svergie-fattigt
När var det i svergie folk levde som bönder och var väldigt fattiga? 18 talet?
och hur hade dem det?
Sverige *
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
jaja jisses christ
sök på internet, finns massor med svar där :)
nja alla säger olika där :/ vissa snackar om 1500 talet o andra 1800 talet o vissa säger " de e fortfarande fattigt"
#4 du kan ju läsa en historiebok som du troligen fått av skolan. Annars så kommer det att vara svårt att beskriva det med en text här. Finns så många olika saker att ta upp, olika synvinklar osv. Försök att söka lite mer är mitt tips :)
Skulle vilja påstå att Sverige klassades som fattigt tills industrin satte fart och folk flyttade in till städerna.
#6 nja.. vad jag vet var Sverige "fattigt" ända fram tills slutet av andra världskriget..
Jag skulle nog säga att det är först efter krigstiden som ekonomin har satt fart. Jag mins att min mormor berättade om hur dåligt med mat de hade när hon var liten. Hennes pappa var ute i skogen och jagade fasan fastän det var förbjudet. Hon hade problem med tänderna pga engelska sjukan och hade svårt att äta hårt bröd i skolan och fick många arga blickar för att de trodde hon var otacksam och att knäckebröd inte dög åt henne.
Fram tills det vart ett industrisamhälle här i Sverige så levde de flesta som bönder eller i mindre byar. Sverige har till och från haft en sviktande ekonomi och när Sverige varit fattigt och inte finns det många svar på, beroende på hur man ser det.
Tidig medeltid och under andra världskriget också väl? Då fick ju folk verkligen spara på maten och försöka späda ut den med annat.
#7 det jag syftar på är att det var då utvecklingen framåt började
Jag jobbar med historia nu, men ända från medeltiden till på 1800-talet var Sverige väldigt fattigt.
Håller med #5 du börj ju ha fått någon info av läraren som du ska läsa eller något.
Det är en väldigt stor fråga egentligen som man inte bara kan svara Ja eller Nej på ..
Vilken nivå ligger du på?(högstadie/gymnasie? ) Tror du får utveckla frågan/frågorna lite och läsa igenom i din bok.
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/