Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3832 ggr
[Starfish12345]
0

(X) dölja ärr??

Hur ska jag dölja mina ärr på vänster arm på idrotten? i omklädningsrummet och i själva gympasalen då eftersom jag bara brukar ha t-shirt, tips någon?? har idrott imon så behöver svar snabbt :/

känner att jag skapar lite för många "deprimerande trådar" hahah..men jag är inte sån!! måste bara ha tips på detta :P

Hanna
0

Beror på hur mycket. Vattenfast foundation, plåster eller liknande kanske.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[WickedAlly]
0

Vart på armen sitter ärren? Över hela underarmen eller är det ett begränsat område?

Niji
0

Armband? Ibland när jag vill dölja mina så brukar jag rita över dom :) Och rita på hela handleden typ och göra så att folk inte ser :) Annars så har jag sett att man kan sminka över dom :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Galenidjur
0

det beror ju på var på armen de sitter. Långt ner? I mitten typ? Långt upp? 

Om det är långt ner, vid handleden typ , så kan man ju använda svettband. Annars vet jag inte…. Plåster kanske? Beror ju också på hur stora ärren är.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Starfish12345]
0

dom är liksom fortfarande "öppna sår" dom e röda men är som ärr ändå..ganska svårt att förklara, och det är hela underarmen :/

-Idaoh-
0

är de färska sår eller äre läkta ärr ? , som #1 skrev så är fondation bra men coverstick bättre , hmm .. annars om de är färska sår kan du köra på såna där svettband , ha helst på båda armarna ifall de är handlederna för att inte dra till dig uppmärksamhet , riktigt sportigt ;)

[WickedAlly]
1

Har du en tunn långärmad tröja, typ en farfarströja så använd den istället och säg att du är lite frusen av dig.

Cahira
1

Finns ju långärmad tshirt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Starfish12345]
0

Tack för hjälpen :) ska nog ta en kofta eller nåt..

Cahira
1

sweatshirt/hoodie :) Kan bli varmt men funkar nog fint.

[lolitakiller]
0

Som Cahira skrev.. en hoodie eller en sweatshirt är bra, en långarmad tröja finns det med… jag pratade med mina gympa lärare om att jag inte ville att folk skulle se mina ärr när jag duschade efter gympan så fick sluta 15 min tidigare och fanns ett rum där man kunde låsa där det var en dusch som jag använde, något sånt vore kanske bra för dig med?

[rumelle]
7

Vadå "jag är inte sån"? Det är ju precis vad du är! Låt bli att dölja ärren så kanske din lärare uppmärksammar det och ser till att du får hjälp så snart som möjligt. Självskadebeteende är inget att leka med. Det är jättelätt att fastna i ett beroende efter att man "bara ville prova". Jag var 12 när jag bara ville prova rista lite i huden "för skojs skull". Sen vågade man ju gå lite längre varje gång… Ett par år senare drabbades jag av depression och då började jag skada mig själv på riktigt. Lyckades inte få stopp på det förrän 5 år senare. Ärren kommer jag få leva med i resten av livet, så varför hålla på och försöka dölja.

KesoMonstret
0

Handvärmare, skriv på armarna med en tjock tuschpenna

[babsaan]
4

Varför ens dölja något som är en del utav dig?

[lolitakiller]
2

14# för det första så kan man bli mobbad om man går runt med kortarmad och låter folk se ens ärr och sår…. för det andra så är det väldigt triggande! tänk på dom som faktiskt försöker att bli fri från sitt självskadebeteende och ser någon med färska sår? då kan ju dom vilja skada sig själva… 

och starfish, jag tycker faktiskt att du ska prata med en vuxen om detta som t.ex en lärare eller din mamma eller pappa :) att självskada är inget att leka med, man börjar när man är 12 och 7 år senare så kämpar man med att sluta, snälla försök att inse alla negativa saker med att ha massa med ärr… det kan till och med gå så långt att du skär för djupt….

Wellcraft
0

Jag själv använder armband på armen där inte ärren sitter, det drar uppmärksamheten till armbanden.
Sen döljer jag dem faktiskt inte mer än så! Men för dig skulle jag tipsa om foundation eller concealer

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Starfish12345]
0

tack för hjälpen allihopa :D jag hade en munkjacka på gympan :) och jag har slutat skära mig, därför skrev jag så #12

[babsaan]
1

#15 Nej man blir inte mobbad för att man har ärr, jag har ärr från topp till tå efter självskador, allt från små nålstick, skärsår och brännskador.

var stolta över er själva istället, och låt bli att skada er själva om ni inte tänker på konsekvenserna.

[lolitakiller]
1

Jo det kan man, folk kan också tycka att det äckligt/läskigt att se sånt. jag har själv ärr från när jag har skurit mig själv men jag döljer dom, och ett bra skäl är att man kan trigga folk till att skada sig själva

[babsaan]
3

#19 Antar att ni här är väldigt unga och saknar livserfarenheter. Men sluta skämmas och var stolta över er själva istället.

Jag har hela min kropp full med ärr, och var likadan i början och skämdes och trodde att folk blev äcklade, nu visar jag stolt upp mig i kortärmat och korta kjolar. 

Ni är precis lika vackra, med eller utan ärr. Sluta skämmas över en del av er, det är dessutom bara HUD. 

Cahira
3

Jag såg en kvinna på bussen en gång med så djupa ärr på armarna att det såg ut som att hud saknades. Men hon skämdes inte, hon accepterade det som en del av sig själv och sitt förflutna och jag känner fortfarande enorm stolthet för hennes skull att hon inte är rädd att visa upp "Jo jag har mått såhär dåligt, men det är en del av min historia och jag är inte rädd att visa upp den."

[Starfish12345]
3

andledningen till att jag döljer det iallafall är att nuförtiden tror folk att om man går runt med t-shirt och ärr på armarna att man gör det för att få uppmärksamhet, då kan folk börja sprida rykten om en, eller mobba en. Om inte det så tycker dom synd om en vilket inte är så kul heller.

Thildalulu
0

Tycker aldrig de har funkat att sminka över ärr, dom syns alltid igenom ändå de är min erfarenhet. Kan du inte ha kläder som täcker över dom på gympan och byta om lite smidigt med armarna vänt bort så ingen ser? Väldigt omständigt men om de är viktigt så ^^