Gymnasie
Eh… De är bara någon vecka kvar innan man inte längre kan söka in till gymnasie. O jag har ingen aning om vad jag vill gå för inriktning. Inte den blekaste. På fritiden föder jag upp och tävlar utställnings hundar. Men de är inget man kan gå i skola för. Gillar inte lydnat eller agility för 5 öre -.- Gillar att baka (A i hemkunskap) men tror inte jag klarar av att vara konditor. Är inte den bästa i skolan. Har F i musik och - i idrott. Något E och D samt C i resten. (A i hemkunskap) Är väldigt osocial av mig. Om de inte gäller tävlingar. Vill jobba kontorstider när jag väl börjar jobba. Tävlingar på helger. Tips? Vad tror du jag skulle kunna jobba som?
Om du verkligen inte vet så kan du ju gå samhäll!
Men annars så säger jag väl såhär, välj inte linje på gymnasiet efter vad du tror när du går i 9an att du vill jobba med sen! Utan välj något roligt på gymnasiet, men se ändå till att du får läsa dom ämnena du behöver för att kunna läsa vidare på högskolan sen!
Gillar du att baka och laga mat så läs något sånt på gymnasiet och se till att läsa dom högskoleförberedande ämnena! Eller om du gillar djur så kan du läsa djurvård! T.ex. 😛
Ingen säger att du måste jobba med det du läser till på gymnasiet liksom, många gör faktiskt inte de i slutändan ändå vad jag förstått de som!
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Eftersom man på de flesta utbildningar i dagens skola inte blir speciellt mycket av gymnasieutbildningarna, utan måste gå högskola för att öka chanser för jobb så är det oerhört svårt att välja utefter vad man "vill jobba med" i framtiden. Jag hade/har ingen aning vad jag vill jobba med så samhälle var givet för mig, en bra grund för att kunna plugga vidare. Även en bra grund för att slippa gå något som stenhårt inriktar sig på en sak och sedan kanske ångra sig, då har man missat många nyttiga kurser som hade kunnat vara en stabilare grund.
Sök lite allt möjligt, se vart du kommer in och välj därefter? :)
Det finns faktiskt hundinriktning på somliga naturbruksgymnasium, bla det jag nu går sista åter på^^ Men det är klart att går man en sådan inriktning så får man ju en del lydnad på köpet, men det kan ju vara nyttigt för bandet mellan dig och din hund :)
Om du är stresstålig kan ju ju kanske gå restaurang?
"C" i resten är då inga dåliga betyg, det är skitbra! Att du har F i två ämnens betyder heller inte att du är dålig! Det är lärarens uppgift att lägga nivån på rätt nivå för att du skall kunna utvecklas utifrån dina förutsättningar, samt att arbeta med att ni tillsammans skall plocka fram din motivation! Sen är det klart att läraren inte kan LÄRA DEJ. Läraren kan endast ge dej förutsättningarna för dig att lära dig själv! :)
Hundinriktning på gymnasiet skulle säkert kunna passa dig! Det betyder inte att du måste arbeta med detta i framtiden, men det kanske kan hjälpa dig med motivationen i skolan? På ett naturbruksgymnasium (har gått på ett själv) är det dessutom en otroligt fin sammanhållning, och man behöver inte vara "så social" för att ändå vara en accepterad elev som är "en i gänget".
Vill du inte gå naturbruk finns bland annat barn och fritid, där man gör MYCKET praktiskt som man kanske inte tror. Där kan man dessutom själv lägga ribban för hur mycket man vill plugga och hur svår man vill att ens utbildning skall vara. En tillvalskurs kanske kan vara just bakning / hemkunskap?
Samhäll är alltid bra, men kanske inte alltid så praktiskt inriktad - om man nu vill ha det :)
Orkar inte plugga mer över huvud taget. Har hatat skolan sedan dag 1. Vill inte gå högskola. Vill heller inte "göra något roligt" på gymnasiet, tappar bara fokus då. Har jag ett jobb jag vill göra så kämpar jag stenhårt för de. Om inte, skiter jag i allt. #3 Mitt samspel mellan mig o hund har inte med lydnad att göra. De har med vår relation. Har de för mycket fokus på mig ser de fel ut. För mig ett helt annat språk än lydnad. sen sa jag att jag är osocial, restaurang e de för mycke folk på. Gillar inte ens att vara på shopping center. Min mamma handlar kläder till mig. Jag e hemma o tränar.
