Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 976 ggr
Splitter
0

Hjälp med mardrömmar..

Dem senaste veckorna har jag haft väldiga problem med mardrömmar. Jag har aldrig drömt mardrömmar tidigare (innan jag drömde första mardrömmen för någon vecka sedan hade jag inte drömt någon sådan dröm på flera år). Jag vaknar upp olika tider på natten, sätter mig upp i sängen och är liksom helt uppskrämd. Ibland somnar jag om, men då drömmer jag bara en ny mardröm och vaknar upp igen. Vissa nätter klarar jag mig utan en mardröm, men jag är ändå lika trött i skolan dagen därefter. Jag har knappt orkat pluggat till läxförhören och proven, och idag på kemin svarade jag på tre av arton frågor. Jag vet inte hur eller varför man drömmer mardrömmar, men jag vet att dem kommer till mig dem flesta av mina nätter nu för tiden och att jag inte kan få dem att sluta. Jag vet inte vad jag ska göra. Drömmarna kan handla om allt möjligt, och vissa är jättekonstiga. I dem flesta har jag gått någonstans, det har varit mörkt, och sedan tar någon tag i mig bakifrån. Jag försöker skrika på hjälp men har ingen röst att skrika med. Inga ljud kommer ut. I andra drömmar har jag fallit ner i ett bottenlöst hål och i andra har jag fastnat i någonting och kan inte röra mig. Vissa drömmar minns jag inte när jag vaknar.

Någon som vet hur jag kan göra för att få mardrömmarna att försvinna? Musik fungerar inte, det har jag försök. Vad tycker ni att jag ska göra? Vad skulle ni ha gjort?

Never look down on someone unless you're helping them up ~

[Tilde]
0

Många gånger får man mardrömmar när man är stressad. Jag brukar helt enkelt göra något positivt innan jag sover - se på en rolig film, skriva en lista med saker jag är tacksam över, prata med någon jag älskar… 🙂 Det hjälper ofta, men är såklart ingen garanti.

Keskitalo
0

Har som bara ett tips som jag började använda mig av (Tog några dagar innan "Full effekt"). Nu kan jag inte drömma mardrömmar längre. även om jag drömmer en dröm som INNAN varit en mardörm. Jag äger mina drömmar å du äger dina.

Anyway, det enda du ska veta är att du bestämmer. Vaknar du mitt i natten så bara tänk ett enkelt "Satan jag vakna" å somna om. Om du behöver så kan du reflektera över drömmen en stund så du vet vad du ska göra ifall du drömmer den igen.

Så mitt tips kort å gott: Vet att du styr exakt som du vill
---------------------------------------------------------------------------------

Min sista "mardröm" var för kanske 1.5 år sedan. 

Då drömde jag att jag var på dom godas sida å skulle slåss mot demoner. När demonerna väl kom så drog alla på min sida. Jag taggade till rejält å jag eliminerade säkert ett hundratals demoner både med å utan svärd. 

Jag kastade mitt svärd för att dom skulle få smaka riktig vrede å började slita huvudet av demoner som var i närheten. 

Det slutar med att Demonernas "Överste" ger sig å alla demoner faller ner på knä å ber mig att följa med dom.

eftersom mina "Kamrater" lämnade mig så tog jag min rättmätige plats som härskare över alla demoner.

Du Är Trygghet Ninja

Scorpio97
0

Jag har hört att om man äter precis innan man ska sova, så är risken för mardrömmar större. Kan dock vara en myt, själv äter jag ofta precis innan jag sover, och drömmer i princip aldrig mardrömmar (om jag inte sett skräckfilm då).

Annars vet jag tyvärr inte.. Har du varit ovanligt stressad eller orolig senaste tiden? Några förändringar i vardagslivet?

Om du har ett skrivblock bredvid sängen, kan du skriva ner så mycket så möjligt om drömmen direkt när du vaknar, det kan då vara enklare att hantera och "bli av med" den. 

Tänk på något roligt eller glatt innan du ska sova.

//Jessie