taget gå om gymnasiet och det känns ju lite onödigt. Så ja, natur krävs för att bli veterinär.

oh-la
0

snöa inte in dig på yrken redan nu. välj en gymnasieutbildning som du vill gå, inte en som du måste gå. jag kan säga att man hinner tänka om många gånger innan man kommer ut i arbetslivet, och i slutändan är det inte säkert att du blir det du tänkt ändå. det viktigaste för vidare studier är nog snarare att du väljer något du tycker är roligt och som intresserar dig än något du känner att du måste gå, i alla fall så länge som utbildningen ger dig högskolebehörighet (om planen är att gå på högskola). skulle du vilja gå en utbildning efter gymnasiet och saknar en kurs kan du alltid läsa in den i efterhand. högskoleprovet finns också för att öka dina chanser att komma in på en utbildning. hellre att läsa något man tycker är kul i tre år och kanske behöva ta en kurs i efterhand än att välja något man känner att man måste läsa och inte klara sig. jag gick natur och klarade mig inte igenom utbildningen. fick läsa upp min högskolebehörighet i efterhand, och slutade med att jag struntade i högskola helt och hållet. min sambo klarade sig inte heller igenom natur med mer än G (som var då, dock behörighet) i alla ämnen, skrev högskoleprovet och läser nu till läkare.

Frosstis
0

tack för hjälpen!:)