Kan lärare tvinga dig att göra något?
Jag tänker bara ta ett exempel här: Jag har väldiga problem med idrotten, och kan må väldigt dåligt ibland på grund av den. Jag är ingen sportig person (han endast simmat i ett antal år), och är urusel på bollsporter i dem flesta varianter. Nu är det så att vi ska börja med basket, och jag kan verkligen inte spela basket. Det är meningen att vi ska spela match, men jag har aldrig spelat detta, och kan inte ens röra mig samtidigt som jag studsar bollen (inte ens gå!). Jag vill verkligen inte spela basket, men jag vet inte vad jag ska göra. Kan min idrottslärare tvinga mig att spela, eller kan jag säga att jag inte vill och/eller kan? Mitt betyg i idrott skiter jag i, så länge jag har godkänt i 16 av 17 ämnen klarar jag mig till gymnasiet.
Never look down on someone unless you're helping them up ~
Nej, läraren kan inte tvinga dig.
Jag gillar inte heller idrotten, och just basketen har jag också stora problem med. Dom flesta i min förra klass visste dock om det, och lät helt enkelt bli att passa till mig. Jag sprang istället omkring och försökte störa det andra laget så mycket som möjligt. Fick jag bollen passade jag så snabbt som möjligt. Oftast blev det så i andra bollsporter också, förutom innebandy (då är jag rätt okej på att stå i mål)
Så jag tycker ändå att du ska prova, även om läraren inte kan tvinga dig.
Är också simmare (: Enda motion jag tycker är riktigt roligt.
//Jessie
Läraren kan absolut tvinga dig. Och med det menar jag att denne kan säga antingen gör du det eller så får du IG. Däremot kan denne inte fysiskt tvinga dig, naturligtvis. Men du kan t:ex bli utskickad, få gå till rektorn för möte, dina föräldrar kan bli uppringda, och de kan börja hota med att du måste byta skola om du inte är villig att delta i lektionerna. Detta är dock bara "worst case". Förmodligen blir läraren irriterad och säger att du kommer få IG i så fall, men det stör dig ju tydligen inte så då gör det ju inget.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tänk på att det är svårare att komma in på bra gymnasium om man har låga betyg. :)
Stör mig att jag får dåligt betyg är det väll klart att det gör. Jag har bara ingen lust att gå runt och må dåligt inför skolan för att vi ska idrott och göra något jag inte vill/kan göra. Mitt medelbetyg är väll ungefär D eller C (bästa jag fått är B i svenska :P), men jag har ju ändå två och ett halvt år att jobba upp dem, så något bra gymnasium kan jag väll komma in på med F i idrott? Det viktigaste är väll ändå högt betyg i engelska, svenska och matte (och jag är hyfsat bra i språk)? Våran lärare säger att om vi inte skulle få godkänt där (eller underkänt i mer än ett ämne) skulle vi inte få komma in på gymnasiet alls.
#4 Om jag inte minns fel var det i alla fall så när jag gick i skolan att du får räkna bort ett betyg när du söker till gymnasiet. Dvs, om du får F i något kan du välja bort just det betyget. Däremot så stämmer det naturligtvis att beroende på vilket gymnasium du vill gå på så kan det behövas bättre betyg. I regel spelar dina betyg i grundskolan ingen roll efter gymnasiet, men det finns undantag där framtida studier vill ha kopia på dina betyg även i grundskolan och där du kan gå miste om en utbildning om de inte är tillräckligt bra. Detsamma gäller för vissa undantag inom jobbvärlden.
Om jag skulle gått ut grundskolan i år, med 8 C, 6 D 2 E och 1 F (sammanlagda 215 poäng), vet någon vad för typ av gymnasie jag skulle kunna komma in på? :)
Om du går språk så får du räkna bort ditt sämsta poäng, så då kan du ha ett F utan att det räknas.
Jag hade 205p och kom in på Ekonomilinjen, som var mitt förstaval. Det är väldigt olika på olika linjer och olika gymnasium vad som krävs för poäng. Dessutom är det så att om många söker till ett viss program, så måste du ha högre poäng för att komma in. Är det väldigt få, så behöver du bara ha E i allt.
På min skola i år, så krävdes det högre poäng för att komma in på Ekonomi än på Natur (:
Vet du vilken skola du vill gå på, så brukar det gå att googla fram vad vilka poäng det krävdes förra året och så. Jag gjorde så för att få veta ungefär vad jag behövde.
//Jessie
Jag vet inte vilka krav de har nuförtiden, det var rätt länge sedan jag gick på gymnasiet. Men jag kom in på estet utan jättebra betyg. Hade något MVG, några VG och resten G. Men vissa som ville in på andra linjer kom inte in pga sina betyg. Sen är det nog skillnad på större och mindre städer. Jag bodde i en liten stad som inte hade så många sökande varje år, där var det inte särskilt svårt att komma in. Andra som bodde i t:ex Stockholm hade det svårare.
