min vän - tips/hjälp?
Jag har en vän som jag känner att jag nästan inte känner igen längre.
Hon var glad förrut och väldigt positiv person , vi hade sjukt kul ihop.
Och nu är hon negativ hela tiden och väldigt naiv ,glädjedödare.
Hon verkligen förstör stämningen för vårt lilla gäng. och hon kallar mig för bitch på skojj , och hon är negativ och väldigt tråkig som klagar hela tiden och är uppmärksamhetssökande hon känns även väldigt falsk. hon säger hela tiden till mig hur mkt hon hatar sin vän men ändå så umgås hon med denna tjej hon hatar.
Jag har under ett tag nu dratt mig undan henne. o alla andra. så hon umgås med den tjejen hon hatar.
Jag fick precis ett sms av henne där hon frågar om ja fortfarande ska följa med henne på festen o att de verkar som att jag e sur.
vad ska ja göra? ska ja vara ärlig? via sms eller irl?
Jag tycker du ska vara ärlig. Ibland kan man vara sur och irriterad utan att märka det själv, och då kan det hjälpa väldigt mycket om någon påpekar det. Då tänker man på det, och kan kanske förändra det.
Jag tycker inte att man ska ta sånna saker på sms. Det går inte att få tonfall, kroppspråk och så på sms, det blir mycket bättre om du träffar henne på riktigt och säger, lugnt, att du tycker hon har förändrats.
//Jessie
men ja har flera gånger sagt framför henne aså du e fett damp hon skrattar bort de….:/
Försök säga det på ett seriösare vis..? Om hon skrattar bort det, så var helt lugnt och visa/säg att du menar allvar, och att du funderar på att sluta vara med henne om hon inte ändrar sig, eftersom du inte mår bra av det(?).
//Jessie
tkr du ja ska svara på hennes sms hon skicka nu?
Du kan ju skriva att du gärna vill träffa henne och prata, eller så?
//Jessie
Hon verkar väldigt osäker i sig själv, som om hon inte vet riktigt hur hon ska vara bland andra. Jag upplevde tonåren som att alla strävade efter att vara coola och det låter lite som att hon är inne i det spåret också. Skitsnack var liksom vardag i tjejgänget. Ena dagen snackade någon skit om en tjej, nästa dag var de bästa vänner och snackade skit om en annan.
Var ärlig och säg vad du tycker, att du ogillar att hon kallar dig elaka saker även om hon försöker göra det på skämt. Sånt är alltid bättre att ta "öga mot öga" hellre än via sms eller per telefon. Och gör det gärna när ni är ensama någon gång, så att hon inte påverkas av andra och försöker vara cool inför dem.
Min första tanke är att hon på något sätt mår dåligt av något men hon har inte rätt att behandla dig så oavsett! Mitt tips är att du pratar med henne med en gång, antingen att du träffar henne face to face eller att du hör av dig till henne via telefonen. Förklara hur det känns när hon säger sådana saker, det är bäst att vara ärlig.
Kram!
Ha en trevlig dag!