Naturbruk inriktning hund, jobbigt om man nu tänker bo på internat. Har isf 3-4 hundar att ta med. Bara tillåtet med 1 (tror jag, dock inte kollat). Min mamma vägrar ta hundarna i veckorna, o jag ger inte upp 10 års arbete bara för att plugga. Blir illamående av barn. Kanske för att mitt hus e fyllt av dem? -.- och att jobba med människor, inte direkt min grej. (Jag låter allmänt tråkig alltid bara så att ni vet)
Samhäll är ju ganska bra ifall man inte vet vad man vill bli. Jag valde själv den linjen av samma anledning. Viktigt är dock att välja till kurser man tycker är kul. Jag vet inte ifall alla skolor har samma utbud av kurser men jag kunde i alla fall välja till både matte, musik, psykologi, foto och webbdesign som jag tyckte var kul. Jag är ingenting just nu utan fick jobb direkt efter skolan som maskinoperatör. Jag jobbar skift, 06:00-14:30 och 14:15-23:45. Men, även om det verkar vara svårt att få jobb, så finns det väldigt mycket jobb som inte kräver utbildning. De tre åren du går på gymnasiet hinner du dock kanske bestämma dig för vad du vill bli och kan då direkt efter skolan påbörja en riktig utbildning. Med samhäll och rätt kurser kan du komma in på många olika program!
Viktigast är dock att du väljer någonting du tycker är kul. Själv ångrade jag mig. Jag önskar att jag hade valt ett program som hade med djur att göra så att jag blivit utbildad djurskötare. Oavsett vilken linje du väljer så kan du alltid lägga till kurser som hjälper din in på högskola sedan! Så då kan man lika gärna ha kul, eller hur? :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Kan du kanske inte hitta Naturbruk inriktning hund i närheten av där du bor, kanske finns?
Sen vet jag inte men vissa internat kanske tillåter fler än 1 hund.
Min skola har ett internat man kan bo på men det är inte skolan som äger internatet så dom bestämmer inte reglerna där. Så bara för att man t.ex. får ha 1 hund i skolan kan man ju ha fler på internatet (om dom tillåter det). :)
Orkar inte läsa allt men ett tips som jag glömde när jag sökte in för två år sen drygt är att se till så att du verkligen hamnar rätt. Jag sökte restaurang, trodde jag skulle ha restaurang bara då (förutom teori såklart) men fick reda på att första året gör man inte sitt val utan får prova på restaurang, service & bemötande och konditor. Var inte kul kan jag säga, speciellt när man var tvungen att betala för servitris pengarna och man inte får tillbaka pengarna alls :) Så den här gången när jag sökte såg jag till att det kommer hamna om det jag vill från första början :)
#9 Vad menar du med att betala med servitrispengarna? Vad betalade du?
Oavsett vad du går kommer du inte bli färdigutbildad som det direkt efter gymnasiet (om du inte går bygg eller frisör tex). Välj något du tycker verkar roligt.
Finns det inte hundinriktningar där du inte behöver bo på internat, så att du kan ha alla hundar? Prata med din studievägledare så att hen kan ge dig tips.
Johanna - Instagram
På min skola är det tillåtet med två hundar^^
Försök vara lite mer positiv och se fördelarna i allt du skall göra. Just nu ser det ut som om du inte ens VILL gå på gymnasiet och har bestämt dig för att ingenting skall passa - och då kommer det ju inte göra det heller! Mycket handlar faktiskt om din egen inställning. Säger du att du hela tiden är osocial så blir du ju osocial och säkert svårt för att hitta vänner.
Och barn och fritid har ingenting med barn och göra, så jag vet inte ens varför det heter så. Man arbetar mycket med tillexempel människor ELLER människrs fritid, och hälsa. I ditt fall skulle du kunna arbeta utifrån din fritid och med dina hundar, och att träningen med dina hundar bidrar till din goda psykiska och fysiska hälsa.
