Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 1665 ggr
Weasley
0

Piano.

Hej Det är så att jag spelar piano och har gjort det i 4 år nu. Grejen är den att jag hatar att spela piano. Jag är så duktig (jag menar inte att skryta) och jag kommer ju att förlora jättemycket. Jag och pappa bara bråkar och jag är ofta trött och jag orkar verkligen inte mer! Vad ska jag göra? Jag vill sluta, men då blir både min kompis, min pappa och mamma och min pianolärare ledsen. Jag vill sluta, men jag vill inte sluta! Vad ska jag göra?

Trololololololololololo

[MikeW]
7

Du borde göra det DU vill.
Tänk inte på andra, det är ditt liv, dina val och din framtid. Ingen annans.

Gör det du tycker känns bäst. Tänk inte på andra just nu, tänk på vad gör dig lyckligast.

Calcifer
9

Jag ska faktiskt säga nästan tvärtemot #1. Visst, klart du inte ska spela piano så mycket om du mår så dåligt över det och känner dig ledsen. Du ska inte tvinga dig själv att fortsätta spela om du inte trivs med det. Men, risken finns att det kommer en dag då du inte alls är glad på dig själv för att du slutade.

Mitt råd är istället att prata med dem om att dra ner lite. Inte sluta spela helt, så du tappar det du lärt dig, men att fokusera på annat och prova på andra grejer som du kanske också gillar.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[MikeW]
5

Ja håller med #2.. Kanske inte sluta HELT. Men dra ner på det så du inte mår dåligt över det.

[Tilde]
2

Jag gick i piano som liten och var väldigt duktig jag med, men kände att det tog upp för mycket av min fritid så jag slutade. Idag ångrar jag det verkligen, då jag hade velat ha kvar talangen och utvecklat den! Nu minns jag bara några få låtar på piano och kan läsa noter, men inte så snabbt som jag borde, haha. 

Tycker också att du kan trappa ner, men du vill nog förmodligen inte sluta helt. I alla fall inte om det är något du gillar egentligen (vet ju inte om du faktiskt tycker det är extremtråkigt eller om det bara är en tillfällig känsla). :)

[MiniPim]
0

Jag gick också i piano, hatade det verkligen så jag slutade. Du kanske kan spela 1 gång varrannan vecka istället? Det är nog kul att kunna spela instrument

SLCH
0

Jag skriver och spelar på det mesta vare sig jag kan eller inte. Och jag har märkt att en paus kan vara väldigt nyttig så man kan längta tillbaka och känna en saknad dör sin sysselsättning ;) Funkar alltid för mig när jag känner så :P

Flöffo
0

Jag gick också i piano. Slutade främst för att jag inte hade tid och vi skaffade hund men också för att jag tyckte det var tråkigt och jag fick aldrig spela det jag ville. Nu spelar jag själv hemma och min mamma hjälper till med noter. Har dock haft funderingar på att börja igen.

//Flöffo

[hannaaeeriksson]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag spelar i första hand fiol , viola och sjunger klassiskt. Spelar väl 'det flesta' vanliga instrumenten lite sådär men inte hos lärare. Har spelat fiol (huvudinstrument) i 11år nu, och det har sina upp och nergångar . Vissa gånger så känner jag verkligen att jag inte orkar och att det är så jävla tråkigt , men sen börjar man med ett nytt stycke som är jättekul , och så vipps ! Kul att spela igen :) Tips är att hitta låtar du tycker om , och ta med dem till lärarn. Ibland kan jag också tröttna för att det inte känns som jag utvecklats på länge , och då kan man behöva lite mer utmanande stycken , men som ändå är roliga att spela :) Hoppas du får spelglädjen tillbaks , för det är väldigt fint instrument att kunna :) Bifogar en länk när jag spelade på avslutningen i nian. Pappa komp på piano. Hade inte tagit låten till min lärare för ville göra den på 'mitt sätt'. Filmningen är av mamma , som , ända sedan jag började med fiolen , velat att jag skulle spela detta stycke , så det var en överraskning åt henne :) http://youtu.be/8s3sssmav7k Och en bild på utomhus rep innan fiollektion ^^ (Går musiklinjen)

jojjon
0

Åh jag älskar piano😍 Säger som dom flesta andra, sluta inte helt men du kan dra ner :) (Om du känner för detta såklart) 

Du kan ju börja med att dra ner lite på det och sen känner du efter hur det känns efter ungefär en månad eller så :)