Behöver råd - livsviktigt
Jag behöver verkligen råd, och behöver veta vad jag ska göra..
Vill inte lägga ut hela historian här för det känns för personligt, men jag behöver veta en sak.
Är jag en hemsk människa ifall jag vill leva? jag vill leva, men för att göra det måste jag lämna mig bakom min familj.
Jag måste skaffa en ny familj och komma bort ifrån min riktiga familj i minst 3 år ungefär.. Stannar jag här så kommer jag bli sjukare, och kanske kommer leva ett meninglöst lev i framtiden - olycklig. Och jag kommer säkert kolla bak på denna dagen och säga "jag önskar att jag stack"..
Men går jag ifrån min familj, så kommer allting bli bra.. Jag kommer bli frisk, och i framtiden leva ett bra liv - lycklig.
Jag har aldrig riktigt brytt mig om livet, och bryr mig inte om jag lever eller dör.. Men nu vill jag leva.
Jag är trött på detta livet jag har just nu, jag MÅSTE ändra på det.
Men det är en stor chans att min mamma blir helt förstörd, även om jag kommer träffa henne ibland.. Hon kanske läggs in på psyket. Och bli ännu sjukare än vad hon redan är.
Är det värt det att börja leva ifall det förstör för någon annan människa? som till och med är min mamma? Hon kommer bli bättre sen, det vet jag. Men jag vet inte ifall jag någonsin kommer bli bättre om jag inte går.
Har snackat med skolsköterskan idag, hon vill att jag ska skaffa en ny familj och bo hos en fosterfamilj, hon vill få bort mig ifrån min familj för att dom gör mig sjuk. Och helt ärligt så tror jag att jag vill bort. Jag vill bli frisk, jag vill fixa min utbildning och skaffa ett bra liv. Vilket jag inte kan få här..
Vad tycker ni? Ska jag säga hejdå till min familj ett tag och skaffa en ny familj och bli frisk? Eller ska jag stanna medans min nuvarande familj blir sjukare och sjukare och jag också?
Är rädd att såra min familj, jag älskar dom jätte mycket.. Men jag klarar inte av dom längre, jag klarar inte av detta livet längre
Om du kommer att må bättre av att flytta så tycker jag att du ska göra det. Men prata med din nuvarande familj om hur du känner, hur du planerar osv, så kanske dom/din mamma kommer att förstå och kommer att ta det hela bättre utan att bli helt förkrossad.
Lycka till! 🙂
Om din familj är de som får dig att må dåligt så måste de ju acceptera att du flyttar. Jag tycker du ska flytta om det är det som får dig att må bäst.
Flytta skulle jag säga, annars finns det risk att du kommer få det mycket svårare senare i livet. bättre att göra rätt från början. annars kommer du bara ångra det sen.
Tycket det är starkt av dig att göra ett sånt beslut. många hade gömt sig istället och blundat för problemet och hoppas att ett mirakel skulle händer istället.
// Jezzysnor
tycker också du skall flytta, en bekant till mig var nästan i samma situation som du, hon kunde inte bo hemma av många anledningar så hon bodde hos fosterfamilj i några år och nu mår hon mycket bättre och har kommit jätte långt med sitt egna liv!
man har inte självisk för att man tänker på sitt liv, man lever bara en gång ta vara på den:)
lycka till:)
Tack.. men ifall detta kommer hända att jag måste flytta då kanske min mamma måste lägga in sig på psyket, och då kommer min bror få det skit jobbigt.. Är det värt det? Det kommer bli jobbigt och svårt för min mamma och bror ..
Tycker du ska flytta om de är värt de för att du ska må bättre, din familj måste ju acceptera det om du mår så dåligt även din mamma. Tycker inte du ska behöva känna de som ditt fel att hon kanske läggs in på psyket, inte utifrån de du skrivit iaf.. Hoppas de blir bra^^
Jag vill faktiskt veta lite hur detta funkar.. Liksom, den familjen jag kommer komma till eller personen eller whatever, varför just dom?
Och vill dom? har dom typ skrivit på facebook "jag skulle gärna acceptera att en tonåring kommer in i våra liv och bor här" eller vadå? xP
Fattar inte riktigt hur hela grejen funkar, allt jag vet är att skolsköterskan kontaktar soc, min familj får typ en "anmälning" och jag kommer in i en ny familj.. Det är allt jag vet, men liksom varför just dom?
Har dom skrivit under något att dom kan ta in någon? eller hur funkar det? Är förvirrad :P
Tyvärr vet jag inte så mycket om det. Det är kanske bättre du ringer till soc och frågar dom hur det går till och vad som händer. sök på google så får du höra andras berättelse om vad dom får gå igenom.
Det jag vet att dom som är fosterföräldrar har fått göra en utredning för att kolla deras bakgrund och hur deras psyke är. om dom inte passar för att vara forsterföräldrar får dom inte vara det.
har du pratat med dina föräldrar om detta?
Jag tycker att du ska prata med skolsystern igen, och om inte hon har svaret på alla praktiska frågor be henne skicka dig vidare till någon som vet. Jag tycker också att du ska flytta om du känner att du behöver det - ibland måste man hjälpa sig själv för att senare kunna hjälpa andra. Men jag tror att det är bra om du verkligen vet vad en flytt innebär innan du bestämmer dig Är din bror äldre eller yngre än dig?
Johanna - Instagram
Okej tack så mycket hörni :)
#9 Han är äldre, fyller 19 nu om 3 dagar.. Och ska börja i ettan.
#7 Familjen som du då kommer flytta till har gått till socialen för att vilja ta hand om utsatta barn osm då alltså inte kan bo kvar i sitt hem. Socialen kommer komma och kolla om familjen är lämplig m.m och sedan så sätts du oftast i typ ett hem som är tillfälligt tills de hittat ett passande för din individ.
Själv bor jag i ett och det fungerar precis som ett helt vanligt hem förutom att det inte är dina biologiska syskon och föräldrar. Oftast kommer det även en från socc och pratar med dig så och då även.
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
#11 Okej tack så mycket :)
#12 varsegod :)
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4