Paranoid
Jag är rädd för ALLT! Allvarligt, jag är: •mörkrädd •rädd för monster/spöken •rädd för alla sorters kryp •rädd för sjukdomar, om jag typ får magsjuka tror jag att jag ska dö… •det konstigaste… Jag är rädd för satanister av någon anledning • jag klarar inte av att vara ensam hemma, blir rädd för minsta lilla knak • jag är rädd för mördare Listan kan bli hur lång som helst! Jag fattar ju att det är galet och hur fånigt som helst men jag kan bara inte sluta. När jag var liten var jag aldrig rädd för något, jag var coolaste ungen i stan😂 Nu till min fråga, är det något allvarligt fel på mig? Eller är det vanligt att vara rädd i tonåren (är 15), är det typ någon fas och vad kan jag göra åt det? Är det fler som är som jag? Överdrivet rädd för allt…
Jag är rädd för massor av saker, rycker till så fort det knakar och så men brukar försöka fokusera på något annat. Typ som när jag sover, då måste jag lyssna på musik för att kunna fokusera på den istället för om golvet knarrar.
Tycker du att det är ett problem, så kan du ju prata med en kurator, som kan hjälpa dig få bort rädslorna (:
//Jessie
Rädd för mördare? Ja det är jag med och det tycker jag alla ska va då dom faktiskt är mördare och tar livet av andra skulle man inte vara rädd för dom skulle jag nog nästan mer bli rädd föratt du inte skulle va det… Men nej alla andra rädslor kommer sakta men säkert att växa bort med tiden ;)
Är du extremt rädd så kan du be en psykolog eller kurator att få prova KBT. Det står för kognitiv beteende terapi, och då tränar man bort rädslorna:)
Jag är också rädd för massa saker. Är ofta rädd när jag är ensam hemma (typ rädd för inbrott och grejer), rädd för djupt vatten, insekter, zombies… seriöst, min sambo låtsas vara zombie och "attackerar" mig och jag får panik!! 😟
Blir det så illa att du inte vågar gå utanför dörren behöver du nog söka hjälp. Alla rädslor som handikappar en bör man ta itu med. Annars är det inget ovanligt med att vara rädd för saker och ting :)