Allt blir vad man gör det till och kolla upp dina möjligheter ill att göra det du VILL istället för att vara så negativ och tala illa om allt.
Oavsett vilket program du väljer kommer ettan vara det året då du får testa på för att sen i tvåan göra ett val och din inriktning.
I vilket fall som helst, välj skola med hjärtat - inte huvudet. Jag valde med huvudet och gymnasiet har varit den värsta tiden i mitt liv. Vissa skolor har inte vissa program, om man då tar första bästa skola så kan det gå väldigt snett.
Prata med din studievägledare. De kan hjälpa dig, mer än vad några tonåringar kan.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Barn och fritid, är mycket inriktat på barn i min skola iallafll. Men välj med hjärtat och inte med huvet, mitt bästa råd!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
#12 Att barn och fritid inte skulle vara inriktat på barn måste vara väldigt olika i sådana fall! När jag gick så var det väldigt inriktat på förskola, skola och fritidshem. All praktik tex, var förlagd inom de områdena. Vi hade åtminstone tre (stora) kurser inriktade på just de ämnena också.
Ville mest förtydliga att det verkar se väldigt olika ut! Så ts lär isf kolla upp vad olika linjer innebär på olika skolor.
Mitt råd till ts är bara att välj något du tror skulle vara roligt. Välj inte så mycket efter jobbmöjligheter, alla fullgjorda gymnasieutbildningar värderas ungefär likvärdigt i jobbvärlden. Om de inte ger särskilda behörigheter förstås! Eller om du vet att du vill plugga på högskola/universitet så är det såklart vettigt att välja ett program som ger dig behörighet för det.
Oj skrev helt fel. Menade att jag var tvungen att lägga ner ca 700:- på servitris kläder, 200-300:- på träskor för köket, dom pengarna får man inte tillbaka. :)
Arbetskläder ska ju skolan stå för??
Vår skola förser oss med såväl arbetskläder som skor…
Välj inte gymnasium endast utefter hur "roligt" du vill ha!
Det är nog det viktigaste råd du kan få. Visst är det viktigt att man har roligt på gymnasiet och i skolan överhuvudtaget, men välj inte utbildning BARA utifrån det. Det är sant att man oftast måste välja en annan utbildning efteråt i alla fall, oavsett vad man går på gymnasiet, men vissa linjer är "bättre" att ha i bagaget. Jag gick estet med tanken att det bara skulle vara kul och gud vad jag ångrar det idag. Jag fick till och med bra betyg, men vi läste inte "rätt" ämnen. Jag spenderade tre år i gymnasiet och fick en utbildning som i princip är helt värdelös. Den kan inte hjälpa mig få jobb, kan inte komma in på någon krävande utbildning och… nä, det är bara bortkastat. Om jag skulle vilja gå universitet igen och det är en konkurenskraftig linje så måste jag först plugga på komvux för att få andra ämnen t:ex. Och det har jag ingen lust med. Så jag är 25 och har ingen utbildning överhuvudtaget och noll framtidsutsikter om jag inte lyckas typ gifta mig rikt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#17 inte här inte, blev riktigt arg eftersom man behövde pengar till det och min familj är inte precis rika av oss att vi kan kasta ifrån oss 1500:- på en vecka sådär. Servitriskläderna var man tvungna att betala för, skorna också samt kock kläderna för typ 700:- eller något men kock kläderna fick man iallafall lämna tillbaka efter årets slut och få tillbaka pengarna. Var helt ointresserad av servitris men har kjolen, skjortan och flugan i garderoben och 1000:- fattigare. Träskorna ligger nog kanske också i garderoben :P
#19 En tanke som slog mig… Om de fortfarande är tvungna att skaffa kläder på skolan du gick så kanske nuvarande elever är intresserade av att köpa begagnade kläder? Jag menar, du verkar inte ha något intresse av dem 😉 Och så värst slita kan de inte vara. Sätt upp en lapp, eller liknande, så kanske du iaf kan få tillbaka hälften av vad du la ut!
Sorry för OT 😇
Helt ok #20 =)