gå ner i vikt
Jag skulle vilja gå ner i vikt, ca 5 kilo bara. Vad är det bästa sättet? utan att vara trött o grinig, vill gå ner snabbt. Vad ska jag äta? hur mycket? hur ska jag träna?
Tack på förhand! :)
Beror på vad du väger nu, men om du försöker att sluta äta kolhydrater och socker och istället satsar på att äta mycket protein och även ligga på ett litet kaloriunderskott. Om vi säger att du förbränner 2000 kalorier per dag, då ska du äta runt 1200-1500 kalorier.
Om du inte är någon som gärna rör sig utan du är mest stilla, så kommer det inte hjälpa att bara börja träna hur mycket som helst. Försök att gå en rask promenad om dagen, och det blir så mycket lättare om du har bra musik i öronen samtidigt! Om du vill kan du ju även försöka att få in lite styrkeövningar hemma, kanske som en rutin att varje gång innan du duschar ska du göra 30 armhävningar, 40 squats, 20 chrunches osv! Finns även mycket bra filmer på youtube som visar korta 10 minuters pass!
Lycka till, det går snabbare än du tror. Om du bara håller ut och försöker och inte bryter efter en vecka så kommer du att lyckas!
Okej! tips på goda saker man kan äta som inte innehåller så mycket kalorier och socker?
Jag tycker inte att du ska räkna kalorier om du är under 18. Det du kan göra är:
- Drick ett stort glas vatten innan varje måltid.
- Ät endast när du faktiskt är riktigt hungrig - ofta är man snarare törstig än hungrig, men kroppen har svårt att urskilja signalerna.
- Sluta äta socker.
- Dra ner på pasta, bröd och andra veteprodukter. Även frukt i större mängder - fruktos blir till fett i kroppen.
Sen hjälper såklart motion. 😃
Jag har gått ner 10 kg på tio månader ungefär. Ligger på runt 1600 kcal per dag. Försöker simma 1-2 gånger per vecka också, runt 1-2 km per gång. Kaloriräkning kan dock vara riskabelt om man har tendens att få ätstörning, jag vet rätt många som har fastnat i räknandet och minskat mer och mer.
Det är dumt att gå ner snabbt, för då går man oftast upp lika fort igen. Det finns mirakelkurer för att gå ner i vikt, men om man vill stanna där också så är det bättre att äta hälsosammare och träna mer, och gå ner långsamt.
En bra början är såklart att minska på socker och kolhydrater. Protein och fett mättar längre än kolhydrater. Många små mål är oftast bättre än några få stora.
Hitta en sport/träning som du tycker är rolig! Simning, dans, promenader, fotboll, det spelar inte så stor roll vad du väljer. I längden är det bättre att välja en sport man tycker är rolig men inte förbränner så mycket, än att tvinga sig själv till gym (exempelvis) fast man hatar det. Sen om man börjar styrketräna så får man såklart tänka på att muskler väger mer än fett, så då kan man inte kolla lika mycket på vågen.
Jag kommer fortsätta med mina nya vanor även när jag nått mitt mål. Kommer öka kalorimängden lite, så att jag stannar på den vikten jag har.
Har du sett att det finns viktminskning iFokus? Finns rätt många bra tips där.
//Jessie
inte börja räkna kalorier, det kan spåra ur..
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Skynda långsamt. Man ska inte stressa och skynda viktnedgång.
Räkna inte kalorier, som andra sagt, kan spåra ur.
#3 Nja man ska inte äta när man blivit riktigt hungrig utan när man börjar känna sig hungrig. Så har jag fått lära mig och tror tvärtom än du på det. Tror det är väldigt individuellt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Som jag skrev så om man äter när man bara är lite småsugen kanske man egentligen bara är törstig. Det är ju heller inte nyttigt att gå och småäta hela tiden. Så om TS vill gå ner i vikt ska man undvika alla dessa snacks :) Men såklart kan man äta om man är lite hungrig annars (det brukar jag göra). ^^
#7 Fast nu var det inte det jag skrev heller.Småsugen och början av hunger är inte samma sak. Och har inte sagt att man ska gå och småäta heller. Så vet inte alls vart du fått det ifrån för det har jag inte skrivit.
Tack för alla svar!
Jag har gått ned 20 kilo på ett knappt år genom att använda appen Lifesum, jag ligger på runt 1500 kalorier om dagen så har bara minskat på vissa onyttiga grejer och jag äter fler gånger om dagen (åt bara en gång om dagen innan), gärna frukt.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Jag rekomenderar kaloriräknare som hon över mig, Lifesum, utan att få det att gå överstyr dock, det är det väldigt många som gör… Man ska äta i bra mängd, där får man äta allt man vill fast i rätt mängd. Jag älskar den och jag tycker att det funkar jättebra!
Varför trycka på och ge tips?
För det första är det inte att rekommendera att gå ner snabbt, för det andra vet vi inte hur gammal ts är, om h*n är överviktig eller inte osv. Viktiga faktorer som behöver få vetas innan man ens ger tips