Någon som kan hjälpa?
Well, fick ett test idag, kompletteringsdag. Så fick ledigt idag och göra uppgiften hemma.
Men det är en fråga som jag fastnat på.. jag suger på matte, så haha.. den ska vara inlämnad senast 16.00 idag.
**Frågan är då..
**Du ska göra en plattyta i en trädgård som är 6 X 8 meter.
Du ska gräva bort 310 mm matjord och forsla bort.
Du ska sen återfylla med bärlager 250 mm tjockt som består av 0-35 mm samkross som kostar 70:- per ton.
När du sedan packat ditt bärlager ska lägga ut ett 30 mm tjock lager med sättsand bestående av samkross 0-5 mm kostar 70:- per ton.
Till sist ska du lägga plattor 210X140X40, varje pall innehåller 425 plattor och ger 34m2 färdig plattyta.
Samkross väger 1,6 ton per m3 oavsett kornstorlek.
- Hur många m2 plattyta blir det?
- Hur många m3 matjord ska du gräva bort?
- Hur många m3 samkross 0-35 mm ska du köpa?
- Hur många m3 samkross 0-5 mm ska du köpa?
- Räcker det med en pall sten?
- Hur mycket kommer gruset att kosta tillsammans?
Någon som skulle vilja vara snäll och hjälpa? xD haha.. min pappa är inte hemma förrän vid 5 idag så han kan inte hjälpa.. och min mamma suger på sådant här också D:
I din mattebok borde det finnas exempel på hur man löser liknande problem. Läs igenom dem.
#1 Problemet är att vi inte får matteböcker på våran skola. Om vi hade fått det så hade jag nog aldrig frågat om hjälp heller.
Om du inte är färdig än kommer här lite hjälp. Om jag gjort rätt bör svaren bli följande:
1 48m2
2 14.88 m3
3 12 m3
4 1,44 m3
5 nej
6 3171,84 kr
Hur du löser uppgifterna för att få fram svaren får du själv komma på. Vet man svaren brukar det bli lättare att komma på hur uppgifterna ska lösas genom att prova sig fram tills man hittat rätt. (själv har jag lärt mig mycket genom att pröva mig fram på det sättet iaf).
jaja hoppas att det kanske är till någon hjälp. Matte nörden i mig tyckte i alla fall att det var kul att få räkna några tal ;)
btw, glöm inte att ha alla tal i meter när du räknar blir lättare då.
Hälsningar Emma! :)
#3 Tack så mycket! :)
Ringde och störde min pappa lite under lunch då jag inte hade fått svar, så han hjälpte mig med alla förutom sista då han inte kunde svara på det utan att ha allt framför sig.
Börja med att skriva upp allt du ska räkna. Så här:
1. Ytan är 6m*8m
2. Du ska gräva bort ytan (svaret från 1.)*310mm
3. Ytan*250mm
4. Ytan*30mm
5. Strunta i alla måtten. Det står att en pall räcker till 34m2. Är det mer eller mindre än ytan du ska täcka (svaret från 1.)?
6. Svaret från 3. + svaret från 2. Då får du den samanlagda volymen grus i m3. Gruset väger 1,6 ton per m3. Ta volymen*1,6. Då får du hur många ton gruset väger. Det kostar 70kr per ton. Ta antalet ton*70 och du får priset. Alltså: (svaret från 3.)+(svaret från 2.)*1,6*70
Nu behöver du räkna om allt till samma enhet. Valuta har du bara en av, likaså vikt. Så dom kan du låta vara. Däremot har du två olika längdmått. Svaret vill de ha i meter, så bäst att räkna med det. En meter=1000mm, så dela alla mått i mm med 1000. Då blir 310mm=0,31m, 250mm=0,25m och 30mm=0,03m. Jag brukar räkna om en bit i taget när jag gör det i huvudet, så 310mm blir 31cm, vilket är det samma som 3,1dm, som är samma sak som 0,31m.
Blir du osäker på vilken siffra du ska ha efter meter finns det ett bra knep. Siffran anger hur många olika meter som finns i multiplikationen. När man tar plus eller minus finns det bara en sorts meter. Om man tar en meter på längden plus två meter på längden blir det tre meter på längden, ett tre meter långt snöre. När man räknar gånger kan man antingen ta två gånger tre meter på längden och få ett sex meter långt snöre, eller ta två meter på längden gånger tre meter på bredden. Då får man en yta som är två meter lång och tre meter bred. Där har man sex kvadratmeter, kvadrater som är en meter på alla sidor. Rita upp på ett rutigt papper så förstår du. Tar du två rutor på längden gånger tre rutor på bredden får du en stor ruta med sex rutor i. Så räkna hur många olika meter du har i svaret. Har du bara längd skriver du bara meter (m). Har du längd och bredd skriver du kvadratmeter (m2). Har du alla tre, längd, bredd och djup, är det kubikmeter (m3).
Fortsätter i ett till inlägg…
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Alltså: 1. 6m*8m=48m2 2. 48m2*0,31m=14,88m3 3. 48m2*0,25m=12m3 4. 48m2*0,03m=1,44m3 5. 34m2 är mindre än 48m2. En pall räcker inte. 6. Jag menade förstås svaret fån 3. och svaret från 4. Inte svaret från 2. Det var ju matjorden och inte stenkross. Missade en parantes också. Slarver. Tar den i steg så du ser vad som händer. (12m3+1,44m3)*1,6*70=13,44*1,6*70=21,504*70=1505,28 Nu fick jag ett annat svar på 6. än emmapp, är hon kvar vore det bra om hon kontrollräknade eller redovisade sin uträkning litegrann så vi kommer fram till samma svar och slutar förvirra dig.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#6 Det är jag som räknat fel. Var lite snabb och tog med matjorden i min beräkning ops :P Men TS har förmodligen lämnat in uppgiften vid det här laget men förhoppningsvis gjorde hn rätt :)
Hälsningar Emma! :)