Jag skulle väldigt gärna börja på Naturlinjen, men det är många som säger att det är svårt… Jag tänker kolla upp vad jag skulle kunna behöva för betyg. Jag går i Tyska, så då kan jag skippa idrottsbetyget alltså? Utöver idrotten är Teknik och Matte dem ämnen jag har svårt för. I sexan kom jag ut med ett C i Teknik, nu fick jag ett E. Jag har antagligen svårare i vissa områden på Tekniken (sen tycker jag inte om våran lärare där, varken på tekniken eller matten, så det försämrar väll betygen också..). Min matelärare sa att jag hjälpte min bordskompis för mycket, och att jag bara borde jobba i min egen bok istället, det var mest därför jag fick ett D och inte ett C. Ingen tycker om henne (visst, killarna kan vara lite dryga på hennes lektioner ibland, men ändå), framförallt inte sedan hon sa att hon inte brydde sig om vad vi fick för betyg, hon fick sin lön ändå… hehe… xD
#9 Natur har om jag inte är helt ute och cyklar rätt mycket mattematik. Så du bör försöka få ett relativt bra betyg i det ämnet. Och t:ex biologi, fysik och kemi. Natur på vissa skolor var åtminstone då jag var yngre väldigt svårt att komma in på med dåliga betyg. Jag hade t:ex inte kommit in med mina betyg.
Om jag inte minns fel så från och med nästa år (eller i år) så kommer alla 17 betyg att räknas med när du söker till gymnasiet, alltså kommer man inte räkna bort ett betyg. Då kommer alltså intagningspoängen att höjas och då blir det inte så kul med ett F :)
Ofta det inte ändrades med GY11? Trodde jag, haha. Well then.
Prata med din lärare, det gjorde jag då jag hade problem både med det ena och det andra och han förstod och gav mig uppgifter (eller bad mig ta en promenad eller liknande) att göra istället. Försök vara med så mycket det går men känner du total panik så är det klart att du inte ska tvinga dig själv. Basket är dock inte svårt, däremot var det aldrig någon som passade mig men när de väl gjorde det var det bara att skicka iväg bollen igen. Det visar ju att du kan vara delaktig även om du inte springer över planen och gör mål.
Ha en öppen dialog med läraren tycker jag är den bästa lösningen. Kan han/hon tvinga dig? Ja, eller slänga ut dig och sätta frånvaro.
Angående intagningspoäng och liknande så är det olika på olika skolor. Det är bara att surfa in på deras hemsida så brukar det stå, tror jag. Eller kanske det inte gör utan bara när du ska söka? Kommer inte ihåg. Prata med studievägledare om det där!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag hade bara 182 poäng , något runt det iaf. Kom in på den linjen jag ville och på den skolan!
Jag tror att kravet för G på idrotten är endast att närvara? Du behöver alltså inte vara med och göra något.. Så var det i alla fall när jag gick på gymnasiet. 😛
Känner inte till Sveriges skolsystem så bra, men det kunde funka att prata med läraren? Gjorde det när vi hade dans i skolan och jag bara fick huvudvärk och stress av hela grejen, lång story. Förklarade bara ärligt för henne hur det låg till och frågade om jag kunde göra något annat för att kompensera (och slippa att hon skulle hata mig resten av året) och hon förstod och så satt jag på sidan en månad men städade upp yogamattorna efter tänjningen. Lycka till och kram :)
//Bicca
Prata med nån lärare eller kurator, förklara din situation. Närvara därefter på lektionerna, med fördel försök iallafall.
När jag var yngre hatade jag idrott dels för jag var kraftigt överviktig men även bollsporterna för killarna tror de äger hela förbannade planen och passar ALDRIG till tjejerna, så jag försökte mest hänga med och vara en god spelar, ge möjlighet till att passa till mig osv.
Menar inte att du kanske behöver delta så aktivt som jag försökte men försök iallafall lite. Om läraren vet att du har ångest som tusan över idrotten och ändå ser att du försöker, det borde ju ge något + iallafall. Alla har vi olika förutsättningar och vi alla borde ges betyg efter det i min mening. Till viss del iallafall. När det kommer till elever som överväger att få IG/F i ämnet för att de har sådant ångest inför ämnet i sig.
Lärarna kan absolut inte tvinga dig (nt mig iaf) för ibland kan man kanske inte va med, och då säger vi bara till hur läget är och vi får hoppa över det då (vi har en väldigt snäll idrottslärare däremot)
Så då kan man tex. ut o gå elr göra ngt annat ist. Detta händer ju inte alls ofta men ibland måste man och då påverkar det inte mycket i betyg alls. Men bara för man inte gillar det man har på idrotten så brukar jag testa o göra allt jag kan ändå. :)
Nu har jag inte läst alla kommentarer, men kan du inte be läraren att denne kommer på något annat sätt (tillsammans med dig) du kan visa att du klarar av målen i ämnet idrott än just basket? Typ som en kompensation för det som du missar då.