Är det sant?
Hej undrar bara om det är sant att man inte får väcka folk som går i sömnen? I såfall varför??
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Myt, läs mer här: http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-och-somn/somnsjukdomar/

Memento mori

Medarbetare för Julen
#1 Läste igenom men hittade inte det
har hört att man helst inte ska väcka personen om det är inte så att den gör saker som att gå ut eller laga mat m.m. Personen kan nog bli lite förvirrad och chockad men det ska nog inte va farligt. När jag gick sömnen gick jag till andra sidan lägenhet där mamma är. Det enda hon sa då var Vad gör du? och Gå och lägg dig igen. 3 dagar senare berättar hon det pga jag gjorde det alla 3 nätterna. Men bäst är nog att inte väcka dem.
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Nu kopierar jag:
Gå i sömnen
Om man går i sömnen sker det oftast under steg 3 eller steg 4 under NREM-sömnen. Personer som går i sömnen får en glasartad blick och är icke-responsiva mot andra personer men har viss uppfattning om omgivningen de rör sig i. En sömngångare hittar oftast tillbaka till sängen och kommer på morgonen inte ihåg att de gått i sömnen under natten.
Det är vanligare att barn går i sömnen än vuxna. Cirka 10-30 % av barn går någon gång i sömnen medan samma siffra är 5% för vuxna. Om man inte gått i sömnen som barn är risken mycket liten att man gör det som vuxen.
Det finns inga direkta risker med att gå i sömnen utom den omedelbara risken att slå eller skada sig. Det finns olika behandlingsmetoder (tex psykoterapi, läkemedel med mera) men för barn handlar det oftast om att låta barnet växa ifrån det.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Min sambo är alltid extremt lättväckt när han går i sömnen, inget har hänt än i alla fall. Visst kan han bli chockad, men han inser ju med en gång att han gått i sömnen och då tycker han mest att det är roligt.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
I somras gick jag ut från stugan på mitt landställe i sömnen och gick långt bort till grannen och sprang runt på hans trädgård, min lillebror låg i stugan och var livrädd och berättade på morgonen att jag gjort det och frågade honom varför han inte väckte mig, och han sa "det är farligt att väcka sömngångare". Då vet jag att det e en myt då !
#5 fantiserar mig en människa som kommer springandes in på vår tomt nu och börjar springa rundor.😂
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Men asså, vet folk som gått i sömnen och ställt sig mitt ute på vägen. Då måste man väl ändå väcka personen? Fy vad läskigt det skulle vara..
Beroende på vilken dröm man har kan väcka en sömngångare vara farligt, till exempel jag har en kompis som alltid går i sömnen därför får inte hon sova över hos oss då hon en gång gick i sömnen hemma och drömde att hon var jagad av nått, så när hennes mamma väckte henne drämde hon till som mamma över käften för att hon gjorde det om och om igen i sömnen sen en annan natt bara några månader sen hade hon drömt att hon skulle ta ihjäl nått, vet inte vad men hon tog en kniv och gick in i sin mammas rum då ropade mamman på pappan i huset som tog tag i tjejens handled samtidigt som mamman väckte henne då mamma visste vad dottern var kapabel till, dottern var ursinnig när hon vaknade och slängde och vevade med kniven sen när hon hade vaknat till på riktigt fattade hon vad hon hade gjort släppte kniven och började stortjuta.
Därav anser jag att beroende på var man drömmer kan det vara farligt att bli väckt när man går i sömnen
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Man drömmer dock inte när man går i sömnen, väl? Jag vet i alla fall att man inte drömmer när man pratar i sömnen och jag tror att det är under samma fas när man också går i sömnen.
Jag har bara hört att man inte ska väcka en person som vandrar runt i sömnen just för den kan bli rädd eller chockad av att vakna upp mitt ute i köket eller på gatan.
Min sambo pratar i sömnen faktiskt. Jag brukar inte väcka honom, utan brukar bara säga åt honom att sova eller något och så blir han tyst igen. xD
Nä, dom kanske inte drömmer, är inte så värst haj på sömnen, men nått triggade henne att göra detta iaf och hon hade drömt det under natten men jag vet inte hon kanske inte drömde när hon gick omkring det ska vi låta vara osagt ^^
Men nånting triggade henne till det så jag anser det är farligt.
Är lite hel och halvrädd för folk dom går i sömnen tack vare hon
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Jag har alltid gått och pratat i sömnen (ofta samtidigt), är 25 nu. När jag får det återberättat minns jag exakt vad jag drömt, exakta fraser som jag även sagt i drömmen. Sen är det ju så att det vanligaste är att man inte minns så mycket av vad man drömmer, framförallt som vuxen men jag minns allt. Brukar börja drömma före jag somnat till på riktigt och även fortsätta drömma medans jag vaknar till. Gissa om mina nätter känns långa! Det jag "har" är dock inte det vanligaste och har ett namn som jag inte kan komma på, går att behandla om det skapar problem :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag har bara gått i sömnen en eller två gånger, en av gångerna blev jag väckt, och det enda som hände var att jag blev lite förvånad över att så i hallen oc inte att ligga i sängfen.
Portal Is Love, Portal Is Life.
Den ända gången jag gått i sömnen väckte jag mig själv då jag sprang in i vårat kylskåp. 😃
Blev rädd för pappas väska..
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.