Vilka sysslor får ni göra?
Vilka sysslor får ni göra i hemmet? Får ni bara hjälpa till eller får ni göra det själva? Hur ofta får ni göra det? Får ni pengar för det? Berätta!
Själv kan jag säga att jag handlar nån/några gånger per vecka, diskar ibland, och dammsuger hela lägenheten 3-4 ggr/vecka. Får inte pengar för det utan det måste bara göras :P
(visste f.ö. inte riktigt vilken kategori detta tillhörde, fritt fram och flytta om det blivit fel!)
Vi är bara två i hushållet så vi delar på alla sysslor. :)
Jag handlar ibland oftast på helgerna (jag är kräsen i maten, och är ofta ensam hemma på helgerna, så det är enklast). Följer gärna med mamma och handlar också, och brukar då bära kassarna samt plocka in maten.
Sen uppskattar mamma om jag plockar ur diskmaskinen, eller går med hunden någon gång ibland.
Lagar mat ibland också. Till mig själv blir det 2-5 gånger i veckan, och nån gång ibland får jag laga åt hela familjen.
Sen ska jag ju hålla mitt rum städat, även om det inte alltid är så (;
Jag får inte pengar.
//Jessie
Lagade mat har jag alltid gjort då och då men de sista innan jag flyttade hemifrån så lagade jag mat minst 1 gång om dagen till mig och min sambo, jag diskade, dammsög och kunde även tvätta ibland. Har aldrig fått några pengar för någon syssla hemma 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Hjälper till att handla, betalar halva hyran, betalar elräkningar, hämtar ut paket…
Fast jag är 21 år också, och lägenheten står på mig, så.. :)
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Att hjälpa till är självklart här, några pengar får man inte för sin del av arbetet inte.
Vi får duka, ordna grönsaker (ibland laga hela middagen), ta hand om disken, plocka upp matvaror (ibland följer vi även med och handlar men då är det mer så att vi frivillig följer än att vi måste), städa, elda och ibland måste jag rasta hunden fast hon inte är min.
Jag bor i en egen lägenhet ovanpå mina föräldrar. Dock delar jag med min lillebror så vi sköter all städning ihop. Sen har vi en del mat här uppe men äter det "största" hos mamma & pappa. Följer ofta med och handlar, bär och plockar in maten. Så i princip tar jag hand om hela lägenheten. Får inte betalt, men å andra sidan betalar jag ingenting heller :)
Är väl ganska bortskämd då det gäller sånt, enda jag behöver hålla koll på är mitt rum, o då anser mamma att om jag vill bo på en soptipp får jag göra det, vill jag bo där det är kliniskt rent får jag göra det o så..
Sen har jag egna djur, som då är helt o hållet mitt eget ansvar, plus att familjen har en katt som jag får se till att hämta ner ifrån träd, ta reda på vad bästa maten är, kolla igenom om hon kan ha gjort illa sig osv
Annars behöver jag inte göra så mkt mer ^^
Jag är 13. Måste städa mitt rum (bädda sängen varje dag, dammsuga, dammtorka (xD), ja hålla det rent helt enkelt). Ibland måste jag dammsuga i korridoren och ska diska varje gång jag har ätit (efter andra också om det finns disk i handfatet). Ibland hjälper jag till att "ta bort" damm eller passa min lillebror. Slänga sopor gör jag också. Sen duka men det är ganska självklart. Och så ska jag ju sköta hunden helt också. Får månadspeng, men inte för sysslorna utan dom måste jag göra oavsett vad. 🙂
//Flöffo
Jag gör ingenting hemma…
Jag har inga sysslor som just jag gör men frågar min mamma mig om jag kan hjälpa till gör jag ju det. Men jag har haft väldans problem med psykiska sjukdomar och inte orkat göra så mycket. Så mitt ansvar hemma är väl att se till att jag duschar, borstar tänder & fixar åt djuren vilket innebär mata, ge kärlek samt städa burar. Eftersom jag inte har klarat av någonting annat och bara legat i min säng i fyra år varjedag efter skolan.
Medarbetare på bildredigering! :)
Diskar lite då och då, Tar givetvis hand om mina kaniner 100%.
Min hund hjälper min mamma till med genom att gå ut och gå med honom ibland och kan ta hand om honom om jag ska bort.
Mitt rum städar jag ju självklart själv och så hjälper jag mamma med maten ibland. Kan till och med hända att jag tvättar kläder också även om det är sällsynt…
Jag är 16 år.
Mina uppgifter hemma är att göra det jag blir tillsagt åt att göra :P Som oftast är att tömma diskmaskinen, sätta in i diskmaskinen, ibland laga mat, gå ut med hunden varje dag (min hund), städa mitt rum och gästtoaletten, städa hos kaninerna osv. :) Får mitt studiebidrag om jag hjälper till bra. Sedan betalar jag min mobilräkning själv 🙂
Diskar måndag till torsdag varje vecka samt städar lägenheten när mor ber om det. Även så handlar jag ibland och lagar mat någon få gång.
Jag får inga pengar för det och förstår inte varför man ska för det är sådant som bör göras av alla i hushållet om det inte är något speciellt.
Sitta i soffan och titta på det är nog det enda jag gör hemma :€
Jag har inget krav på att jag måste göra sysslor, men jag tycker det är en självklarhet att tex gå ut med hunden när mamma och pappa jobbar. Sen utöver det lagar jag väll mat ibland för att jag tycker det är roligt, följer med pappa och handlar och hjälper till att bära, städar ibland. Känns mycket roligare och mer uppskattat att göra saker när man inte måste 🙂
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
Nu bor jag med min sambo, så vi delar på allt. När jag bodde hemma hjälpte jag dock till med lite allt möjligt. Jag tömde diskmaskinen, hängde upp tvätt, dammsög ibland och fixade i trädgården för en 50-lapp eller nått. 😛
Mina framtida barn ska bannemig hjälpa till - annars får de ingen vecko/månadspeng! xD
#16 Helt rätt! 😃
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
JAg bor i ett hushåll på 11 pers så oss äldre av barnen har ganska mycket sysslor då både mamma och pappa jobbar får inte pengar för det inte ens veckopoeng däremot mina småbröder får vecko peng om dom städar sitt rum 1 gång per vecka x3
*Hundrastningar 4-5 ggr per dag Jag och två av mina bröder sköter detta då vi har 4 hundar ^^
*Disk varje dag varannan vecka Brorsan ena vecka jag andra.
*Städning av huset 7 gånger per vecka tillsammans med mina 2 äldre bröder (plockning, dammsugning & skurning)
*Barnpassning när barnen kommer hem från skola/dagis om mamma o pappa jobbar
*Mitt eget rum (självklart)
*Städar karen med mamma
*Lagar mat (skiftar mellan mina två äldre bröder och min yngre bror näst efter mig)
*Och mera som tillkommer ^^
Somsagt mamma och pappa jobbar mycket så jag och främs mina äldre bröder och min bror näst efter mig "sköter om" hushållet ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag städar mitt rum & då & då har jag dammsugit hemma hos mamma när jag bara var hemma efter studenten. Punkt.
Men jag borde;
Bära ut sopor från badrummet som jag använder mest
Hjälpa till med maten
Göra rent mitt eget akvarium (vilket jag gör de lördagar som jag bor hos mamma som jag har tid att göra det, är liksom inte hemma & tråkar varje lördag.. så vissa lördagar får mamma göra det åt mig)