byta linje efter ettan?
jag undrar om det går att byta linje efter ettan utan att gå om ettan? Tänkte att jag går klart och får betyg i ämnena som jag läst i ettan.
Men vad får jag då för utbildning när jag går ut?
läser samhälls tänkte byta till någon mer intressant linje med mindre plugg för är så jävla less att bara sitta i ett klassrum.
Kommer ha läst klart dessa ämnen isåfall:
Moderna språk finska 1
Historia 1b 100p
Matematik 1b 100p
Idrott och hälsa 1 100p
Samhällskunskap 1b 100p
Naturkunskap 1b 100p
Religionkunskap 1b 50p
Engelska 5 100p
Svenska 1 100p
=850 poäng.
Men hurdan utbildning får jag då? kommer jag ha svårare att få jobb då i framtiden?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Hur det blir beror helt på vilken linje du vill byta till. En praktiskt linje kräver oftast att du börjar om i Ettan Men att du inte behöver läsa de kurser du redan har betyg i.
Själv bytte jag linje efter halva andra året så 1½ år på en linje och började om i ettan på en ny linje eftersom det har två Helt skilda linjer (från djurvård till IT-media) Men de kurser jag hade betyg i behövde jag inte läsa igen.
Jag har IT-media som fullständig utbildning men har extra kurser i djurvård som jag bär med mig på sidan om som står med i mitt slutbetyg.
Enklast gör du i att gå och prata med studievägledaren för att få korrekt och kompetent information.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Nej, det kommer du inte. Om du väljer en yrkesinriktad linje (t.ex frisör, omvårdnad eller barn och fritid) kommer du bara lättare få jobb. Även skönare schema eftersom du redan läst t.ex matte, engelska och svenskan de som är ett år yngre än dig ska börja läsa i ettan.
Ptjaa, det beror nog helt och hållet på vilken utbildning du väljer att byta till. Hade en vän som bytte från naturvetenskap till omvårdnads efter ett år. Hon hoppade direkt på andra året, men hade otroligt mycket mer att plugga. Under sommaren gjorde hon praktiken samt vissa kurser som de på omvårdnadsprogrammet gjorde under sitt första år.
Tycker du ska gå och prata med din studievägledare, mycket kan skilja från olika gymnasium. Lycka till! :)
Okej tack för svar :) Men undrar också om det går att läsa gymnasiet på distans vissa kurser bara?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#4 Det beror helt på skola. Jag fick absolut inte läsa på distans/hemma på min linje.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#4 Efter att ha googlat lite snabbt så hittade jag väldigt få gymnasium som har distansstudier. MEN jag hittade Korr onlinegymnasium. http://www.gymnasium.se/skola/korr-onlinegymnasium-1600. Där kan du bland annat kontakta skolan skolan och säkert få fler svar på dina frågor.
Men sen kanske du inte ville byta skola? Så då beror det nog mycket på vilka kurser det är du vill läsa på distans. Om det är någon du behöver läsa ikapp kanske det går lättare att få läsa den på distans än om det är någon som du ska läsa samtidigt med din klass. Men som sagts tidigare, mycket beror på skolan. Gå och prata med din studievägledare och lägg fram bra argument till varför du vill göra som du tänker och visa att du har en plan bakom.
Vet en i min klass som först gick teknik, han hoppa in i samhälle i tvåan och då hade han studerat samma ämnen som oss i princip, utom samhälle A (?) samt att han hade någon datakurs färdig från första året i teknik. Han pluggade samhälle A tillsammans med ettorna vid sidan av och språk tror jag han struntade i för tror inte teknik hade språk? Minns inte meen han fixade det iaf :) Om du inte går ett visst program till 100% får du ett samlat betygsdokument men med tillräckligt med poäng för att kunna plugga vidare och gå ut gymnasiet fullständigt. Jag har så eftersom jag valde moderna språk ett steg till och tog bort en obligatorisk kurs för samhälle (filosofi).