Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 510 ggr
[gossi15]
0

allt rasar igen

vårterminen i 9an nu och jag står inte ut det blir för myckket. jag orkar inte längre vill dö eller sjukskriva mig från skolan. klarar inte av allt plugg vi får och lärarna som tro sig vara nått. jag hatar dem och hatar skolan!!! ja vet inte va ja ska göra!!!!!!!!!!!!!

monstermash
4

Bit ihop, det är inte långt kvar innan du slipper grundskolan! Det är bara några månader kvar och vårterminen går fort med loven. Försök att lägga energin på plugget istället för att hata skolan. 

Du kommer få mer plugg i gymnasiet tyvärr, så den delen är det bara att vänja sig med. Vad är det som gör att du hatar lärarna och skolan?

[gossi15]
0

allt jag ser när jag tittar på en lärare är en kontrollerande människa som älskar att ha makt över andra för dem säkert blivit mobbade som små. 

Skolan för att det är tja skolan , en plats där personer bara är ute efter betygen och inte kunskapen. Och jag förstår absolut varför det blir så, tack vare lärarna och staten.

monstermash
8

#2 - Ursäkta, men du går i nian, det är dags att växa upp. Om du har så sne människobild att du tror att folk blir lärare för att trycka ner andra kanske du ska ta reda på hur dålig lön lärare faktiskt har och vad det krävs för att utbilda sig till lärare. Det är inget kul yrke om man hamnar i en dålig klass och ingenting man tar för att pressa ner folk till botten.

Fridaaaa
2

Kämpa på! Inte lång tid kvar nu. Blir oftast jobbigare att ta igen det sen, samt problem att skaffa jobb mm också.

Om läraren diskriminerar/gör grövre fel, hade jag pratat med rektorn om det, samt även talat med kurator.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[gossi15]
0

#3 de finns lärare utan utbildning. dem har bara gjort högskoleprovet och sett vart det leder liksom..

och vissa är lärare för dem inte har nått annat för sig.

Fridaaaa
1

#5 Så fungerar det inte riktigt idag. Du behöver en högskoleutbildning, däremot kan vikariat inte alltid kräva det, men som anställd ämneslärare måste man ha högskoleutbildning eller liknande, alltså inte bara grundskola och gymnasie + högskoleprovet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EmmiieErixon]
0

kämpa på kände oxå att jag drunknade i alla skolarbeten utan att få någon hjälp när jag bad om det och sedan bara mer bajs när jag kände mig som svagast. Bit i och få allt färdigt bara så ska det gå bra så du slipper ta igen som jag gör nu :)

monstermash
1

#5 - Ja som sagt, det är dags att växa upp. 

Om lärarna gör fel, så kan du ta upp det med rektorn eller skolstyrelsen. I ditt fall tycker jag mest du verkar ogilla att det existerar lärare däremot. Om lärarna inte har utbildning och inte lär ut korrekt så kan du ju kontakta skolverket och ta upp det men jag tvivlar starkt på att dem inte har det, för man får bara vikariat nu för tiden utan lärarutbildningen.

Du kommer inte gilla alla i ditt liv och ska du skita i allt bara för att du inte gillar vissa människor så kommer du ärligt talat ingenstans. Du har några månader kvar, kämpa vidare.  

"och vissa är lärare för dem inte har nått annat för sig"

Tro mig, man blir inte lärare för att man inte har något annat för sig. Det finns bättre jobb med bättre lön och bättre arbetsvillkor. Lärare blir det oftast för att de gillar ämnet eller bara vill arbeta med ungdomar.