Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 819 ggr
Haztparken
0

Sjukskrivning

Jag började min 5 veckors praktik nu i måndags men kom aldrig dit då min sjukdom Crohns gjorde sig påmind så har varit hemma sjuk nu 2 dagar och känner att jag med all förmodan kommer behöva vara hemma imorgon med.

Om så är fallet tänkte jag försöka ta mig till sjukhuset och träffa min sköterska (och förhoppningsvis läkare!) och prata lite med dom.

Min mamma pratade om sjukskrivning, att man kunde få det på typ deltid eller så?

Jag går gymnasiet i grunden men har som sagt 5 veckors praktik nu framöver och ska arbeta mellan 10.00-17.00 och dom timmarna kommer jag absolut inte klara även om magen blir bättre.

Hur funkar detta? Går det med skolan och så? Får jag ändå mitt fulla csn bidrag?

Calcifer
0

Är du sjukskriven får du inte fullt CSN bidrag, då är det försäkringskassan eller soc som kliver in. Pluggar du på typ 50% så är det 50% csn du får.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Haztparken
0

#1 Tack för ditt svar! Gäller det också över praktiken? För skolan som den är nu kan jag hantera hyfsat med dom tiderna jag har lektioner men praktik i 7 timmar går inte, så det är bara dessa 5 veckor. Men jag antar att det kvittar? Eller? Gills väl som vanlig skolgång..

Calcifer
0

#2 Det bör vara så ja. Det enklaste är att prata med CSN direkt. Det står även en hel del angående sjukskrivning på csn.se där du själv kan läsa dig fram till vad som gäller. Men en sjukskrivning måste i så fall ske i princip snart. Sen vet jag inte hur det fungerar med sjukskrivning under praktik, hur många procent det är möjligt att vara sjukskriven menar jag för att det ändå ska fungera. Mitt tips är att prata med t:ex studievägledaren på din skola som bör ha mer information i ämnet.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Haztparken
0

#3 Okej tack så jättemycket! Får höra mig omkring senare idag och läsa på csn! :)

elinkw
0

Jag var sjukskriven ifrån november tills nu och jag fick fullt CSN. De brukar inte vara så petiga så länge man har ett intyg. Jag hade dock bara ett intyg på att "utredning pågår", men det dög tydligen. Skolan sa dock att det inte alls skulle funka så men det gjorde det. Fast nu har jag hoppat av för min skola tyckte jag skulle göra det, så nu får jag inget CSN alls fastän jag är sjuk fortfarande 😕

Tycker du ska ringa CSN, syon brukar inte ha så stor koll vad jag har hört och märkt.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se