Hjälp med sockersug!
Jag har ett stort problem. Min skola ligger ca tre-fem minuter ifrån en godis och tobak affär. Det är nästan "tradition" att man går dit och köper lite godis. Men jag gör detta så ofta jag kan, nästan varje dag efter skolan om jag har tid. Då köper jag oftast en chokladbar och en liten påse med zoo apor eller nått liknande. Jag är inte den enda som gör detta, men jag är den utav mina kompisar som köper oftast och mest. Därför intalar jag mig att det är OK, eftersom att de gör likadant.
Jag har problem med starkt sockersug, och i början gick jag bara till affären om jag kände ett sockersug. Men nu har det blivit en vana, så fort som jag har tid och pengar går jag dit. jag vet inte vad detta sockersug klan bero på, jag äter riktigt, frukost lunch och middag. Jag behöver verkligen hjälp med detta! Jag kan inte prata med mina föräldrar, för här hemma är det väldigt strikt med när man får äta sötsaker, och eftersom att jag bryter mot dessa regler får jag jättedåligt samvete…
Om ni har några tips på hur jag kan göra för att bryta denna vanan, SNÄLLA kommentera! Och bara snälla kommentarer, ingen kritik tack!
Det är helt enkelt bara att bestämma dig för att du inte ska köpa godis. I värsta fall får du tvinga dig själv (som jag gör just nu) och lämna pengarna hemma, för då kan du inte köpa någonting. Tänk på vad du kan köpa istället för dom pengarna, och tänk på hur besvikna dina föräldrar skulle bli om de fick reda på om du gick och åt godis varje dag. Man får helt enkelt tvinga sig själv.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
du ska leta information om sockermissbruk, för det är dit du är på väg. Jag äger ett enormt sockermonster på insidan och enda sättet för mig att få sockermonstret att sova är att dra ner på samtliga kolhydrater i kosten. Kolhydrater föder sug efter nya kolhdrater. Ditt blodsocker åker berg-o-dal-bana och varje gång som ditt blodsocker är på väg mot normalnivå så signalerar hjärnan att du är sockersugen/hungrig. Det är en dålig spiral av matbeteende..
om du går in på kolhydrater i fokus finns det massor att läsa, eller om du letar online
bra att du är uppmärksam, för om du har otur i framtiden så kan du socker-äta dig till diabetes, fetma, högt blodtryck, och det är inget jag önskar någon.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Köp något annat. Jag har precis bestämt mig för att sluta med socker, så jag köper massor av frukt när sötsuget faller på. Det funkar faktiskt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
ja, frukt innehåller ju lika mycket socker som godis nästan. Ska man äta nyttigt så ät grönsaker som har mycket vitaminer och mineraler och lite socker
Kolhydrater är socker och stärkelse. Kolhydrater omvandlas till socker i matsmältningen som gör att blodsockret går upp, kroppen frisätter insulin som dämpar blodsockret till normalnivå, när blodsockret går ner så börjar suget/hungern efter nya kolhydrater. Det är den korta versionen om vad som händer på insidan kroppen.
Man behöver lära sig vad kolhydrater är och vad dom gör kroppen, sen får man anpassa kosten så sockermonstret faller i dvala på insidan, då är det jättelätt att tacka nej till godis, glass, läsk, kaffebröd, frukt, mackor etc etc
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Sluta ta med dig pengar helt enkelt. Eller sluta med småpengar iaf. Har man småpengar är det otroligt lätt att det läggs på godis.
Tack för svaren alla! Detta har verkligen sporrat mig att göra något åt detta, så tack!
Ja, sluta ta med pengar! Funkar sjukt bra. Jag hade också den vanan förut och det blev som en mysig liten tradition. Men så slutade jag ta med pengar och plötsligt var problemet löst ;)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Säger som de andra, ta inte med pengar till skolan. Ta ett sockerfritt tuggummi eller liknande när du känner sötsug. :)
Socker är beroendeframkallande. Du äter socker ofta, och det gör att du får mer och mer sug efter det. Det bästa är att sluta tvärt och hålla sig undan från socker en tid. Det kan vara jättesvårt och jobbigt i början men jag lovar att det är värt det! Som flera andra har sagt så råder jag dig också till att sluta ta med pengar till skolan. Säg till dina vänner att de inte heller får bjuda dig hur sugen du än skulle vara. Köp en påse Extra och tugga det istället.