Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 754 ggr
maijasjodin
2014-01-14 19:35
0

Vikt

Hej! Jag är 14 år och väger 65-66 kg. Och jag är 164 cm lång. Jag själv trivs inte med mitt utseende men med min systers hjälp gått ner 12 kg sen augusti. Men nu har jag i princip stannat i vikten.. Är den här vikten normal? Om inte hur ska jag lättast gå ner i vikt.. :/

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Fridaaaa
2014-01-14 19:42
3

Du är absolut inte överviktig eller så, så banta inte.
Lev livet, ät någelunda hälsosamt och rör på dig 🙂 Du växer än, utvecklas mm.

Finns ingen "normalvikt" igentligen till längder, enbart riktlinjer som dessutom inte alltid stämmer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pinglan00
2014-01-14 20:30
0

Jag är i typ samma vikt som dig Är 161 och väger runt 57-61. Och det är normalt.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

Cazzos
2014-01-14 20:46
2

Vad är normalt egentligen?

Pinglan00
2014-01-14 21:31
0

#3 Alla i min klass säger att normalt är om man är 161cm så ska man max väga 61kg. Det finns även BMI uträkningar på det. Men jag har normailt BMI om jag räknar den åldern som min kropp ser ut att vara ungefär. För mina bröst väger rätt mycket. Men normalt är väll runt TS och mindre (inte för mycket mindre)

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

Scorpio97
2014-01-14 21:32
1

#3 Det finns egentligen inget normalt. Man kan ha tyngre eller lättare skelett, och vikten kan sätta sig på olika sätt på kroppen. På vissa sätter sig fettet runt dom inre organen, och då syns det inte utåt, medans vissa blir "mulliga" så fort dom går upp ett kilo. Muskler väger ju även mer än fett, så är man vältränad så väger man mer.

Är man ung så ska man inte hålla på dieter och sånt alls (om man inte fått det rekommenderat av en läkare/dietist, pga kraftig övervikt eller ohälsa). Sen om man är missnöjd själv kan man ju såklart försöka minska på godiset lite, och kanske börja med någon rolig sport (:

Siffror säger egentligen ingenting. Mår man bra, så spelar det ingen roll om det står 50 eller 70kg på vågen.

Själv är jag 165cm, och har varit uppe i 72kg. Eftersom jag kände att jag inte var riktigt nöjd, så minskade jag på godiset och började simma. På ett år har blivit mycket hälsosammare, och mår mycket bättre (:

//Jessie