Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 4424 ggr
[Tilde]
0

Tatuering - vad tycker ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev inne på Bodyart iFokus, men skriver här med bara för att se vad ni tycker. Jag funderar på att skaffa min första tatuering, blommor på min skuldra. Jag tänkte ha rosor och nejlikor som representerar min familj - rosor för mina föräldrar och nejlikor för mina syskon (och mig, i den ena skissen). 🙂

Jag vill gärna ha den i rosa, men har fått veta att röd är den färg som flest reagerar på. Vill inte få utslag…. min hud är ganska känslig så jag vet inte hur den skulle reagera. Hur ofta får folk utslag och kan man göra något test för att se hur ens hud reagerar?

Sen vill jag såklart veta vilken av dessa två skisser ni föredrar? Den ena är med fem blommor och den andra med bara fyra. Vad tror ni den skulle kosta på ett ungefär om den är kanske 10-12 cm bred?

[Tilde]
0

Och skiss 2, med endast 4 blommor:

Calcifer
1

Det är nästan omöjligt att svara på för någon som inte är tatuerare. De flesta tatuerare tar betalt per timme, och det beror på hur snabba de är. Men jag skulle säga allt från 2-4000:-. Sen när det gäller färg tycker jag du ska ha den i flera olika färger, vilket gör den dyrare men det ger den mer liv också. Vita liljor, rosa rosor, gröna blad, skuggor, osv. Angående känslighet vet jag inte, jag har aldrig haft något problem när jag tatuerat mig.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Afturelding
0

Jag tycker att den andra skissen är bättre balanserad 🙂

Och som #3 säger så beror priset helt på vem du går till. Vissa har timpris, andra tar ett bestämt pris för just ditt motiv. Men fler färgen måste inte betyda ett dyrare pris, jag har betalat samma "taxa" för båda mina trots att den ena bara är svart och röd och den andra är svart, röd, blå, gul och orange. Ett normalt timpris brukar ligga på 1000-1500 kr. Dock kan jag tro att du får vara beredd att göra den lite större, nejlikorna riskerar att bli stora bollar av färg inom ett par år annars gissar jag. Men fråga en tatuerare.

Och angående rött. Det är väldigt få som får utslag eller allergiska reaktioner överhuvudtaget. Dessutom skiljer sig komponeterna i färgerna mellan olika märken, talar du om att du är orolig så kan tatueraren säkert ta in en mer välkänt skonsam röd färg. Att du har känslig hud bör inte påverka. Jag har också väldigt känslig hud men har som sagt rött i båda två. Men var extra försiktig under läkningen! Observera dock att många får utslag av salvan, och detta är helt normalt. Huden får svårt att andas under den feta salvan, och då uppstår små finnliknande utslag.

Du kan också be om att få göra ett test. Lite som man gör med hårfärg, ett par små prickar där de inte kommer synas.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
1

Tack för era svar! :) Jag lyckades hitta en artikel igår efter jag postat om hur de brukar ta betalt (per timme, etc.). Jag vill ha alla blommor i rosa/rosarött och bladen i grönt.. Men kan fundera på hur det skulle bli med typ vita rosor också. Jag tänkte skissa upp dem i färg idag efter skolan :) Jag är nästan 100 på att det blir den första med fem blommor dock. Det representerar familjen bättre och skulle nog se snyggare ut just på skuldran. Men hur är det med custom designs? Kan jag gå in med den skissen och be dem skissa upp något liknande? :) Sen får ni gärna tipsa om duktiga tatuerare i Malmö! ^^

Afturelding
0

Ja men det blir säkert jättebra med fem också, det är ju bara en skiss 🙂 Lite annorlunda komposition så blir det nog perfekt! 

Jag har kommit med skisser varje gång, och den första behövde justeras lite medans den andra var färdig att tatuera. Så det går säkert jättebra att komma med en idéskiss och be dem teckna upp något efter den. Det är ju deras jobb att teckna 😉 Dessvärre befinner jag mig ju 70-80 mil ifrån Malmö, och jag får inte tag i min vän som bor i Lund. Men det finns en tatuerare i skåne som är helt absurt duktig vet jag, kan återkomma om jag kommer på vad hon heter. 

EDIT: eyescreamtattoo är det jag tänker på, läste din tråd på bodyart. Så nu har du blivit tipsad om henne dubbelt upp!

/Rebecca

[Tilde]
0

#5 Kul! Tack! :) får kolla upp henne när hennes hemsida börjar fungera igen. Låter perfekt! Jag vill gärna ha min tatuering väldigt realistisk, är hon duktig på det? :) Jag återkommer senare med nya färgskisser! ^^

Afturelding
0

Ja, hon har gjort både porträtt och blommor i realistiskt stil som är helt fantastiska 😃 Jag är själv väldigt sugen på att ha något av henne. Men det var bra att du sa det, för då ska du vara beredd på att det tar ganska lång tid. Det gör ju även att priset trissas upp.

/Rebecca

[Tilde]
1

#7 Awesome! ^^ Jag får nog börja spara ihop några tusenlappar, haha.

Vill också kolla runt i Köpenhamn efter någon bra studio, så man har flera olika alternativ att välja mellan. 🙂

I alla fall så har jag gjort några färgskisser. De är lite slarviga, men bear with me!

Först gjorde jag dessa tre, för att testa "originaldesignen" i olika färger. Har väldigt svårt att bestämma mig för vilken jag gillar mest… 🤔 (det ska dock vara pastellfärger ungefär, så inte precis som på skissen)

[Tilde]
0

Sedan gjorde jag en annan skiss, med två nejlikor (mina föräldrar) och tre harsyreblommor (mina syskon och jag), samt harsyrelöv. När vi var små brukade vi nämligen gå på skogsäventyr och min mamma lärde mig då att man kunde äta harsyra, vilket jag har gjort en hel del i mitt liv sedan dess, haha. 🙂 Tyckte bara det kändes lite personligt, men jag kan inte besluta mig om jag gillar designen/idén bättre än den andra.. xD

Vad tycker ni?

[Tilde]
0

Här är en väldigt vacker *host* snabbskiss på hur jag vill ha tatueringen på skuldran. :)

Om ni tänker på, med första designen med "spetsen" ut mot axeln… Vilken skulle vara finast? Den med harsyra känns bara mer unik.. x)

dermot
0

Jag tycker den rosa/vita i #8 är finast! Men du ska ju välja den DU tycker om mest :D

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

#11 Ok :D haha ja såklart, jag har bara så svårt att bestämma mig… *the life of a woman* :((((

[Tilde]
7

Det blir nog Ankas favorit.. ^^ Jag la dit gult i skuggorna och den blev genast finare. Den känns också som mest "klassisk" och något som jag inte skulle tröttna på. Något som inte blir barnsligt eller så i mina ögon om 20 år. 😛 Fast jag vill ha den på vänster skuldra, så den skulle spegelvändas.

Afturelding
0

Jag gillar den mycket bättre nu, lite mer ordentliga skuggor gjorde stor skillnad!

Det blir säkert jättebra 🙂

/Rebecca

[Tilde]
0

#14 Tack så mycket! :) Självklart låter jag tatueraren göra om den lite sen som han/hon vill också, men den ska i alla fall se så verklighetstrogen ut som möjligt!

Nu längtar jag! 😃

dermot
3

Yeah! It will be awesome :D

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~