Vilka jobb och utbildningar kommer?
Jag funderar på att antingen gå SA eller NA. Först var jag helt inne på SA men så fick jag veta att det fanns en NA i närheten av mig med.
Men nu undrar jag vad som skiljer sig från de olika inriktningarna. Alltså inte sådant som vilka ämnen m.m
Utan vilka högskolor/universitet jag kan komma in på och vilka jobb som jag kan få av att gått högskola/universiteten efter gymnasiet.
T.ex är ju kanske NA bättre för läkare och SA för psykologer.
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
ingen?
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Spelar ingen roll vilket program du går, högskola kommer du komma in på oavsett. Kanske att du behöver läsa upp vissa ämnen om du vill bli veterinär eller läkare och gått samhäll. Men tycker du ska välja det du vill gå istället för att tvinga dig in på något. Natur är det program som ses som bredast och "bäst", medan samhäll ses som lite mer allmänbildning och något man tar för att man inte vet vart man ska ta vägen (eller har andra själ såklart).
Tror att både samhäll och natur är högskoleförberedande, kanske till och med yrkesförberedande? Vet inte hur det ligger till med det.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#2 vad jag läst så är de 2 av de högskoleförberedande proggramen. Hört att det inte är yrkesförberendande.
Jag vet ju inte vart jag ska men jag gillar båda…
Vill då veta vilka jobb som kommer enklast vara tillgängliga.
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Förstår inte riktigt vad du menar med jobb? Vill du bli läkare så bör du gå på högskola, vill du bli psykolog så måste du också gå på högskola. Gymnasieutbildning ger inte så jättemycket egentligen. Mindre jobb går säkert att komma in på och sen jobba sig uppåt på det sättet, men tveksamt till om du kan bli tillexempel lärare eller rörmokare utan riktig utbildning.
Jag är ingen expert så någon får säga om jag har fel, men det mesta här i livet bygger på kunskap.
Medarbetare på Djurfoto
#4 jag menar då vilka högskolor som man kan gå efter som ger ett visst jobb.T.ex om jag går NA och sedan en högskola så kan jag ju bli läkare, förstår du? Jag menar då att jag kommer gå högskola efter. Och undrar vilka jobb som jag kan få av att gå dessa högskolor som öppnas för mig om jag går antingen NA eller SA
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Jaa, tror jag hänger med. Det har jag ingen aning om, går ju att söka om inte annat. Har själv sökt runt en massa högskolor för fotografer, google är väldigt bra för sånt 😉 Eller prata med studievägledare!
Men det jag vet är att om du går natur så har du mycket större chans att ta dig in på vilken högskola du vill, oavsett om du vill bli läkare eller psykolog, medan om du går samhäll så måste du läsa upp de kurser som saknas för att komma in på den högskola du vill gå in på.
Antar att du är 16 år? Skulle jag vara du skulle jag tagit natur om du ändå tycker det är roligt för det är trotts allt den bredaste linjen.
Medarbetare på Djurfoto
Natur är mycket bredare och öppnar dörrar för nästan alla utbildningar på högskolan/universitet. Samhäll gör inte det och psykolog kan man läsa till även om man går ett yrkesförberedande. Vad läser man mer av på sam än natur, ekonomi? Isåfall är kanske ekonomiutbildningar mer öppna för en som läst sam-ekonomi än någon annan men det är bara en gissning. Du kan studera vidare oavsett vilket program du går bara du väljer till de kurser som ger behörighet om du läser ett yrkesförberedandeprogram.
Jag gick omvårdnad på gymnasiet men valde till matte B (heter väl något annat nu) och naturkunskap B. Jag kunde om jag ville söka till psykologprogrammet, juristprogrammet, kriminologiprogrammet, sjukgymnast, socionom, olika samhällsinriktade program och många fler. Nu läser jag på universitetet så nej, du behöver inte gå natur eller sam för att kunna ha möjligheten till att studera vidare efteråt.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg

generellt öppnar naturvetenskapliga programmet för utbildningar på högskolan med naturvetenskaplig inriktning. det kan vara allt ifrån läkare eller psykolog till ingenjör. eftersom natur ger dig en väldigt bred grund kan du, om du klarar natur, gå ut med behörighet till typ alla högskolor. går du samhäll läser du inte fysiken, kemin och biologin typ, men du har fortfarande behörighet. generellt förbereder sam för samhällsvetenskapliga studier, som ekonom, samhällsvetare och ingenjörer. båda linjerna är breda, och du kan välja till naturämnen till sam om du skulle vilja. även efter gymnasiet kan du välja att läsa upp kurser som du behöver.
det går inte att säga att "läser du natur kan du välja de här jobben och väljer du samhäll kan du bli det här, för båda linjerna är breda och gör att du kan komma in på typ alla högskoleutbildningar om du får bra betyg. båda utbildningarna ger dig behörighet till typ allt.
Jag som gick samhäll kan läsa till i princip allt förutom sådant som kräver mycket matte och fysik/kemi, etc. så som läkare, biolog, veterinär, osv. Då ska jag i så fall läsa upp några ämnen, men det kan man å andra enkelt göra under en termin. 🙂
#6 Nope, endats 13 men vill vara säker med allt så jag inte står i sista stund. Och så jag vet vad jag letar efter och ska utveckla mera.
Tror det blir natur då av att jag har behörighet till mer. Tack för hjälpen alla ;)
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Du hinner ändra dig en miljon gånger innan det är dags att välja, så luta dig tillbaka och njut av att du slipper allt vad gymnasieval heter :))