Ledig en termin
Jag har social fobi och är deprimerad på grund av det. Har tidigare gått på friskola så fick i vintras betyg första gången, och jag är inte alls nöjd med dem. Känner inte längre att jag klarar av skolan, lärarna är medvetna om vad jag har så jag slipper muntliga redovisningar och grupparbeten. Men jag känner mig ändå helt värdelös på allting och om det inte är helt perfekt är det inte nog. Jag har inte heller några vänner, jag hade några när jag bytte till den här skolan men jag fick känslan att de inte ville ha mig längre eftersom jag alltid fick ta kontakt med dem och när jag försökte ordna saker utanför skolan hade de alltid undanflykter. Så jag slutade och de låtsas inte ens om mig längre, vilket bara bekräftar mina tankar. Jag kan inte ta kontakt med dem längre, och ingen annan heller för den delen, det har blivit som en blockering i min hjärna. Så när jullovet började ta slut fick jag panikattacker och grät i flera dagar, jag blev då sjukskriven i en vecka, men jag kan inte undvika det för alltid. Pappa kom iallafall på art jag kunde kanske skippa den här terminen och börja i höst när vi flyttat och kan börja om, då gå om åttan igen, eftersom jag är ganska säker på att jag kan klara skolan om jag bara lyckas få vänner. Vet någon här om detta kan vara möjligt?
Det får du ta med din rektor, du kanske kan slippa att gå om åttan och istället läsa dina ämnen hemma. Endast gå till skolan för prov och praktiska lektioner så som idrott, slöjd, hemkunskap.
Prata med rektor och kanske syv eller så. Jag missade rätt mycket av samma anledning som dig, och de var snälla och frös min betyg då jag hade väldigt höga. När jag sen nästa termin började igen så "tinade" dem upp betygen och jag jobbade på som vanligt igen. Så det är inte omöjligt, men prata med någon som kan hjälpa dig c:
Prata absolut med din rektor. Bästa vore nog vara att boka möte med rektorn så din pappa kan vara med, och hjälpa till att sätta ord på allt du kanske själv inte kommer ihåg att säga. Men om du ska vara "ledig" ett halvår så behövs vad jag vet en heltidssjukskrivning också, och sen då att du får gå om åttan. Jag tycker det låter vettigt, alltså, om du själv känner att det behövs. Jag går t:ex om nivå 1 nu i japanska för jag har asperger och en depression som gjorde att jag inte lärde mig exakt allt förra terminen. Jag kan gå nivå 2, om jag stressar sönder mig och pluggar 50 timmar i veckan - men vet att det kommer driva mig rakt ner i helv*tet, så jag går hellre om.
Jättebra att du funderar i dem banorna och vill ta hand om ditt psyke. Ett tips är dock att du samtidigt söker hjälp för din sociala fobi så att du kan jobba bort den så gott du kan också. Annars finns risken att du hamnar i samma dåliga situation igen längre fram.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"