har alltid binda
Det är så att jag vet aldrig när min mens ska komma, så i skolan har jag typ alltid på mig binda. Sen när jag får mensen kan jag vara utan ett tag och sen har jag binda tills mensen kommer igen. det är skitjobbigt, jag är kiksom rädd för att jag ska få mens i skolan och attd et läcker. huska jag göra egentligen? :(
Du kan ju ha i väskan eller i skåpet? (antar att ni har skåp?)🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja det har vi, men jag är rädd för att den ska komma helt plötsligt och läcka med en gång.. om du förstår vad jag menar. tex när jag har lektion! :/ och en sak till, vet inte om du läst tråden jag gjorde för ett tag sen men då ahde jag iaf mens i ca 1 månad. vi pratade med läkare oså, men de va infet farligt. Bara det att nu är mensen tillbaka, eller jag vet inte om de tär mens riktigt. det är flytningar med pyttesmå blodklumpar typ.. är det farligt? eller vad är det ens?
Så du har alltid på dig binda när du inte har mens men när du har mens så har du inte binda? Jag förstår inte riktigt ditt inlägg.
Ha bindor i väskan hela tiden, eventuellt ett extra par underkläder (i en necessär t.ex.) så går du säker 👍

Kan du inte ha trosskydd istället för binda?
3: Jag har på mig binda när jag har mens. Sen när jag haft mens så har jag ingen binda rsten av månaden men sen har jag binda igen tills mensen kommer. Men asså tänk om det läcker på lektionen? det är ju så pinsamt haha
vad är trosskydd? :)
#4 Trosskydd och binda är samma sak? Eller vad syftar du på? 😐
Trosskydd är tunnare än binda och används vid flytningar.
Så tja ser likadana ut men två "användningsområden" kan man säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trosskydd är mycket tunnare än en binda. Jan tänker att det blir luftigare med en sådan än att gå runt med en binda så ofta. Blir det för tätt ökar risken för infektioner i underlivet.
Jaha ok. Men jag vet inte riktigt. Jag tror jag gör så att jag har binda i fickan och i skåpet! Brukar ha gandka lite mens ändå, så om det kommer i skolan birde de inte läxka. men är orolig ändå..
#9 Ah! Jag förstår 🙂
hur gör ni med oregelbunden mens?

Om du har ett trosskydd läcker det inte igenom. När mensen sedan har kommit kan du byta till binda men slipper gå omkring med binda i trosan i onödan :)
#13 Okej. tack så mycket för svar!:)
Hur länge har du haft din mens?
Min mens har varit extremt oregelbunden sen jag fick den i november 2011, och det är inte förrän de senaste gångerna som den börjat komma var 4-5 vecka.
Sen i början av 2023 har jag haft detån
Du kanske kan prova p-piller? Då kan mensen försvinna helt, eller så kommer den bara när du äter sockerpillerna som man tar sista veckan på kartan med p-piller. Vet du när den kommer, eller att den inte kommer alls så slipper du oroa dig :)
När jag hade oregelbunden mens som tonåring lärde jag mig snabbt att det krävs mycket mens för att det ska blöda igenom trosor utan att man märker det i tid. Ha alltid en binda och nya trosor med dig i väskan så kommer du upptäck mensen i tid innan nått har blött igenom.
Att använda bindor och trosskydd hela tiden är inte bra för underlivet och kan leda till svampinfektion. Om du vill använda trosskydd försök att undvika dem när du är hemma och på kvällen för att lufta lite.
Jag var också väldigt orolig i skolan som ung , men jag har alltid känt när mensen kommer med magont 14 dagar innan samt en extra "varning" (magont) 2 dagar innan . Sen när man får mensen så känns de ju som en flytning kommer eller va man kan beskriva de me . och då är de ju bara packa på sig ett par trosor och binda/tampong (va man nu använder) och besöka närmsta toa =)
Jag fick inte regelbunden mens förns 1 år efter jag fick den första gången .
Idag går jag på ppiller och jag är 100% på när jag får den så nu är det skit skönt att känna sig säker när den kommer osv .
Jag vet itne.. men asså nu har jag fått mens, men den är mer orangeaaktig? inte bara blod utsn mer flytningar med lite mens i. vad kan det bero på? ska va hos en vän imorgon och vi ska kolla på film åså, tänk om det läcker då :(
Mensen kan vara lite olika från gång till gång. Ska du inte börja med ppiller då? Jag började när jag var 14 eller 15 och då blev mensen väldigt regelbunden på en gång. Visste exakt vilken dag den skulle komma. Nu äter jag inte ppiller längre men vet ändå när mensen kommer, känner ca 1 timme innan den kommer. Det blir lättare med tiden, men mens är sjukt jobbigt i början!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]